Gay auto roku 2016: Mazda MX-5

Gay auto roku 2016: Mazda MX-5

91
Fotogalerie

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Kapitoly článku:


Design projektu byl silně ovlivněn britským Lotusem Elan, ale inspiraci poskytly i vozy Triumph, Jaguar nebo Alfa Romeo. Byl to takový mix stylů, i když podobnost s Lotusem Elan je zřejmá ještě dnes. První funkční prototyp V705 byl sestaven v první polovině roku 1985 v britské společnosti International Automotive Design ve Worthingu. Karoserie byla z laminátu, motor 1,4 l pocházel z Mazdy Familia a ostatní díly, pokud se nemusely vyrobit, si konstruktéři půjčili ve skladu Mazdy.

mazda_mx-5_1988_photos_1.jpgimages_mazda_mx-5_1988_2.jpgmazda_mx-5_1988_wallpapers_1.jpg
Toto jsou poslední tři designové návrhy, mezi kterými se rozhodovalo. Ten první měl motor uprostřed, druhý koncepci „vše vpředu“. Zvítězil třetí návrh s klasickým rozložením

V srpnu 1985 poprvé auto vyjelo na silnice v USA a hned sklidilo pozitivní reakce. Oficiálně byl celý projekt schválen 18. ledna 1986, necelých deset let po tom, co se o takovém autě začalo mluvit. Projekt změnil jméno na V729 a jeho vedení se ujal Toshihiko Hirai. Ten dostal za úkol sestavit pět předprodukčních prototypů, které měly posloužit i k nárazovým testům.

images_mazda_mx-5_1988_1.jpgmazda_mx-5_1988_pictures_1.jpgmazda_concepts_1987_pictures_1_b mazda mx-04 3.jpgmazda_concepts_1987_pictures_1_b mazda mx-04.jpgmazda_concepts_1987_pictures_1_b mazda mx-04 2.jpgmazda_mx-5_1992_pictures_1.jpg
Během života MX-5 vznikla celá řada různých návrhů a konceptů. Některé z nich se ani nedostaly na veřejnost, nebo skončily ve stádiu prototypu

Konstrukcí aut byla opět pověřena britská společnost IAD ve Worthingu, zde byly provedeny i první nárazové zkoušky, ze kterých vzešla spousta podnětných návrhů a změn. Projekt se pak přesunul do Japonska, kde se pracovalo na přípravě výroby, nicméně na designu dál pracoval tým z Kalifornie.

Definitivní jméno (jména) bylo zvoleno až roce 1989. Název MX-5 znamená, že se jedná o pátý experimentální projekt Mazdy (Mazda Experiment 5). Složitější je to už z druhým jménem Miata, které bylo používáno na některých trzích. Jedno vysvětlení ukazuje, že toto slovo bylo odvozeno ze staré germánštiny a má znamenat „odměna“. Někdo zase tvrdí, že Miata znamená japonsky „Svatyně v rýžovém poli“. Na japonském trhu se MX-5 neprodávala jako Mazda, ale pod luxusní značkou Eunos.

První generace Mazdy MX-5 (NA) se představila v roce 1989 na autosalonu v Chicagu a ještě tentýž rok se začala prodávat. Zájem byl obrovský a hned první rok prodala Mazda nejvíce aut. O pohon se starala nově vyvinutá šestnáctistovka s rozvodem DOHC, čtyřmi ventily na válec a vstřikováním paliva. Výkon dosahoval na 85 kW (115 k) v 6500 ot./min., točivý moment měl hodnotu 136 Nm v 5500 ot./min. V roce 1994 přišel motor 1,8 l o výkonu 95 a později 99 kW. Ve stejnou dobu klesl výkon šestnáctistovky na 66 kW. Pod kapotu se dostala za příplatek i automatická čtyřstupňová převodovka. Kupé se nakonec nevyrábělo a pouze se na přání prodával skořepinový hard-top.

pictures_mazda_mx-5_1989_6.jpgphotos_mazda_mx-5_1998_8.jpgmazda_mx-5_1998_photos_2.jpg
Konec mrkacích světel si vynutily především předpisy. S druhou generací NB přišly silnější motory a také kvalitnější a lépe vybavený interiér. MX-5 NB je na trhu nejžádanější

Druhá generace NB se představila v roce 1997 na autosalonu v Tokiu, prodej byl zahájen o rok později. Zásadní designovou změnou byl konec ikonických „mrkacích“ světel, přesto proti původním plánům zůstal zachován klasický tvar. V nabídce zůstal motor 1,6 a 1,8 l, výkon se zásadně nezvyšoval.

Motor 1,6 l měl nejprve výkon 81 kW, později po faceliftu v roce 2001 82 kW. Osmnáctistovka dosahovala na 100 kW, její maximum bylo později zvýšeno až na 109 kW. K silnějšímu motoru se pak dávala i šestistupňová mechanická převodovka a na některých trzích byl k dispozici samosvorný diferenciál.

Zajímavostí je model Mazda MX-5 SP pro australský trh z roku 2002, který dostal přeplňovaný motor 1,8 l o výkonu 157 kW. Vyrobilo se jich ale jen 100 kusů. Turbo se pak vrátilo ještě v letech 2004 až 2005, kdy Mazda vyráběla model Mazdaspeed MX-5 s výkonem 134 kW. Ten se prodával jen v Japonsku, Austrálii a USA. Dohromady vzniklo pouze 5428 kusů.

V roce 2003 bylo speciálně pro japonský trh vyrobeno 179 kusů uzavřeného kupé, které bylo sice o 10 kg těžší než roadster, ale mělo výrazně lepší torzní tuhost. Masový produkt se z něj ale nestal a dodnes je to nejvíce ceněný exemplář modelu MX-5.

Třetí generace Mazdy MX-5 NC se vyráběla od května 2005 do roku 2015. Asi ji blíže představovat nemusíme, tak jen pro připomenutí je to poprvé, co se nabízela s látkovou i pevnou skládací střechou. Pod kapotou byl motor 1,8 l nebo 2,0 l. Nový model byl ale až o 100 kg těžší proti druhé generaci.

photos_mazda_mx-5_2013_1.jpgmazda_mx-5_2013_pictures_1.jpgwallpapers_mazda_mx-5_2015_1_1600x1200.jpg
Třetí generace byla kritizována za vyšší hmotnost, ale pořád to bylo zábavné a svižné auto. Nová generace je zase o 100 kg lehčí a samozřejmě má nižší spotřebu i emise

Čtvrtá generace Mazdy MX-5 dorazila na trh v loňském roce a opět se vrací k původnímu receptu. I v době downsizingu se drží klasického atmosférického sání a původní koncepce. Hmotnost mezigeneračně klesla o asi 100 kg. Poslední novinkou je kupé z letošního autosalonu v New Yorku, které má skládací horní díl střechy.

Ceny roadsterů Mazda MX-5 už nikdy nebudou výrazně nižší, takže pokud vás tahle živoucí legenda láká, nakupujte. Nejžádanější je druhá generace NB, ale i první „mrkací“ generace NA má své fanoušky. Originální exemplář bez koroze a hlavně bez tuningu budete hledat trochu obtížně a připlatíte si za něj, ale přesto se pořád jedná o jednu z nejdostupnějších cest, jak si užívat skvělé sportovní auto.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud