Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda tvrdí, že už během pěti let dokáže zvýšit účinnost svých benzínových spalovacích motorů Skyactiv o polovinu. V současnosti se prý efektivita spalování motorů Skyactiv pohybuje okolo 40 %, ale automobilka si dala za cíl do roku 2020 dostat efektivitu na 60 %.

Chce toho dosáhnout nasazením vznětového motoru s homogenním naplněním spalovacího prostoru (vžila se pro to zkratka HCCI, tedy Homogeneous Charge Compression Ignition), jenom k jeho chodu bude používat benzín.

Testy | Škoda | Srovnávací testy | Hatchbacky | Mazda | Kia | Škoda Fabia

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Jak to funguje? Motor vlastně kombinuje výhody benzínového motoru s dieselovými motory, a to co do efektivity hoření a čistoty výfukových plynů. Nový motor má tak mít spotřebu dieselu, ale nevypouští saze a oxidy dusíku, čili nepotřebuje EGR ventily, filtry pevných částic a podobně. Dokonce se prý obejde i bez klasického katalyzátoru.

Principielně jde o to, že v počátku pracovního cyklu funguje motor jako klasický zážehový. Do válce je tedy nasáta směs benzínu a vzduchu. Následně dojde k jejímu stlačení díky vysokému kompresnímu poměru (Mazda použije kompresi 18:1) a následuje samovznícení.

Ojetiny | Život řidiče | Technika | Škoda | Volkswagen | Ford | Audi | Mercedes-Benz | Toyota | Fiat | Peugeot | Citroën | Honda | Suzuki | Subaru | Mitsubishi | Seat | Lancia | Seat Alhambra

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Tím by se teoreticky mohla zvýšit účinnost spalování o asi 30 %, ale Mazda chce najít ještě další energii. Zaměří se také na tepelné ztráty ve výfuku, které mají stát za asi třetinovými energetickými ztrátami. Se systémem využívající odpadní teplo z výfuku laborovalo i kdysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že díky nové generaci motorů Skyactiv s účinností 60 % se průměrné emise CO2 vyrovnají celkovým elektromobilu nebo ho dokonce předčí. Podle Mazdy není problém v běžném voze dosáhnout emisí 80 g/km CO2, což odpovídá spotřebě asi 3,3 litru na 100 km.

Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 165 000 Kč
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 104 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 150 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků