6
Fotogalerie

Mazda CX-5: oficiální české představení

Segment malých SUV je kategorie, která se těší velkému zájmu a která přináší jeden nový model za druhým. Není to tak dávno, co představila automobilka Subaru svou novinku v podobě modelu XV, stranou ale nebude stát ani další japonská značka Mazda. Ta přichází s modelem CX-5, který jsme sice již krátce otestovali, ale oficiální české představení proběhlo až nyní.

O modelu CX-5 toho bylo napsáno více než dost. Mazda svým malým SUV začíná novou éru založenou na technologiích Skyactive. Přichází jak nový benzinový, tak dieselový motor, nové převodovky i podvozek. Touto snahou hodlá Mazda vyřešit problémy týkající se emisí a neustálého snižování spotřeby paliva. Nechce se plně soustředit na elektromobily a hybridní automobily, ale na klasické spalovací motory. Podle Mazdy totiž budou ještě v roce 2025 určitě tvořit většinu nabídky na trhu.

Mimochodem naftový i benzinový motor jsou vyráběny na jedné výrobní lince. Aby toho nebylo málo, Mazda chce být ještě flexibilnější a vyrábět na jedné lince auta různých segmentů (B, C, SUV, MPV). Tím by se měly snížit náklady na výrobu nových vozů a měla by se také zvýšit efektivita výroby.

Mazda CX-5 svým příchodem do prodeje trochu komplikuje situaci starší CX-7. Ačkoliv se řadí do segmentu kompaktních SUV, stojí přesně na hranici mezi kategoriemi C-SUV / B-SUV a od většího sourozence ji dělí, co se týká rozměrů, velmi málo. Dokonce objemem zavazadelníku „sedmičku“ poráží. CX-5 měří na délku 4555 mm a široká je 1840 mm. Zavazadelník pojme v základním uspořádání 463 l, maximum (po sklopení zadních sedadel) je 1620 l.

Čtyři výbavy, tři motorizace

Mazda CX-5 přichází na český trh (respektive přišla) se čtyřmi výbavami a třemi motorizacemi. Zájemci mohou volit mezi novým dvoulitrem Skyactiv-G nabízejícím maximální výkon 121 kW a dvěma verzemi dieselového dvakrát přeplňovaného Skyactive-D o velikosti 2,2 litru. Slabší varianta zvládne 110 kW, silnější pak vyprodukuje 129 kW. Všechny možnosti můžete kombinovat s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Jen pro doplnění, systému pohonu všech kol se žádné novinky netýkají. Jde o mezinápravovou spojku převzatou z CX-7.

První cena Mazdy CX-5 zní 499 900 Kč za benzinový dvoulitr a základní výbavu Emotion. Za diesel si připlatíte 50 000 Kč. Součástí základní výbavy je šest airbagů, startování tlačítkem, manuální klimatizace, elektrické ovládání všech oken nebo systém stop/start. Od druhé úrovně výbavy získá majitel městský přednárazový systém SCBS (v podstatě jde o to samé, co jsme popisovali nedávno u Volkswagenu up!), druhá nejvyšší výbava přidá například bi-xenonové světlomety, systémy RVM a LDWS a v nejvyšší výbavě Revolution dostanete navíc parkovací kameru, kožené čalounění a elektricky ovládaná sedadla. Plně vybavená Mazda CX-5 se silnějším dieselem a automatickou převodovkou vás vyjde na 831 900 Kč.

Bohužel, podobně jako například u Subaru XV, také CX-5 se tak trochu stává obětí vlastního úspěchu. Všeobecně se očekával velký zájem o naftovou verzi, ale praxe ukazuje, že je zájem o všechna provedení, z čehož mají u Mazdy celkem logicky radost. Problémem ovšem zůstává množství aut určených pro český trh. Na zlepšení situace se pracuje, ale pokud si teď objednáte novou CX-5, dostane se k vám na přelomu leden / únor 2013.
 

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud