Těžko tomu uvěřit, ale na českém trhu se prodává automobil, který splňuje všechny charakteristiky adrenalinového sporťáku, ale přitom uveze čtyři pasažéry. Pod kapotou ukrývá rotační motor s objemem 1.3 l a výkonem 170 kW.
Kapitoly článku:
V autosalonu se otevřou dveře a vstoupí muž středního věku, říkejme mu Lukáš. Přistoupí k prodejci, který zrovna přelešťuje karoserii jednoho z vystavených bouráku a odkašle si. To aby prodejce zaznamenal jeho příchod. Pan prodejce neochotně zvedne zrak a vyhrkne: „No prosím“. Zájemce se nenechá odradit, ostatně heslo zákazník náš pán v některých showroomech ještě neslyšeli, a vyloží karty na stůl. „Chtěl bych nějaký sporťák.“
Než stihne otrávený prodejce zareagovat, Lukáš pokračuje. „Ale ne sporťák ledajaký. Chtěl bych výjimečné auto, které vypadá jinak, než současné sporťáky, chtěl bych auto, se kterým si můžu užívat vzrušující jízdu, ale zároveň chci sporťák, který uveze čtyři dospělé lidi. Jo a taky bych rád, kdyby povinné ručení stálo stejně jako u manželčina prcka. Vyšší spotřeby se nebojím. A abych nezapomněl, mám jen 1 250 000 Kč“, zakončí seznam požadavků.
Překvapený prodejce začne křičet. „Vy jste se snad zbláznil. Kde mám takové fáro sehnat. Vždyť nic takového neexistuje. Sporťák pro čtyři lidi a ještě k tomu s nějakou třináctistovkou. No to jsem ještě neslyšel. Chlape, vy potřebujete psychiatra. Sporťák za 1 200 000. No to mě podrž.“ Zklamaný Lukáš se otočí a odkráčí nešťastný z prodejny... Nyní si představte celou situaci znovu. Stejný pan Lukáš, stejná představa sporťáku pro čtyři, jen jiný prodejce a hlavně jiná doba. Současnost, rok 2004.
Prodejce místo křiku vykouzlí úsměv na tváři a prohlásí. „Ale zajisté, podívejme se, co tu pro vás máme. Hned v první řadě, Mazda RX-8. Netradiční tvary karoserie, elegantní i extravagantní design, komfortní a sportovní zároveň, čtyři místa uvnitř, dokonce i čtveřice dveří. Klimatizace, výkonný audiosystém, sportovní podvozek a konečně, rotační motor s objemem neuvěřitelných 1.3 l. Sice trochu papká, ale jede, to vám řeknu, jako namydlený blesk,“ skončí prodejce.
Lukáš ani nedoufal, že jeho požadavky může nějaký vůz splňovat, vysází prodejci na stůl celou hotovost a zamíří domů v něčem, co si říká sporťák a přesto si zachovává některé vlastnosti rodinného vozu.
V netradičním celku nechybí řada známých prvků
Fikce nebo skutečnost?
Hezká pohádka, co myslíte? Asi bych to za pohádku skutečně považoval, kdybych nehypnotizoval už týdny zvýrazněný text v kalendáři: test Mazdy RX-8. Už dlouho jsem se netěšil na testovací vůz tak, jako na RX-8. Abych byl upřímný, vlastně jsem se na testovací automobil ještě nikdy takto netěšil. A nebyl jsem sám. Stačila jediná zmínka v okruhu mých známých a najednou zaplavily můj mobilní telefon zprávy typu: Ty budeš mít RX-8? To se musíš stavit.
Někteří projevovali i závist: To snad není pravda, ty si budeš vozit zadek RX-8 a já musím jezdit v té svojí staré šunce... A někteří dokonce vyhrožovali: Jestli se nestavíš s Mazdou RX-8, tak tě sejmu. Podobných zpráv jsem přečetl v průběhu týdne, který zbýval do testu mnoho a ještě mnohem víc, když jsem konečně RX-8 testoval. Od vysněné jízdy mě v tuto chvíli dělilo sedm dní, které ještě nikdy neubíhaly pomaleji.
