Kapitoly článku:
Že to bez downsizingu nejde…?
Motory budou dodávány jako vznětový Skyactiv-D s objemem 2,2 l a nepříliš výrazným výkonem 150 koní (110 kW), přičemž zážehové agregáty Skyactiv-G budou k mání ve verzích 1,5/74 kW, 2,0/88 kW a 2,0/121 kW. Všem těmto motorům jsou společné nejen přímé vstřikování a čtyřventilové rozvody řemenem, ale také stupeň komprese shodných 14,0:1 (!).
A že to dnes bez zběsilého downsizingu nejde? Právě Mazda svými motory Skyactiv ukazuje alternativu. Alternativu, jež se při zachování působivých hodnot spotřeby paliva a dynamiky obejde bez bezmyšlenkovitého přeplňování maličkých motůrků či implementace drahých, složitých a těžkých hybridních systémů. U Mazdy tomu říkají „rightsizing“. Motor 2,0i/88 kW byl v Mazdě 3 při ladění namířen hlavně proti vozům VW Golf 1,4 TSI a Ford Focus 1,0 EcoBoost.
Jistě, pořádný zátah motor Mazdy nabídne až ve vyšších otáčkách, ale v absolutních hodnotách nabízí nepatrně lepší jízdní dynamiku, ale především menší rozpětí hodnot průměrné spotřeby v závislosti na jízdních podmínkách, což je typickou bolestí všech přímovstřikových zážehových turbomotorů: „na klobouk“ se přiblížíte výrobcem deklarované spotřebě, ovšem při dynamické jízdě ji pokoříte i trojnásobně…
Převodovky budou standardně šestistupňové manuální, u verzí 2,0i/88 kW a 2,2d/110 kW bude možno připlácet za šestistupňové automaty. Standardem jsou také ostatní tovární prostředky na redukci spotřeby paliva a emisí CO2 zaměřené strategie Skyactiv včetně částečné rekuperace brzdné energie i-ELOOP (jen pro silnější dvoulitr), jež při brzdění motorem nabíjí kondenzátor, z nějž pak lze až na jednu minutu napájet palubní systémy a odlehčit tím pohonné jednotce.
Nabídka verzí
Jako první se začíná vyrábět pětidveřový hatchback, který v Barceloně také máme, na rozdíl od sedanu, k dispozici. Hatchback stojí na podvozku s rozvorem náprav prodlouženým o plných 60 mm na výsledných 2 700 mm, přičemž rozchod předních a zadních kol nově činí 1 555 a 1 560 mm, což je o 20, resp. 40 mm více než dosud. Délka karoserie však zůstala na hodnotě 4 465 mm, šířka nabyla o 40 mm na 1 795 mm a výška klesla o nepatrných 5 mm na 1 465 mm. Co ale cestující ocení, to je zvětšení prostoru pro cestující ve všech směrech, například pro ramena je nyní vpředu k dispozici 1 452 mm, tedy o 57 mm více než dosud.
Základní objem zavazadlového prostoru naroste o 24 l na 364 l, po sklopení asymetricky dělených a na rozdíl od předchůdce a většiny konkurence prakticky do roviny sklopných sedadel nabude až na 1 263 l. Základní verze Mazda 3 1,5i nyní začíná s cenou 349 900 Kč a ve výbavě Emotion v ní dostanete i klimatizaci, palubní počítač, elektrické ovládání všech oken, startování tlačítkem, multifunkční volant s ovládáním rádia, hlídání tlaku v pneumatikách, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, denní svícení či tříletou záruku.
Další výbavové stupně nesou jména Challenge, Attraction, Revolution a Revolution TOP a lze je kombinovat prakticky se všemi výše popsanými motory a převodovkami (pro Emotion je vyhrazen 1,5i). U sedanu Mazda 3 je nabídka podobná, ovšem stupeň Emotion chybí, navíc se u něj bude zákazník muset obejít bez silnějšího dvoulitru a dieselu v kombinaci s automatickou převodovkou.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5