30
Fotogalerie

Máte čtvrt milionu na sportovní auto? Těchto pět je nejlepších

Za cenu konzumního auta si můžete pořídit pravověrný sporťák. Přinášíme těch pět nejlepších, které se dají provozovat s rozumnými náklady.

Kapitoly článku:


Za 250 000 korun si můžete koupit novou Fabii Combi s tříválcem. Nebo také opravdové sportovní auto s pořádným motorem, pěknými dynamickými parametry a schopností bavit řidiče nejen na silnici, ale třeba příležitostně i na okruhu.

Určitě na trhu najdete plno rychlých aut za čtvrt milionu, vždyť jsme si nedávno představili třeba ojeté BMW 750Li nebo Audi S4 Avant. Ale taková auta mají daleko ke skutečnému sporťáku. Pojďme si tedy stručně představit povedená ojetá auta, která by neměla uniknout vaší pozornosti.

Následující seznam si rozhodně neklade za cíl přinést vyčerpávající informace (na ty může třeba někdy v budoucnu dojít u testu ojetiny), ale snaží se nastínit situaci na trhu a přiblížit nejdůležitější body ke kontrole.

BMW M3 E36

 

První M3 s šestiválcem má všechno, co má správné sportovní auto mít. Pohon zadních kol, samosvorný diferenciál a solidní výkon. Má i čtyři použitelné sedačky a kufr, je poměrně spolehlivé a seženete na něj všechno. Ani cena servisu není úplně brutální a díly stojí pár korun, protože téměř všechno je shodné s běžnou řadou 3.

BMW-M3_Sedan_1995_1600x1200_wallpaper_01.jpgBMW-M3_Sedan_1995_1600x1200_wallpaper_04.jpgBMW-M3_Cabriolet_1994_1600x1200_wallpaper_02.jpg
Sedan, kupé nebo kabriolet? Hezky se svezete s čímkoli, ale kupé pravděpodobně seženete nejlevněji. Zachovalý interiér je příjemným bonusem, kabriolety bývají nejdražší

Cenová dostupnost M3 E36 ale znamená, že se dostává do rukou lidí, kteří nemají prostředky na její provoz a hlavně údržbu. Auta pak trpí na zanedbávaný servis, opožděné výměny oleje a dojíždění dílů do úplné smrti, což vede k řetězové reakci a zrychlenému opotřebení navazujích součástí. Pokud chcete M3 provozovat levně jen jako příležitostnou víkendovku, prosím, ale jako auto denní potřeby vás bude stát dost peněz. Raději si k němu kupte ještě něco levného na dojíždění.

Pozor si dejte na chlazení, životnost vodní pumpy se počítá na desítky tisíc kilometrů. A když je auto provozované ostře, odchází poměrě rychle podvozek, většina ojetých M3 má zejména v přední nápravě vůle. Vyskytuje se ale také vymačkané uložení nápravy zadní. Pozor na americká auta, mají slabší brzdy a především menší diferenciál, který se na okruhu rychlé opotřebuje a přehřeje. 

BMW-M3_Coupe_1992_1600x1200_wallpaper_01.jpgBMW-M3_GT_1994_1600x1200_wallpaper_01.jpgBMW-M3_Sedan_1995_1600x1200_wallpaper_03.jpg

M3 E36 je snadná na údržbu a díly jsou relativně levné. Bohužel se na ní podepisuje nešetrné zacházení a především zanedbávaná údržba. Všechna BMW řady E36 patří k nejvíce nedoceněným autům, ve kterých se ukrývá opravdu velký řidičský potenciál

A motor? Hrozí úniky oleje, ale především dost záleží na tom, jakou má za sebou auto minulost. Koroze naštěstí nebývá u udržovaných a málo provozovaných M3 takový problém jako u olétané běžné řady 3 E36.

Ford Focus ST

Pětiválcový Focus ST druhé generace má potenciál. Jezdí dobře, dá se používat každý den a má osobitý charakter. Výhodou je poměrně snadný a dostupný servis, levné díly a solidní spolehlivost. Je to spíše obyčejný osobák, dá se provozovat bez problémů každý den. Počítejte jen s rychlým sjížděním předních gum i brzd a krátkou životností spojky (když jezdíte často na okruh, specialisté doporučují rovnou výměnu za spojku a setrvačník z Focusu RS, stojí to celé asi 35 000 korun).

Ford-Focus_ST_2006_1600x1200_wallpaper_02.jpgFord-Focus_ST_2006_1600x1200_wallpaper_0b.jpgFord-Focus_ST_2006_1600x1200_wallpaper_0e.jpg
Ford Focus ST je sice spíše obyčejný osobák, ale řidiče dokáže bavit a má dostatek výkonu a dobrý podvozek. Trochu asi zklame kvalita interiéru, ale udržované auto by mělo vypadat pěkně

Pozor si ale dejte na hodně ojeté kusy. Ačkoli je pětiválec od Volva sám o sobě spolehlivý, u starších exemplářů se objevují prasklé vložky válců a také praskání stěn mezi válci. Poznáte to podle bílého filmu u olejového víčka. Zpočátku se to může zdát jen jako prasklé těsnění pod hlavou, ale to se vyskytuje výjimečně.

Ford-Focus_ST_2008_1600x1200_wallpaper_02.jpgFord-Focus_ST_2008_1600x1200_wallpaper_07.jpgFord-Focus_ST_2008_1600x1200_wallpaper_0a.jpg
Modernizace uhladila design, ale základ zůstal stejný. Problémy s praskajícími vložkami válců se od května 2008 už nevyskytují tak často, pokud vůbec. Vyhněte se ale čiptuningu bez dodatečných úprav mechaniky motoru, spojky a brzd

V takovém případě budete potřebovat nový motor, protože Ford vám neprodá jen samotný blok. Nejvíce na to trpí nejen vytuněné (načipované) exempláře, ale také auta s přejížděným olejem nebo po majiteli, který si příliš nelámal hlavu s postupným ohříváním a dochlazováním motoru. Od května 2008 už se tento problém tak často nevyskytoval.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud