Matra-Simca Bagheera: sport pro tři

V 60. a 70. letech se americká automobilka Chrysler silně angažovala v Evropě. Jedním z nejzajímavějších produktů z této éry bylo sportovní kupé Matra-Simca Bagheera.

Evropský Chrysler vyráběl pro trh osobních vozů především běžné cestovní automobily značky Simca a pro vývoj a výrobu sportovního kupé spojil raději své síly s malou francouzskou automobilkou Matra Automobiles, která zároveň potřebovala náhradu za své kupé Matra 530 používající techniku od Fordu.

Vzniklo tak čtyřmetrové kupé Matra-Simca Bagheera s atraktivním designem a koncepcí čistokrevného sportovního vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní devizou sportovního kupe byl jeho nadčasový design.  

Z důvodů zachování cenové dostupnosti byl napříč před zadní poháněnou nápravou uložen osvědčený čtyřválec 1,3 litru z typu Simca 1100 Special. Dva dvojité karburátory Weber mu dopomáhaly k nejvyššímu výkonu 62 kW (84 k) při 6000 otáčkách za minutu.

Stejný původ měla i čtyřstupňová mechanická převodovka a celá řada dalších komponentů včetně přední nápravy. Později nabídku rozšířil motor 1,4 litru o výkonu 66 kW (90 k).

Muší váha

Pohotovostní hmotnost původní verze činila dnes neuvěřitelných 885 kg, a tak i skromný čtyřválec byl zdrojem pozoruhodné dynamiky s nejvyšší rychlostí 185 km/h a sprintem na 1000 metrů s pevným startem za 33,5 s.

Klepněte pro větší obrázek
Lehký vůz vážil pouhých 885 kilogramů. 

Všechna kola s průměrem ráfku 13 palců byla zavěšena na příčných trojúhelníkových ramenech a jejich odpružení zajišťovaly podélné zkrutné tyče. Hřebenové řízení vystačilo bez posilovače, zatímco brzdová soustava spoléhala na kotoučové brzdy vpředu i vzadu.

Tři sedadla v jedné řadě

Dodavatelem samonosné karoserie s výklopnými předními světlomety byla Matra, a tak nepřekvapí, že její povrchové panely byly vyrobeny z plastu. Pod skleněným víkem ve splývavé zádi se ukrýval dobře využitelný zavazadlový prostor o objemu 320 litrů.

Ve své době působil bezesporu futuristickým dojmem interiér se třemi sedadly v jedné řadě a nezvykle tvarovanou přístrojovou deskou s dvouramenným volantem, jehož věnec byl dole mírně zploštělý. Podélně posuvné bylo pouze sedadlo řidiče, zatímco obě sedadla pro spolujezdce byla pevná. 

Klepněte pro větší obrázek
Hodně nezvyklé řešení: tři sedadla vedle sebe.

Bagheera byla představena v roce 1973 a s průběžnými modernizacemi se vyráběla až do roku 1980 (ke konci ovšem pod značkou Talbot-Matra, protože evropské aktivity Chrysleru v té době převzal Peugeot).
 

Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2004
Stav: 179 514 km
Cena: 75 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2007
Stav: 108 338 km
Cena: 139 000 Kč
Chrysler PT Cruiser 2.148
Rok výroby: 2004
Stav: 115 028 km
Cena: 65 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků