Matra-Simca Bagheera: sport pro tři

V 60. a 70. letech se americká automobilka Chrysler silně angažovala v Evropě. Jedním z nejzajímavějších produktů z této éry bylo sportovní kupé Matra-Simca Bagheera.

Evropský Chrysler vyráběl pro trh osobních vozů především běžné cestovní automobily značky Simca a pro vývoj a výrobu sportovního kupé spojil raději své síly s malou francouzskou automobilkou Matra Automobiles, která zároveň potřebovala náhradu za své kupé Matra 530 používající techniku od Fordu.

Vzniklo tak čtyřmetrové kupé Matra-Simca Bagheera s atraktivním designem a koncepcí čistokrevného sportovního vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní devizou sportovního kupe byl jeho nadčasový design.  

Z důvodů zachování cenové dostupnosti byl napříč před zadní poháněnou nápravou uložen osvědčený čtyřválec 1,3 litru z typu Simca 1100 Special. Dva dvojité karburátory Weber mu dopomáhaly k nejvyššímu výkonu 62 kW (84 k) při 6000 otáčkách za minutu.

Stejný původ měla i čtyřstupňová mechanická převodovka a celá řada dalších komponentů včetně přední nápravy. Později nabídku rozšířil motor 1,4 litru o výkonu 66 kW (90 k).

Muší váha

Pohotovostní hmotnost původní verze činila dnes neuvěřitelných 885 kg, a tak i skromný čtyřválec byl zdrojem pozoruhodné dynamiky s nejvyšší rychlostí 185 km/h a sprintem na 1000 metrů s pevným startem za 33,5 s.

Klepněte pro větší obrázek
Lehký vůz vážil pouhých 885 kilogramů. 

Všechna kola s průměrem ráfku 13 palců byla zavěšena na příčných trojúhelníkových ramenech a jejich odpružení zajišťovaly podélné zkrutné tyče. Hřebenové řízení vystačilo bez posilovače, zatímco brzdová soustava spoléhala na kotoučové brzdy vpředu i vzadu.

Tři sedadla v jedné řadě

Dodavatelem samonosné karoserie s výklopnými předními světlomety byla Matra, a tak nepřekvapí, že její povrchové panely byly vyrobeny z plastu. Pod skleněným víkem ve splývavé zádi se ukrýval dobře využitelný zavazadlový prostor o objemu 320 litrů.

Ve své době působil bezesporu futuristickým dojmem interiér se třemi sedadly v jedné řadě a nezvykle tvarovanou přístrojovou deskou s dvouramenným volantem, jehož věnec byl dole mírně zploštělý. Podélně posuvné bylo pouze sedadlo řidiče, zatímco obě sedadla pro spolujezdce byla pevná. 

Klepněte pro větší obrázek
Hodně nezvyklé řešení: tři sedadla vedle sebe.

Bagheera byla představena v roce 1973 a s průběžnými modernizacemi se vyráběla až do roku 1980 (ke konci ovšem pod značkou Talbot-Matra, protože evropské aktivity Chrysleru v té době převzal Peugeot).
 

Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2007
Stav: 108 338 km
Cena: 130 000 Kč
Chrysler PT Cruiser 2.148
Rok výroby: 2004
Stav: 115 028 km
Cena: 55 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2005
Stav: 163 402 km
Cena: 100 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků