Maybach a Zeppelin: silniční vzducholoď

Značka Maybach končí. A s ní i nakrátko znovuzrozené spojení Maybach Zeppelin, jež svého času platilo za synonymum luxusu…
Seznam kapitol
  1. Nepovedený návrat, Bouřlivý život značky Maybach
  2. Zeppelin nastupuje, Maybach Zeppelin dnes

Nepovedený návrat

Ale začněme od konce. Když v roce 2006 koncern Daimler představil superluxusní Maybach, očekával, že se díky němu vrátí do té nejvyšší společnosti nejdražších automobilů na světě. Skutečnost ale byla nakonec jiná a prodejní čísla zůstala daleko za očekáváním. Když se pak v Ženevě roku 2009 na autosalonu v Ženevě objevilo špičkové provedení vracející do hry kdysi slavné spojení Maybach Zeppelin, pánové z Daimleru ještě věřili, že nelichotivý trend zvrátí a svůj sen budou moci žít dál.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Maybach Zeppelin 2009

Zřejmě posledním zoufalým pokusem se stal facelift Maybachu pro rok 2011, který se veřejnosti ukázal na předloňském autosalonu v Pekingu, nicméně již tehdy se z nitra Daimler AG ozývalo, že Maybach před rokem 2014 skončí a jeho místo na sklonku příštího roku částečně nahradí jedna z mnoha plánovaných verzí zcela nové generace modelu Mercedes-Benz S Class.

Maybach

Maybach Zeppelin vstává z mrtvých

V prosinci loňského roku představení koncernu Daimler AG značku Maybach oficiálně a definitivně „zařízli“, neboť zřejmě již nechtějí pokračovat ve špatně nastaveném konceptu. Maybachy totiž až příliš intenzivně připomínají „obyčejné“ Mercedesy S Class, management zodpovědný za rozvoj značky navíc dlouho přešlapoval na místě a požadavkům zákazníků na rozvojových trzích se mu nepodařilo přizpůsobit tak, jak to zvládl Rolls-Royce.

Rolls-Royce | Byznys | Mercedes-Benz | Názory | Maybach

Ohlédnutí za superluxusní značkou Maybach

A otázka financí v tomto radikálním řezu nehraje až takovou roli, jak by se mohlo zdát. Připomeňme, že v roce 2011 Daimler AG dosáhl rekordního zisku 6 miliard eur, nisméně se rozhodl své zisky namířit jiným směrem než na resuscitaci nefungujícího konceptu...

Bouřlivý život značky Maybach

S premiérou obnovené značky Maybach Zeppelin v roce 2009 se do hry vrátila druhá část mozaiky, jež kdysi a jen na velmi krátkou dobu označovala jedny z nejdražších, nejrychlejších a technicky nejvytříbenějších osobních automobilů světa. A pokud jde o jméno Zeppelin, vozy tehdejších typů DS 7 a DS 8 nesly skutečně odkaz někdejšího propagátora vzducholodní dopravy. Jednalo se přitom o vidlicové dvanáctiválce s výkonem až 200 koní (147 kW). Krátce na jejich slávu zavzpomínejme.

Společnost Maybach-Motorenbau GmbH byla založena roku 1909. U jejího zrodu stál konstruktér Wilhelm Maybach, jenž svého času působil jako šéfkonstruktér u Daimlera a který do pozice ředitele vlastní továrny jmenoval svého syna Karla. Nová společnost byla původně dceřinou firmou koncernu Luftschiffbau Zeppelin GmbH a do roku 1918 byla známá pod jménem Luftfahrzeug – Motoreinbau, tedy jako továrna na letecké motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karl Maybach u Zeppelinu DS7 na autosalonu v Londýně roku 1930 / Čtyřdveřový kabriolet DS7 / Expozice Maybachu na autosalonu v Berlíně v roce 1931, v popředí podvozek a hotový vůz DS8
 

Maybach se ve své firmě zprvu soustředil na vývoj a výrobu pohonných jednotek pro vzducholodě Zeppelin a kolejová vozidla. Po válce se továrna potýkala s výrazným poklesem odbytu a hledala nový obor, jímž by naplnila svoji produkční kapacitu a v němž by zužitkovala naskladněné díly. Volba nakonec padla na výrobu osobních vozů. Svůj první pokusný automobil Maybach vyrobil v roce 1919, první produkční vůz se pak představil až o dva roky později na autosalonu v Berlíně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvanáctiválcový Maybach Zeppelin na sklonku třicátých let vyvolal v Německu značný poprask.

Až do začátku druhé světové války Maybach vyráběl v omezených sériích vesměs velmi drahé a luxusní cestovní vozy, v rámci válečné produkce se pak program přiklonil k mohutným dieselagregátům pro pohon lodí a kolejových vozidel. Společnost Maybach promluvila do válečné vřavy rovněž instalací svých pohonných jednotek do tanků tříd Panther a Tiger.

Po válce Maybach fungoval částečně jako autoservis, ale k výrobě automobilů se již nevrátil. Po dvou poválečných dekádách byla firma přejmenována na MTU Friedrichshafen.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nepovedený návrat, Bouřlivý život značky Maybach
  2. Zeppelin nastupuje, Maybach Zeppelin dnes
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků