Gay auto roku 2016: Mazda MX-5

Gay auto roku 2016: Mazda MX-5

91
Fotogalerie

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Nejpopulárnější dvoumístný roadster všech dob začal vznikat vlastně už na konci 70. let dvacátého století. Vyrábí se dodnes ve své již čtvrté generaci.

Kapitoly článku:


Každý pozná Ferrari, Porsche 911, Lamborghini nebo Corvettu. Ale mezi naprosto ikonická a snadno rozpoznatelná auta patří také jeden japonský, cenově dostupný kabriolet se skromným motorem a výkonem, který překonává kdejaký dieselový kombík. Mazda MX-5 si od roku 1989, kdy se začala vyrábět, získává srdce fanoušků po celém světě.

mazda_mx-5_1989_images_4.jpgmazda_mx-5_2002_photos_1.jpgimages_mazda_mx-5_2013_1.jpg
Mazda MX-5 si získává srdce lidí po celém světě. Je to vlastně skutečné jediné lidové sportovní auto. Není divu, že se jich vyrobilo už přes milion - nejvíc dvoumístných roadsterů v historii

Mezi nezasvěcenými má trochu homosexuální image, ale to majitele nikdy netrápilo, protože roadster Mazda MX-5 byl vždycky ta nejdostupnější cesta, jak si pořídit naprosto klasické sportovní auto. A v průběhu let se skutečně ukázalo, že nepotřebujete pět stovek koní, abyste se za volantem bavili.

Geneze vzniku ale vůbec nebyla jednoduchá, chvíli to dokonce vypadalo, že žádný takový roadster nebude. A v jednu dobu se schylovalo k tomu, že podobné auto sice vznikne, ale jako předokolka založená na existující platformě kompaktního rodinného auta.

Jak to všechno začalo

Pokud bychom chtěli vystopovat úplnou historii Mazdy MX-5, musíme se podívat mnohem dál do minulosti než na únorový autosalon v Chicagu 1989, kde se první sériová MX-5 představila veřejnosti. Dá se říci, že všechno to začalo v roce 1976 a u zrodu úvah o novém modelu byl motoristický novinář Bob Hall, který působil v Japonsku jako expert magazínu Motor Trend na místní vozy.

V sedmdesátých letech byl japonský automobilový průmysl na vzestupu, auta si získávala celosvětovou popularitu a z dřívějšího kopírování stávajících technologií se Japonci rychle vypracovali do čela světového vývoje nových postupů, technologií a nápadů.

Bob Hall se právě v roce 1976 sešel s tehdejšími vedoucími vývoje japonské mladé automobilky Mazda, kterými byli Kenichi Yamamoto a Gai Arai. Tehdy šlo vlastně o běžný rozhovor a jen tak mimo řečí se na konci japonští manažeři Halla (který umí plynně japonsky) zeptali, jaké auto by vlastně měla Mazda vyrobit.

lotus_elan_1962_wallpapers_1_1600x1200.jpglotus_elan_1962_wallpapers_2_1600x1200.jpgimages_lotus_elan_1965_1_1600x1200.jpg
Mazda není prachsprostá kopie Lotusu Elan, i když se to o ní říká. Je ale pravda, že britské kompaktní roadstery sloužily jako inspirace. Na trhu totiž nic podobného nebylo

Bob Hall chvíli váhal a pak řekl, že mu chybí mezi moderními auty klasický kompaktní a lehký sporťák britského střihu, ze kterého má řidič akorát mouchy v zubech a rozcuchané vlasy. Pak se hned konec rozhovoru stočil jinam a Halla asi těžko napadlo, jak zásadní pro další směřování Mazdy jeho poznámka byla.

V roce 1981 Bob Hall změnil zaměstnání a stal se šéfem produktového plánování právě automobilky Mazda pro americký trh. Znovu se sešel s Yamamotem, který tehdy Mazdu již vedl. Ten si moc dobře pamatoval jejich rozhovor z roku 1976 a myšlenku „britského roadsteru“ nikdy nepustil z hlavy. V roce 1982 dal Hallovi jednoduchý úkol, rozvinout ideu sportovního vozu dál a projekt předložit ke schválení.

Nerozhodnost při volbě koncepce

Mazda založila nové designové studio v Kalifornii a Bob Hall najal designéra Marka Jordana, se kterým na nápadu dále pracovali. V roce 1983 představili užšímu vedení své první plány pod názvem „Offline 55“. Pod tímto projektem se ale schovával i úplně jiný přístup k vývoji nového vozu. Ve stejné době na podobném projektu pracoval ale i jiný tým v Tokiu.

Tehdy poprvé padl termín „Jinba ittai“ (jezdec na koni tvořící jedno tělo), což je jakési krédo pro vývoj takto koncipovaného vozu. Nové auto muselo být maximálně lehké, aby bylo možné použít malý motor. Rozložení hmotnosti musí být co nejblíže ideálu 50:50. Vůz musí pojmout dva dospělé cestující. Celý pohon musí okamžitě reagovat na povely řidiče. Použito musí být nezávislé zavěšení na všech kolech pro maximalizaci kontaktu kol s vozovkou.

photos_mazda_mx-5_1989_2.jpgmazda_mx-5_2015_wallpapers_1_1600x1200.jpgmazda_mx-5_2015_wallpapers_4_1600x1200.jpg
Spojení člověka se strojem zůstalo v Mazdě MX-5 po celou dobu. Vůz celkem schopně proplouvá bezpečnostními a emisními regulacemi, jako by se ho netýkaly. Ale týkají, při vývoji první MX-5 se na bezpečnost kladl veliký důraz

Tým designérů z Kalifornie zvolil klasickou koncepci s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Projekt se jmenoval Duo 101, protože z něj měl vzniknout roadster i kupé. Japonský tým šel cestou motoru vpředu a pohonu předních kol, případně motoru uprostřed a pohonu zadních kol.

Na začátku roku 1984, kdy se všechno odehrávalo teprve na papíře, byl preferován japonský projekt s motorem uprostřed, ale vše se mělo rozhodnout v druhé polovině roku, kdy měly být představeny hliněné modely ve velikosti 1:1. Stalo se tak v srpnu 1984 a po delším váhání nakonec přeci jen vyhrál kalifornský projekt Boba Halla. Jeho auto tak dostalo zelenou.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud