Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

Japonská automobilka věří, že spalování benzínu v autech má budoucnost. Příští generace jejích aut by mohly být podobně úsporné jako vozy s elektrickým pohonem.

V dohledné budoucnosti budou auta poháněná benzínovými motory až o třetinu úspornější než dnes a v souvislosti s jejich provozem se bude do ovzduší uvolňovat menší množství CO2 než u elektromobilů. Taková je vize automobilky Mazda, o které informoval britský Autocar

Mazda je přesvědčena, že se jí podaří splnit přísnější evropské limity CO2 i bez hybridního nebo čistě elektrického pohonu. Klíčem k tomu bude druhá generace benzínových motorů Skyactiv-G. Záměrně nepíšeme „zážehových“, protože směs bude zapalována stlačením. Kompresní poměr proto naroste až na 18:1.

O třetinu nižší spotřeba – a pak ještě o třetinu

Mazda si od nové technologie slibuje třicetiprocentní zvýšení tepelné účinnosti a spolu s tím i třicetiprocentní snížení spotřeby paliva. Průměrné emise CO2 běžného auta by tak měly klesnout na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli „výfukové“ emise, do bilance započítává i oxid uhličitý uvolněný v souvislosti s výrobou a přepravou pohonných hmot. 

Třetí generace motorů Skyactiv má být ještě efektivnější. Díky tzv. adiabatickému spalování, při kterém nedochází k žádným tepelným ztrátám, by měly celkové emise CO2 průměrného automobilu poklesnout na 60 g/km. „To je teoretické maximum a naše cílová hodnota,“ řekl Autocaru Joachim Kunz z evropského vývojového střediska Mazdy. 

V kombinaci s „mild-hybrid“ agregátem, který rekuperuje kinetickou energii při zpomalování, by se ale emise CO2 mohly dostat ještě níž, až na 50 g/km. A to je podle výpočtů Mazdy hodnota srovnatelná s elektromobily, které jsou napájeny elektřinou z rozvodné sítě.

Se vznětovým principem spalování benzínu koketují i další automobilky. Daimler už v minulém desetiletí představil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálním motorem DiesOtto. Loni ukázala podobný motor rovněž korejská společnost Hyundai. 

Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2009
Stav: 78 486 km
Cena: 164 000 Kč
Mazda 3 2.261
Rok výroby: 2008
Stav: 158 189 km
Cena: 160 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků