Značka Maybach končí. A s ní i nakrátko znovuzrozené spojení Maybach Zeppelin, jež svého času platilo za synonymum luxusu…
Kapitoly článku:
Nepovedený návrat
Ale začněme od konce. Když v roce 2006 koncern Daimler představil superluxusní Maybach, očekával, že se díky němu vrátí do té nejvyšší společnosti nejdražších automobilů na světě. Skutečnost ale byla nakonec jiná a prodejní čísla zůstala daleko za očekáváním. Když se pak v Ženevě roku 2009 na autosalonu v Ženevě objevilo špičkové provedení vracející do hry kdysi slavné spojení Maybach Zeppelin, pánové z Daimleru ještě věřili, že nelichotivý trend zvrátí a svůj sen budou moci žít dál.
Maybach Zeppelin 2009
Zřejmě posledním zoufalým pokusem se stal facelift Maybachu pro rok 2011, který se veřejnosti ukázal na předloňském autosalonu v Pekingu, nicméně již tehdy se z nitra Daimler AG ozývalo, že Maybach před rokem 2014 skončí a jeho místo na sklonku příštího roku částečně nahradí jedna z mnoha plánovaných verzí zcela nové generace modelu Mercedes-Benz S Class.
V prosinci loňského roku představení koncernu Daimler AG značku Maybach oficiálně a definitivně „zařízli“, neboť zřejmě již nechtějí pokračovat ve špatně nastaveném konceptu. Maybachy totiž až příliš intenzivně připomínají „obyčejné“ Mercedesy S Class, management zodpovědný za rozvoj značky navíc dlouho přešlapoval na místě a požadavkům zákazníků na rozvojových trzích se mu nepodařilo přizpůsobit tak, jak to zvládl Rolls-Royce.
A otázka financí v tomto radikálním řezu nehraje až takovou roli, jak by se mohlo zdát. Připomeňme, že v roce 2011 Daimler AG dosáhl rekordního zisku 6 miliard eur, nisméně se rozhodl své zisky namířit jiným směrem než na resuscitaci nefungujícího konceptu...
Bouřlivý život značky Maybach
S premiérou obnovené značky Maybach Zeppelin v roce 2009 se do hry vrátila druhá část mozaiky, jež kdysi a jen na velmi krátkou dobu označovala jedny z nejdražších, nejrychlejších a technicky nejvytříbenějších osobních automobilů světa. A pokud jde o jméno Zeppelin, vozy tehdejších typů DS 7 a DS 8 nesly skutečně odkaz někdejšího propagátora vzducholodní dopravy. Jednalo se přitom o vidlicové dvanáctiválce s výkonem až 200 koní (147 kW). Krátce na jejich slávu zavzpomínejme.
Společnost Maybach-Motorenbau GmbH byla založena roku 1909. U jejího zrodu stál konstruktér Wilhelm Maybach, jenž svého času působil jako šéfkonstruktér u Daimlera a který do pozice ředitele vlastní továrny jmenoval svého syna Karla. Nová společnost byla původně dceřinou firmou koncernu Luftschiffbau Zeppelin GmbH a do roku 1918 byla známá pod jménem Luftfahrzeug – Motoreinbau, tedy jako továrna na letecké motory.
Karl Maybach u Zeppelinu DS7 na autosalonu v Londýně roku 1930 / Čtyřdveřový kabriolet DS7 / Expozice Maybachu na autosalonu v Berlíně v roce 1931, v popředí podvozek a hotový vůz DS8
Maybach se ve své firmě zprvu soustředil na vývoj a výrobu pohonných jednotek pro vzducholodě Zeppelin a kolejová vozidla. Po válce se továrna potýkala s výrazným poklesem odbytu a hledala nový obor, jímž by naplnila svoji produkční kapacitu a v němž by zužitkovala naskladněné díly. Volba nakonec padla na výrobu osobních vozů. Svůj první pokusný automobil Maybach vyrobil v roce 1919, první produkční vůz se pak představil až o dva roky později na autosalonu v Berlíně.
Dvanáctiválcový Maybach Zeppelin na sklonku třicátých let vyvolal v Německu značný poprask.
Až do začátku druhé světové války Maybach vyráběl v omezených sériích vesměs velmi drahé a luxusní cestovní vozy, v rámci válečné produkce se pak program přiklonil k mohutným dieselagregátům pro pohon lodí a kolejových vozidel. Společnost Maybach promluvila do válečné vřavy rovněž instalací svých pohonných jednotek do tanků tříd Panther a Tiger.
Po válce Maybach fungoval částečně jako autoservis, ale k výrobě automobilů se již nevrátil. Po dvou poválečných dekádách byla firma přejmenována na MTU Friedrichshafen.