Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Nejpopulárnější dvoumístný roadster všech dob začal vznikat vlastně už na konci 70. let dvacátého století. Vyrábí se dodnes ve své již čtvrté generaci.
Seznam kapitol
  1. Za vznikem stál novinář
  2. Čtyři generace a víc než milion aut
  3. Fotogalerie: Mazda MX-5

Každý pozná Ferrari, Porsche 911, Lamborghini nebo Corvettu. Ale mezi naprosto ikonická a snadno rozpoznatelná auta patří také jeden japonský, cenově dostupný kabriolet se skromným motorem a výkonem, který překonává kdejaký dieselový kombík. Mazda MX-5 si od roku 1989, kdy se začala vyrábět, získává srdce fanoušků po celém světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda MX-5 si získává srdce lidí po celém světě. Je to vlastně skutečné jediné lidové sportovní auto. Není divu, že se jich vyrobilo už přes milion - nejvíc dvoumístných roadsterů v historii

Mezi nezasvěcenými má trochu homosexuální image, ale to majitele nikdy netrápilo, protože roadster Mazda MX-5 byl vždycky ta nejdostupnější cesta, jak si pořídit naprosto klasické sportovní auto. A v průběhu let se skutečně ukázalo, že nepotřebujete pět stovek koní, abyste se za volantem bavili.

Retro | Zajímavosti | Sportovní auta | Kabriolety | Mazda

10 věcí, které jste (možná) nevěděli o roadsteru Mazda MX-5

Geneze vzniku ale vůbec nebyla jednoduchá, chvíli to dokonce vypadalo, že žádný takový roadster nebude. A v jednu dobu se schylovalo k tomu, že podobné auto sice vznikne, ale jako předokolka založená na existující platformě kompaktního rodinného auta.

Jak to všechno začalo

Pokud bychom chtěli vystopovat úplnou historii Mazdy MX-5, musíme se podívat mnohem dál do minulosti než na únorový autosalon v Chicagu 1989, kde se první sériová MX-5 představila veřejnosti. Dá se říci, že všechno to začalo v roce 1976 a u zrodu úvah o novém modelu byl motoristický novinář Bob Hall, který působil v Japonsku jako expert magazínu Motor Trend na místní vozy.

V sedmdesátých letech byl japonský automobilový průmysl na vzestupu, auta si získávala celosvětovou popularitu a z dřívějšího kopírování stávajících technologií se Japonci rychle vypracovali do čela světového vývoje nových postupů, technologií a nápadů.

Retro | Video | Sportovní auta | Fascinace | Kupé | Nissan

Nissan Skyline GT-R (1969 – 2002): Od Prince k Playstationu

Bob Hall se právě v roce 1976 sešel s tehdejšími vedoucími vývoje japonské mladé automobilky Mazda, kterými byli Kenichi Yamamoto a Gai Arai. Tehdy šlo vlastně o běžný rozhovor a jen tak mimo řečí se na konci japonští manažeři Halla (který umí plynně japonsky) zeptali, jaké auto by vlastně měla Mazda vyrobit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda není prachsprostá kopie Lotusu Elan, i když se to o ní říká. Je ale pravda, že britské kompaktní roadstery sloužily jako inspirace. Na trhu totiž nic podobného nebylo

Bob Hall chvíli váhal a pak řekl, že mu chybí mezi moderními auty klasický kompaktní a lehký sporťák britského střihu, ze kterého má řidič akorát mouchy v zubech a rozcuchané vlasy. Pak se hned konec rozhovoru stočil jinam a Halla asi těžko napadlo, jak zásadní pro další směřování Mazdy jeho poznámka byla.

V roce 1981 Bob Hall změnil zaměstnání a stal se šéfem produktového plánování právě automobilky Mazda pro americký trh. Znovu se sešel s Yamamotem, který tehdy Mazdu již vedl. Ten si moc dobře pamatoval jejich rozhovor z roku 1976 a myšlenku „britského roadsteru“ nikdy nepustil z hlavy. V roce 1982 dal Hallovi jednoduchý úkol, rozvinout ideu sportovního vozu dál a projekt předložit ke schválení.

Nerozhodnost při volbě koncepce

Mazda založila nové designové studio v Kalifornii a Bob Hall najal designéra Marka Jordana, se kterým na nápadu dále pracovali. V roce 1983 představili užšímu vedení své první plány pod názvem „Offline 55“. Pod tímto projektem se ale schovával i úplně jiný přístup k vývoji nového vozu. Ve stejné době na podobném projektu pracoval ale i jiný tým v Tokiu.

Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | Mazda | První svezení

5 důvodů, proč ignorujete Mazdu MX-5 neprávem

Tehdy poprvé padl termín „Jinba ittai“ (jezdec na koni tvořící jedno tělo), což je jakési krédo pro vývoj takto koncipovaného vozu. Nové auto muselo být maximálně lehké, aby bylo možné použít malý motor. Rozložení hmotnosti musí být co nejblíže ideálu 50:50. Vůz musí pojmout dva dospělé cestující. Celý pohon musí okamžitě reagovat na povely řidiče. Použito musí být nezávislé zavěšení na všech kolech pro maximalizaci kontaktu kol s vozovkou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spojení člověka se strojem zůstalo v Mazdě MX-5 po celou dobu. Vůz celkem schopně proplouvá bezpečnostními a emisními regulacemi, jako by se ho netýkaly. Ale týkají, při vývoji první MX-5 se na bezpečnost kladl veliký důraz

Tým designérů z Kalifornie zvolil klasickou koncepci s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Projekt se jmenoval Duo 101, protože z něj měl vzniknout roadster i kupé. Japonský tým šel cestou motoru vpředu a pohonu předních kol, případně motoru uprostřed a pohonu zadních kol.

Na začátku roku 1984, kdy se všechno odehrávalo teprve na papíře, byl preferován japonský projekt s motorem uprostřed, ale vše se mělo rozhodnout v druhé polovině roku, kdy měly být představeny hliněné modely ve velikosti 1:1. Stalo se tak v srpnu 1984 a po delším váhání nakonec přeci jen vyhrál kalifornský projekt Boba Halla. Jeho auto tak dostalo zelenou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Za vznikem stál novinář
  2. Čtyři generace a víc než milion aut
  3. Fotogalerie: Mazda MX-5
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 120 530 km
Cena: 185 000 Kč
Mazda CX 2.261
Rok výroby: 2008
Stav: 173 299 km
Cena: 145 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2008
Stav: 178 127 km
Cena: 80 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků