Kapitoly článku:
Design projektu byl silně ovlivněn britským Lotusem Elan, ale inspiraci poskytly i vozy Triumph, Jaguar nebo Alfa Romeo. Byl to takový mix stylů, i když podobnost s Lotusem Elan je zřejmá ještě dnes. První funkční prototyp V705 byl sestaven v první polovině roku 1985 v britské společnosti International Automotive Design ve Worthingu. Karoserie byla z laminátu, motor 1,4 l pocházel z Mazdy Familia a ostatní díly, pokud se nemusely vyrobit, si konstruktéři půjčili ve skladu Mazdy.
Toto jsou poslední tři designové návrhy, mezi kterými se rozhodovalo. Ten první měl motor uprostřed, druhý koncepci „vše vpředu“. Zvítězil třetí návrh s klasickým rozložením
V srpnu 1985 poprvé auto vyjelo na silnice v USA a hned sklidilo pozitivní reakce. Oficiálně byl celý projekt schválen 18. ledna 1986, necelých deset let po tom, co se o takovém autě začalo mluvit. Projekt změnil jméno na V729 a jeho vedení se ujal Toshihiko Hirai. Ten dostal za úkol sestavit pět předprodukčních prototypů, které měly posloužit i k nárazovým testům.
Během života MX-5 vznikla celá řada různých návrhů a konceptů. Některé z nich se ani nedostaly na veřejnost, nebo skončily ve stádiu prototypu
Konstrukcí aut byla opět pověřena britská společnost IAD ve Worthingu, zde byly provedeny i první nárazové zkoušky, ze kterých vzešla spousta podnětných návrhů a změn. Projekt se pak přesunul do Japonska, kde se pracovalo na přípravě výroby, nicméně na designu dál pracoval tým z Kalifornie.
Definitivní jméno (jména) bylo zvoleno až roce 1989. Název MX-5 znamená, že se jedná o pátý experimentální projekt Mazdy (Mazda Experiment 5). Složitější je to už z druhým jménem Miata, které bylo používáno na některých trzích. Jedno vysvětlení ukazuje, že toto slovo bylo odvozeno ze staré germánštiny a má znamenat „odměna“. Někdo zase tvrdí, že Miata znamená japonsky „Svatyně v rýžovém poli“. Na japonském trhu se MX-5 neprodávala jako Mazda, ale pod luxusní značkou Eunos.
První generace Mazdy MX-5 (NA) se představila v roce 1989 na autosalonu v Chicagu a ještě tentýž rok se začala prodávat. Zájem byl obrovský a hned první rok prodala Mazda nejvíce aut. O pohon se starala nově vyvinutá šestnáctistovka s rozvodem DOHC, čtyřmi ventily na válec a vstřikováním paliva. Výkon dosahoval na 85 kW (115 k) v 6500 ot./min., točivý moment měl hodnotu 136 Nm v 5500 ot./min. V roce 1994 přišel motor 1,8 l o výkonu 95 a později 99 kW. Ve stejnou dobu klesl výkon šestnáctistovky na 66 kW. Pod kapotu se dostala za příplatek i automatická čtyřstupňová převodovka. Kupé se nakonec nevyrábělo a pouze se na přání prodával skořepinový hard-top.
Konec mrkacích světel si vynutily především předpisy. S druhou generací NB přišly silnější motory a také kvalitnější a lépe vybavený interiér. MX-5 NB je na trhu nejžádanější
Druhá generace NB se představila v roce 1997 na autosalonu v Tokiu, prodej byl zahájen o rok později. Zásadní designovou změnou byl konec ikonických „mrkacích“ světel, přesto proti původním plánům zůstal zachován klasický tvar. V nabídce zůstal motor 1,6 a 1,8 l, výkon se zásadně nezvyšoval.
Motor 1,6 l měl nejprve výkon 81 kW, později po faceliftu v roce 2001 82 kW. Osmnáctistovka dosahovala na 100 kW, její maximum bylo později zvýšeno až na 109 kW. K silnějšímu motoru se pak dávala i šestistupňová mechanická převodovka a na některých trzích byl k dispozici samosvorný diferenciál.
Zajímavostí je model Mazda MX-5 SP pro australský trh z roku 2002, který dostal přeplňovaný motor 1,8 l o výkonu 157 kW. Vyrobilo se jich ale jen 100 kusů. Turbo se pak vrátilo ještě v letech 2004 až 2005, kdy Mazda vyráběla model Mazdaspeed MX-5 s výkonem 134 kW. Ten se prodával jen v Japonsku, Austrálii a USA. Dohromady vzniklo pouze 5428 kusů.
V roce 2003 bylo speciálně pro japonský trh vyrobeno 179 kusů uzavřeného kupé, které bylo sice o 10 kg těžší než roadster, ale mělo výrazně lepší torzní tuhost. Masový produkt se z něj ale nestal a dodnes je to nejvíce ceněný exemplář modelu MX-5.
Třetí generace Mazdy MX-5 NC se vyráběla od května 2005 do roku 2015. Asi ji blíže představovat nemusíme, tak jen pro připomenutí je to poprvé, co se nabízela s látkovou i pevnou skládací střechou. Pod kapotou byl motor 1,8 l nebo 2,0 l. Nový model byl ale až o 100 kg těžší proti druhé generaci.
Třetí generace byla kritizována za vyšší hmotnost, ale pořád to bylo zábavné a svižné auto. Nová generace je zase o 100 kg lehčí a samozřejmě má nižší spotřebu i emise
Čtvrtá generace Mazdy MX-5 dorazila na trh v loňském roce a opět se vrací k původnímu receptu. I v době downsizingu se drží klasického atmosférického sání a původní koncepce. Hmotnost mezigeneračně klesla o asi 100 kg. Poslední novinkou je kupé z letošního autosalonu v New Yorku, které má skládací horní díl střechy.
Ceny roadsterů Mazda MX-5 už nikdy nebudou výrazně nižší, takže pokud vás tahle živoucí legenda láká, nakupujte. Nejžádanější je druhá generace NB, ale i první „mrkací“ generace NA má své fanoušky. Originální exemplář bez koroze a hlavně bez tuningu budete hledat trochu obtížně a připlatíte si za něj, ale přesto se pořád jedná o jednu z nejdostupnějších cest, jak si užívat skvělé sportovní auto.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5