Agresivitu přední části vytvářejí především úzké světlomety a vystrčené blatníky
Konečně přišlo pondělí a s ním stávávání ve 4 hodiny ráno a cesta napříč republikou po rozbité a ucpané D1 do Prahy. Natěšený jsem naštěstí nebyl pouze já (to bych si připadal jako dítě), ale také Petr, takže jsme oba svorně nadávali na množství uzavírek a kilometrové kolony, jež oddělovaly život redaktorů před a po RX-8. Heuréka. Po týdnech odříkání stojíme před Auto Palace Spořilov a prohlížíme si vystavené RX-8.
„Vypadá fakt dobře,“ říká Petr a v duchu si přestavuje, jak svírá klíče, startuje motor a likviduje nově položený asfaltový koberec. Nejsem na tom o moc lépe, ale raději emoce skrývám, protože v tuto chvíli musím zachovat kamennou tvář. Když vyřídíme potřebné formality a stvrdíme svým podpisem, že auto nerozbijeme a pokud náhodou ano, nevyvázneme z toho bez újmy, můžeme konečně nasednout a vyrazit.
Zavazadlový prostor s objemem 290 litrů „spolkne“ menší předměty
No limits
První desítky metrů si RX-8 pouze proklepáváme a zjišťujeme, že články kolegů nelhaly. Tah odspodu rovná se nula, na lehké sešlápnutí plynu jednotka nereaguje a vypadá, jakoby se dusila. Zkoušíme přišlápnout pedál více k podlaze a vida, ono to jede. A jak. Ručička otáčkoměru letí strmě vzhůru a RX-8 zrychluje. Během několika sekund překračujeme hodnoty, o kterých může klasický motor jenom snít a atakujeme hranici 8 000 otáček za minutu.
To už rychlost výrazně překročila povolený limit, a proto raději zvolňujeme. Cesta do Brna proběhne v režii Petra, na mě zůstala milá povinnost dopravit RX-8 do Zlína a v jeho okolí auto důkladně proklepnout. Většinou skeptický Petr (tedy pokud zrovna netestuje BMW) začíná přicházet rodinnému sporťáku na chuť, čas od času podřadí a razantně přišlápne na plyn. Krajina najednou změní ráz a místo stromů vidím tmavé šmouhy.
Dvojitá koncovka výfuku nesmí sporťáku chybět. Výfuk navíc vydává krásný zvuk
Následuje uklidnění a pohodová jízda 130 km rychlostí. Ani se nenadějeme a vjíždíme do Brna. Konečně se dostanu za volant. Tedy doufám, protože Petrovi se začala RX-8 nebezpečně zamlouvat. S trhajícími koutky mi nakonec předává klíče, takže mohu pokračovat domů, do Zlína. Na dálnici za Brnem znovu zkouším chování RX-8 ve vysokých rychlostech a přesvědčuji se, že počmáraný kalendář a bezesné noci měly smysl.
To pravé vzrušení přichází na zakroucené cestě v Buchlovských horách. Krásný nový asfalt a široká vozovka dráždí smysly a přestože dlouho váhám, zda jsem Mazdu RX-8 poznal dostatečně, abych mohl zkusit přilnavost v zatáčkách, nemohu odolat. Je příjemně teplo, cesty jsou suché, na krajinu ještě nepadla noc. Plynový pedál se znovu blíží podlaze, ručička otáčkoměru právě minula číslovku 7 000 a v rychlosti 80 km/h projíždím první zákrutu.
Přední světlomety jsou samozřejmě xenonové (ve verzi Revolution)
Nic. Mazda opsala prudký oblouk s klidem stoika a vypadala přitom, jakoby projížděla branky na dopravním hřišti. V další sérii zatáček se snažím přitvrdit, ale RX-8 se mi vysmívá. Jelikož se začíná stmívat, končím souboj s fyzikálním zákony a v poklidném tempu dorazím domů. Ještě dlouho nemůžu spát. Testovací týden právě začíná.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5