Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

Japonská automobilka věří, že spalování benzínu v autech má budoucnost. Příští generace jejích aut by mohly být podobně úsporné jako vozy s elektrickým pohonem.

V dohledné budoucnosti budou auta poháněná benzínovými motory až o třetinu úspornější než dnes a v souvislosti s jejich provozem se bude do ovzduší uvolňovat menší množství CO2 než u elektromobilů. Taková je vize automobilky Mazda, o které informoval britský Autocar

Mazda je přesvědčena, že se jí podaří splnit přísnější evropské limity CO2 i bez hybridního nebo čistě elektrického pohonu. Klíčem k tomu bude druhá generace benzínových motorů Skyactiv-G. Záměrně nepíšeme „zážehových“, protože směs bude zapalována stlačením. Kompresní poměr proto naroste až na 18:1.

O třetinu nižší spotřeba – a pak ještě o třetinu

Mazda si od nové technologie slibuje třicetiprocentní zvýšení tepelné účinnosti a spolu s tím i třicetiprocentní snížení spotřeby paliva. Průměrné emise CO2 běžného auta by tak měly klesnout na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli „výfukové“ emise, do bilance započítává i oxid uhličitý uvolněný v souvislosti s výrobou a přepravou pohonných hmot. 

Třetí generace motorů Skyactiv má být ještě efektivnější. Díky tzv. adiabatickému spalování, při kterém nedochází k žádným tepelným ztrátám, by měly celkové emise CO2 průměrného automobilu poklesnout na 60 g/km. „To je teoretické maximum a naše cílová hodnota,“ řekl Autocaru Joachim Kunz z evropského vývojového střediska Mazdy. 

V kombinaci s „mild-hybrid“ agregátem, který rekuperuje kinetickou energii při zpomalování, by se ale emise CO2 mohly dostat ještě níž, až na 50 g/km. A to je podle výpočtů Mazdy hodnota srovnatelná s elektromobily, které jsou napájeny elektřinou z rozvodné sítě.

Se vznětovým principem spalování benzínu koketují i další automobilky. Daimler už v minulém desetiletí představil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálním motorem DiesOtto. Loni ukázala podobný motor rovněž korejská společnost Hyundai. 

Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 99 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 140 000 Kč
Mazda CX-5 2.191
Rok výroby: 2012
Stav: 123 004 km
Cena: 419 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 5 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků