Mazda chystá návrat Wankelu; pro hybridy a již příští rok

Značka Mazda plní slib, který veřejnosti dala při ukončení výroby svého modelu Mazda RX-8: Wankel se vrátí!

Teprve před několika týdny byla ukončena výroba sportovního modelu Mazda RX-8, jež byla na domácím trhu provázena limitovanou edicí Mazda RX-8 Spirit R. Šlo přitom o model, jenž do poslední chvíle nesl pochodeň motoru s rotačními písty typu Wankel, k jehož rozvoji právě Mazda přispěla ze všech světových automobilek největším dílem.

Mazda | Kupé

Mazda RX-8 Spirit R: konečná

To však neznamená, že se systém Wankel stal definitivní minulostí. Již před rokem jsme vás například informovali o tom, že značky Mazda a Audi jednají o společném vývoji nových Wankelů. Ačkoli tato jednání dle dostupných údajů skončila neúspěchem (hybrid Audi A1 e-tron nakonec Wankelem osazen nebude), tradici 45 let výroby Wankelů zřejmě Mazda nakonec opravdu nenechá zapadnout do seznamu automobilových koncepcí, jež se nedokázaly prosadit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor typu Wankel vyniká účinností hlavně v okolí hranice 2 000 ot./min.

Nové plány potvrdil v úvodu právě probíhajícího autosalonu v Moskvě předseda představenstva Mazdy Takashi Yamanouchi. Na přímého následníka typu Mazda RX-8 se ale netěšte, do výroby se nechystá ani studie Mazda Taiki z autosalonu v Tokiu roku 2007. Motor typu Wankel má v budoucnosti hrát úlohu generátoru energie pro elektromotor, což naznačil již před sedmi lety hybridní prototyp MPV Mazda 5.

Technika | Mazda

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

V uplynulých měsících zazněly také zvěsti o tom, že Mazda zkouší hybridní soustavu s motorem Wankel poháněný vodíkem, nicméně do sériové výroby má (alespoň prozatím) putovat jen provedení spalující běžný benzín. Právě v nové úloze generátoru energie pro elektromotory budou moci vyniknout přednosti koncepce Wankel, především pak vynikající účinnosti dosahované ve velmi úzkém spektru otáček.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Starší konstrukce motorů Mazda Wankel a schématické srovnání jejich chodu s konvenčními čtyřtaktními agregáty

„Motor s rotačním pístem nabízí skvělé výkony, ale při častém zrychlování a brzdění jeho přednosti zanikají,“ uvedl Takashi Yamanouchi v rozhovoru pro magazín Autocar. „Při použití (v rámci hybridního ústrojí) tyto nectnosti nevadí. Při stálých otáčkách 2 000 ot./min. je jeho chod velmi efektivní, velkou předností jsou také kompaktní rozměry tohoto motoru.“
 

Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2009
Stav: 78 486 km
Cena: 164 000 Kč
Mazda 3 2.261
Rok výroby: 2008
Stav: 158 189 km
Cena: 160 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 185 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků