Maserati Quattroporte: půlstoletí luxusu na italský způsob

Příští rok uplyne 50 let od chvíle, kdy automobilka Maserati vrhla na trh luxusní sedan s výkonným osmiválcovým motorem a jednoduchým označením Quattroporte.
Seznam kapitol
  1. Maserati Quattroporte I – premiéra v nejlepší chvíli, Quattroporte II – pozdě, špatně a v nesprávnou dobu
  2. Maserati Quattroporte III – pokus o hranatý průlom, Maserati Quattroporte IV: jít s dobou

Dosud vzniklo celkem pět generací, každá pod dohledem jiného designéra, v jejichž seznamu se postupně vystřídala jména Frua, Vignale, Gandini, Bertone, Giugiaro a Pininfarina. Mezi konstruktéry se objevil také Alejandro de Tomaso.

Zajímavosti | Design | Technika | Tajné | Sportovní auta | Fascinace | Maserati

Maserati Quattroporte: nová generace na oficiálních kresbách

Teprve před několika týdny jsme vám ukázali první kresby modelu Maserati Quattroporte šesté generace, jejíž premiéra je plánována na detroitský autosalon v lednu nadcházejícího roku. Ale kdo ví, značka Maserati v současnosti, stejně jako ostatní značky koncernu Fiat, trpí nedostatkem prodejů a plánované modely jsou odsouvány na neurčito…

Maserati Quattroporte I – premiéra v nejlepší chvíli

Na počátku šedesátých let byly dnes renomovaní producenti evropských sportovních sedanů stále paralyzováni důsledky druhé světové války a do hry v nejvyšších patrech prakticky nezasahovali. Kupodivu třeba značka Maserati se však v té době těšila značným úspěchům, využila tedy kreseb čtyřdveřové studie ateliéru Carrozzeria Frua a firma Vignale z ní vypracovala elegantní, sportovně řešený sedan.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První Quattroporte nemělo v EVropě ve své době prakticky konkurenci

V Evropě v roce 1963 mělo Quattroporte (Tipo 107) prakticky jen dva konkurenty, francouzský Facel Vega a britskou Lagondu Rapide, nicméně právě Maserati bylo stavěno speciálně pro kombinaci luxusu a rychlosti. Klasická koncepce využívala osmiválcového motoru s objemem 4,1 l a výkonem 256 koní (191 kW) při 5 600 ot./min. a pětistupňové manuálně řazené převodovky (alternativně třístupňového „automatu“), která točivý moment přenášela na kola zadní nápravy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Silnější verze jezdily již v šedesátých letech 255 km/h

Nejvyšší rychlost? Ani dnes by nezklamala: přes 230 km/h. V roce 1966 byla představena vylepšená verze typu Quattroporte se dvěmi páry světlometů, jež o dva roky později dostala také silnější motor s objemem 4,7 l a výkonem 295 koní (220 kW), který nejvyšší rychlost navýšil na 255 km/h. Celkem vzniklo 776 vozů Maserati Quattroporte I (Tipo 107).

Quattroporte II – pozdě, špatně a v nesprávnou dobu

Turínský autosalon v roce 1974 se stal místem premiéry druhé generace řady Maserati Quattroporte, přitom generace první byla ve výrobě zastavena již o pět let dříve. Model Quattroporte II (Tipo AM 123) se diametrálně lišil od svého předchůdce. Po technické stránce totiž vycházel z francouzského modelu Citroën SM.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jediné Quattroporte s pohonem předních kol a pohonem předních kol

S ním po prodloužení sdílel celý podvozek, a to včetně plynokapalinového pérování a šestiválcového (a navíc docela slabého) motoru uloženého až za přední poháněnou nápravou (!). Šlo o pokus propojit technologie značek Citroën a Maserati, neboť v letech 1968 až 1975 bylo Maserati majetkem Citroënu.

Retro | Citroën | Fascinace | Maserati

Víkendové čtení: Citroën SM, Maserati z Francie

Čtyřdveřová karoserie uhlazených tvarů vznikla pod hlavičkou Bertone, ale na kreslicím prkně Marcella Gandiniho, vůz se vyznačoval nadčasovým, elegantním pojetím a v přídi byly ukryty natáčející se světlomety na způsob Citroënu SM. V roce 1973 začala i na evropský kontinent pronikat první drtivá ropná krize, v tu chvíli navíc bylo již jasné, že se velkorysý projekt Citroën – Maserati hroutí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Šestiválec s objemem 3,0 l vyznavače rychlých Maserati nepřesvědčil

Kvůli těmto okolnostem se nepodařilo pro Quattroporte II získat evropskou homologaci, takže většina vyrobených vozů nakonec nalezla své majitele na Středním východě. Vzniklo jen 13 vozů této řady, přesto celý projekt uvedl značku Maserati do ohromných finančních potíží. O tyto vozy tradiční zákazníci Maserati nestáli, vždyť třílitrový šestiválec SM při výkonu 210 koní (154 kW) vůz s hmotností přes 1 600 kg jen stěží rozhoupal k hranici 200 km/h.

Následující kapitola
Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 145 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků