Mazda a Audi chtějí spolupracovat na Wankelech

Značky Mazda a Audi podle zjištění magazínu Inside Line v současnosti jednají o možnosti spolupráce na vývoji motorů s rotačními písty (Wankel). Konvenční zážehové i vznětové motory v současnosti šponují své schopnosti k limitním hodnotám a alternativní, skutečně velkosériově použitelné a dostupné zdroje pohonu nejsou zatím k dispozici, takže je třeba hledat další inspirační zdroje. Je tedy například docela možné, že se brzy v sériových automobilech začneme setkávat s Wankelovými motory s rotačními písty.

Tento princip není ničím novým a postupně se objevil v některých vozech značek včetně Mercedesu nebo Alfy Romeo. Do skutečné produkce jej uvedlo německé NSU, nicméně již bezmála půlstoletí je Wankel spojen s japonskou značkou Mazda, která jej začala vyrábět ve vozech řady Cosmo a v omezených sériích je mu věrna dodnes. Doba i vývoj pokročily a díky novým materiálům, výrobním technologiím a elektronickému řízení provozu je však zřejmě možno řadu principiálních problémů konečně vyřešit a zajistit Wankelu novou budoucnost. 

Mazda průběžně na Wankelu pracuje a údajně vyvinula laserový zapalovací systém, který údajně nahradí konvenční svíčky a ve spolupráci s přesnou regulací spalovacího procesu a výplachu zajistí nízké hladiny emisí CO2 a potřebnou spolehlivost. Detaily k tomuto řešení k dispozici nemáme, ale podle všeho by těmito motory měly být opatřeny nové prestižní vozy Mazda včetně nástupce výběhového typu RX-8 (zřejmě bude vycházet z loňského konceptu Mazda Shinari). Nicméně příprava sériové výroby dosud schválena nebyla a hledají se finanční zdroje k jejímu dokončení.

A Audi? To se o Wankely v poslední době živě zajímá (možná i ve vzpomínce na někdejší odkaz značky NSU, která s Audi svého času prakticky splynula), za připomenutí stojí elektromobil Audi A1 e-tron, na jehož palubě hraje kompaktní Wankel s výkonem 20 koní (15 kW) roli generátoru elektrické energie pro prodloužení dojezdu.

 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků