Martin Prokop: Monte Carlo? Skvělé!

Martin Prokop se svým spolujezdcem Michalem Ernstem z týmu Jipocar zaznamenali hned na úvod sezony velký úspěch. V Monte Carlu obsadili na úvodním podniku mistrovství světa v rally sedmé místo a získali šest bodů do průběžného pořadí seriálu. „Je to naprosto neuvěřitelný výsledek,“ řekl v rozhovoru pro AutoRevue.

AR: Jak byste letošní Rally Monte Carlo charakterizoval?

Tak Monte Carlo je vždycky extrémním závodem. Hodně se tu mění povětrnostní podmínky, protože se startuje dole u moře a pak se jezdí většinou kolem vrcholků, ve výšce kolem 1600 metrů. Proto je ta soutěž nevyzpytatelná. Nicméně letos to bylo extrémní. Po celou dobu panovalo zimní počasí. Jelo se spíše v podmínkách skandinávských. Kdy bývá hodně sněhu, sněhové bariéry. Jenže na skandinávských soutěžích se jezdí pneumatiky s hodně velkými hřebíky, hodně úzké pneumatiky. My jsem tady ale museli jet na asfaltové specifikaci. To je vlastně osmnáctipalcové široké kolo, a je tam jen pár malých hřebíčků. Takže ta přilnavost je hodně malá, auto hodně klouže. Trať letošního ročníku byla hodně těžko sjízdná, spíše, než aby se tam závodilo.

AR: Což bylo jistě něco pro diváky…

Diváci byli samozřejmě hodně nadšení, že se tam dělo hodně věcí. Auta byla divoce rozklouzaná po cestě. No divákům se to tedy líbilo, ale jezdcům o to méně. Bylo málo prostoru na závodění a více prostoru se dávalo udržení na trati.

M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0001u.JPG M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0003u.JPG M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0004.JPG
Martin Prokop a jeho Ford Fiesta RS WRC na trati letošní Rally Monte Carlo.

AR: Jak se pro vás soutěž vyvíjela?

Ne úplně příznivě. Náš výrobce gum byl zaměřený na suchý a mokrý asfalt. Vyrobili novou pneumatiku a na zimní pneumatiku a pneumatiku s hroty nezbyl vůbec čas. V podstatě se s ní nepočítalo. Měli jsem pouze variantu na přejetí případný  rychlostní zkoušky, kde by byl sníh, ale ne na celý závod. Klouzali jsem tedy ještě více než ostatní kluci. Nicméně jsme podali stabilní výkon. Drželi jsme se celý závod zuby nehty na trati a nezaznamenali jsme výraznější časovou ztrátu.

AR: Dopředu jste se propracoval až poslední den v průsmyku Col de Turini, kde se jezdí tradičně nejtěžší rychlostní zkouška rally Monte Carlo…

Do posledního dne jsme nastupovali z desátého místa. A právě díky nejextrémnějšímu Col de Turini, „Noci dlouhých ohňů“, se stalo, že tři tovární jezdci v neuvěřitelně těžkých podmínkách to před námi nezvládli a my jsme se dostali na sedmé místo. Takže nakonec lepší výsledek než loni, kdy jsme byli devátí a ohromný úvod do sezony. V podstatě jsem z nepovedeného závodu udělali hodně povedený a ten úvod do sezony je pro nás prostě skvělý.

AR: Občas zazní šťouravé hlasy, že těžíte hlavně z toho, že ostatní odpadnou. Pak se dobře umisťujete.

Tak jistě, jezdíme zhruba o vteřinu pomaleji na kilometr než ti nejlepší. Zatím se nám to nedaří smazat. Občas tam nakoukneme, nedokážeme tam nakouknout ale pokaždé. Takový je v podstatě rozdíl mezi mnou a Loebem třeba, nebo ostatníma nejrychlejšíma klukama. Takže není to tak, že bych nedokázal vybrat zatáčku, nebo že bych brzdil o padesát metrů dříve.

AR: Fiesta je konkurenceschopná?

Auto je skvělé. Samozřejmě nemáme tovární techniku, ale máme nejlepší techniku, jakou soukromý tým může mít. Před třemi roky jsme se rozhodovali, jakou půjdeme cestou. Skončili jsem s Citroënem a rozhodli jsem se pro Ford. Ten má pro soukromé týmy nejlepší podmínky. Nejvíce s nimi spolupracuje. V podstatě se dokážete dostat k nejlepší technice, jaká je uvolněná pro soukromé týmy. A také zákaznický servis je prostě nejlepší. Takže já si tuhle spolupráci hodně chválím.

AR: Jaká je hlavní výhoda vašeho auta a co mu naopak oproti konkurenci chybí?

Tak Fiesta je maličko více specifikovaná na šotolinu a popřípadě na sníh, než na asfalt. Francouzský auta jsou vyloženě tvrdý, asfaltový speciály, i když se jim začalo dařit i na šotolině. Ale Fiesta je vyrobená v Anglii. Jako kdyby tedy byla udělaná na nepříznivé podmínky. Takže jí spíše svědčí různé šotoliny v Argentině, v Mexiku, takové ty extrémy, na tom to auto je hodně stabilní, a hodně dobré. A pro nás je výhodná ta stabilita té údržby toho auta, v podstatě nemá žádné zvláštní problémy. I když občas není nejrychlejší, ale ta spolehlivost je pro nás důležitější. Po většině stránek je to auto hodně vychytané.

AR: Co říkáte vstupu Volkswagenu do mistrovství světa v rally?

Byly dvě možnosti, buď nastoupí s obrovskou silou a všechny semele, nebo se jim to nepovede. A zůstali přesně uprostřed. Udělali krásné entrée, vyhráli první rychlostní zkoušku, nakonec byli druzí. Zanechali hodně dobrý dojem. Nicméně nikoho nezesměšnili, neudělali z šampionátu frašku. Což byla jedna z možností, vzhledem k tomu, jaké obrovské prostředky do toho investovali. Ukázalo se, že patří mezi nejlepší, a budou určitě bojovat o titul mistra světa. Ale bude to boj, ne one man show, jak se mohlo na jednu stranu zdát.

AR: A jak chcete letos skončit vy?

Pro mě jakékoli umístění do desítky bude znamenat obrovský úspěch. Bude to znamenat, že jsem porazili někoho z továrních týmů. Takže naším cílem je nakouknout do té absolutní desítky jak v jednotlivých závodech, tak v celkovém pořadí. 

(Další start v MS čeká Martina Prokopa v polovině února, kdy se pojede Švédská rallye.)

Foto: Zdeněk Sluka 
 

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud