Mazda chystá návrat Wankelu; pro hybridy a již příští rok

Značka Mazda plní slib, který veřejnosti dala při ukončení výroby svého modelu Mazda RX-8: Wankel se vrátí!

Teprve před několika týdny byla ukončena výroba sportovního modelu Mazda RX-8, jež byla na domácím trhu provázena limitovanou edicí Mazda RX-8 Spirit R. Šlo přitom o model, jenž do poslední chvíle nesl pochodeň motoru s rotačními písty typu Wankel, k jehož rozvoji právě Mazda přispěla ze všech světových automobilek největším dílem.

Kupé | Mazda

Mazda RX-8 Spirit R: konečná

To však neznamená, že se systém Wankel stal definitivní minulostí. Již před rokem jsme vás například informovali o tom, že značky Mazda a Audi jednají o společném vývoji nových Wankelů. Ačkoli tato jednání dle dostupných údajů skončila neúspěchem (hybrid Audi A1 e-tron nakonec Wankelem osazen nebude), tradici 45 let výroby Wankelů zřejmě Mazda nakonec opravdu nenechá zapadnout do seznamu automobilových koncepcí, jež se nedokázaly prosadit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor typu Wankel vyniká účinností hlavně v okolí hranice 2 000 ot./min.

Nové plány potvrdil v úvodu právě probíhajícího autosalonu v Moskvě předseda představenstva Mazdy Takashi Yamanouchi. Na přímého následníka typu Mazda RX-8 se ale netěšte, do výroby se nechystá ani studie Mazda Taiki z autosalonu v Tokiu roku 2007. Motor typu Wankel má v budoucnosti hrát úlohu generátoru energie pro elektromotor, což naznačil již před sedmi lety hybridní prototyp MPV Mazda 5.

Technika | Mazda

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

V uplynulých měsících zazněly také zvěsti o tom, že Mazda zkouší hybridní soustavu s motorem Wankel poháněný vodíkem, nicméně do sériové výroby má (alespoň prozatím) putovat jen provedení spalující běžný benzín. Právě v nové úloze generátoru energie pro elektromotory budou moci vyniknout přednosti koncepce Wankel, především pak vynikající účinnosti dosahované ve velmi úzkém spektru otáček.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Starší konstrukce motorů Mazda Wankel a schématické srovnání jejich chodu s konvenčními čtyřtaktními agregáty

„Motor s rotačním pístem nabízí skvělé výkony, ale při častém zrychlování a brzdění jeho přednosti zanikají,“ uvedl Takashi Yamanouchi v rozhovoru pro magazín Autocar. „Při použití (v rámci hybridního ústrojí) tyto nectnosti nevadí. Při stálých otáčkách 2 000 ot./min. je jeho chod velmi efektivní, velkou předností jsou také kompaktní rozměry tohoto motoru.“
 

Mazda 2 1.349
Rok výroby: 2010
Stav: 59 240 km
Cena: 110 000 Kč
Mazda 2 1.399
Rok výroby: 2004
Stav: 186 650 km
Cena: 44 000 Kč
Mazda 3 2.184
Rok výroby: 2012
Stav: 143 889 km
Cena: 194 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků