Maserati po patnácti letech ziskové

Italské Maserati, jedna z nejslavnějších značek sportovních a závodních automobilů vůbec, je opět v černých číslech.

A je to velká sláva, protože se stala ziskovou poprvé od roku 1993, kdy její vedení převzal koncern Fiat. V letech 1998 až 2005 spadalo Maserati pod divizi Ferrari, poté začala těsnější spolupráce s jinou italskou kolegyní ze stáje Fiat, Alfou Romeo. Jedním z důvodů pro tento převod byla skutečnost, že na linkách Maserati se vyrábí omezená série strojů Alfa Romeo 8C Competizione.

Podle právě zveřejněných informací vykázala značka Maserati za první letošní čtvrtletí zisk 10 milionů eur, což je oproti jednomilionové ztrátě v prvním loňském kvartále významný posun. „Během prvních čtyř měsíců letošního roku nám tržby narostly o 15,6% na 193 milionů eur,“ pochlubil se ředitel společnosti Luca del Monte. „Prodáváme nyní v 59 zemích a letos v Paříži představíme dva nové modely, GranTurismo a Quattroporte S,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2003 prodalo Maserati celkem 3 000 aut, vloni jich bylo rekordních 7 750 a letošní plán počítá s více než devíti tisíci nových vozů. „Maserati je nyní v dobré kondici. Prodeje nám rostou na všech trzích a těší nás, že tak jdou proti současnému trendu,“ nezapomněl se pochlubit del Monte.

Během své historie procházelo Maserati, jako snad každý malosériový výrobce aut, periodami a mnohokrát bylo na hranici krachu. Vždyť mezi roky 1956 a 1958 vyrobilo pouhých 10 vozů a v letech 1964 až 1971 jich nebylo ani osm stovek. Kapacita továrny je nyní 11 000 aut ročně a této hranice by se mělo dosáhnout během dvou let. Mluvčí automobilky uvedl, že se chystají naverbovat nové zaměstnance a mírně urychlit proces výroby každého vozu, ale zdůraznil, že značka Maserati zůstane exkluzivním producentem a roční produkci již dále zvyšovat nebude.

Továrna adaptovala japonský výrobní model kaizen, který upravuje metody plánování práce, její vykonání a okamžitou nápravu případných nedostatků. Mluvčí společnosti konstatoval, že její pracovníci zatím tráví příliš mnoho času nad konstrolou kvality a školením zaměstnanců, jak mají řešit své chyby a v budoucnu jim předcházet. Současné zařízení továrny, významným způsobem zaměřené na ruční výrobu, je dostatečně flexibilní na to, aby na pouhých dvou linkách mohly vznikat veškeré modely včetně těch připravovaných. Nyní se díky tomu na jediné lince montují vozy GranTurismo, Quattroporte a Alfa 8C.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k vysokému podílu ruční práce jsou dodávány některé celky od subdodavatelů již smontované. Například karosérie se vyrábí v Turíně a lakují u Ferrari v Maranellu, kde na zvláštní lince probíhá také produkce motorů pro Maserati. Na lince v továrně Maserati stráví každé auto zhruba devět hodin, při čemž se u každého dělníka zastaví na 21 minut (v sériové výrobě to bývá pouze 30 sekund). U Maserati spočítali, že dostupné varianty umožňují jen u řady Quattroporte vznik čtyř milionů kombinací, takže je nemyslitelné, aby byly všechny komponenty přímo na skladě. Také zde tedy funguje postup just-in-time, kdy je do továrny podle počítačových systémů díl dopraven právě včas. Současný model Quattroporte, vyráběný od roku 2003, se stal nesporným zachráncem značky. Jedná se o první Maserati designované u Pininfariny od dob modelu A6 z roku 1947 a prodejního rekordmana, který si do dnešních dnů našel již více než 15 000 majitelů.

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků