Manuální převodovka vymírá. U Škody jsou ale automaty v menšině

53 komentářů

Ming
2. prosince • 8:19

Říká dědeček vnukovi:
Nejdřív z aut vymontovali manuální převodovku a nahradili ji automatickou. Potom vymontovali i plyn, brzdu a volant a vznikly ty autonomní auta. Jó chlapče, já ještě pamatuji dobu, kdy se auto řídilo volantem, řadilo se v něm pěkně ručně se spojkou a jezdilo na benzín/naftu.:-D

trn
27. listopadu • 11:15

Rušení manuálů je jenom další z projevů nuceného přechodu na elektro. Manuál má i výhody, osobně bych do automatu nikdy nešel (nevyhovuje mi), ale samozřejmě jsou zde v článku zamlčeny, protože se nehodí. Další věcí jsou podmínky a místní specifika: Když např. někdo jezdí po městě, které je velké asi jako naše republika, tak se dá AT ještě pochopit, ale ne v Česku (žádné kdovíjak velké město u nás není, i ta Praha se dá přejet relativně za chvíli). A k tomu ještě jedna věc - oni i ti zpohodlnělí amíci znají výhody manuálu (až je to s podivem), v leckterém sporťáku se dá pořídit manuál i u nich.

jehovista
27. listopadu • 14:52

"i ta Praha se dá přejet relativně za chvíli"
...ve ctyri rano

Petr K.
26. listopadu • 8:58

Právě teď vracím auto, v kterém jsem měl DSG (Octavia III 2.0 TDI) a najezdil s ním přes 60 000 km.
Celkově bych se podepsal pod to, že technicky je manuál dnes pro běžného uživatele přežitek, ALE...:- sebelepší automat občas zacuká. Jedno jestli DSG nebo měničový (zkušenosti mám z obou, vždy nová auta). Např. při prudkém podřazení kvůli předjíždění nebo obecně rychlému rozjezdu. Dobrý řidič bude s manuálem vždy plynulejší, než s automatem. O rozjezdech s DSG ani nemluvím (a to jsem měl provedení se spojkami v olejové lázni). Několik lidí mi nezávisle na sobě řeklo "ale s manuálem ti to takhle nikdy necukalo"- manuální režim se nikdy nevyrovná manuální převodovce jako takové. I velmi poslušné DSG někdy zaváhá (o měničových převodovkách ani nemluvě) a možnost přesně dávkovat spojku chybí. Typicky ostré podřazení před zatáčkou, kdy chcete auto "posadit na čumák" a odlehčit zadek. Tohle DSG v rámci své "opatrnosti" prostě neudělá dostatečně razantně a rychle. Výsledek je ten, že se na to nedá nikdy úplně spolehnout a je třeba pomoci si brzdou.- automat udělá za člověka spoustu práce. Hlavně ve městě a v kolonách. Jízda s ním je víc v pohodě, uvolněná. Za sebe ale můžu říct, že tak po 300 až 500 km za den se situace začíná obracet. Člověk je utahaný a nicnedělání, kdy jediné co je třeba, je kroutit volantem, začne uspávat, ukolébávat. Manuál se spojkou mě nutí "pořád něco dělat". A přepnout na manuální režim není řešení, bo někde v podvědomí je, že prostě řadit nemusím, takže buď stejně zapomenu řadit tak jako tak, nebo to vydržím pár minut a pak to vrátím na automat. :-DVe finále bych to shrnul tak, že automat je celkově určitě přínos, byť zdaleka není bezchybný. Kdyby se za dobrý automat nepřiplácelo, zůstanu bez váhání u automatu, ale přidávat za něj cca. 50 000 Kč a další paníze za údržbu, za to mi to nestojí a raději si zatím budu řadit sám. Takže další auto je už zase s manuálem.

Toky
26. listopadu • 10:31

Na to sa dá odpovedať aj takto. Aj sebelepšiemu šoférovi pri manuálnom radení občas zdochne motor, či neide zaradiť jednotka alebo spiatočka. Nadšený som z DSG tiež nebol pri parkovaní do radu stojacich áut do kopca, hodne trebalo dávať pozor na cuknutie, ešte horšie to bolo keď som zabudol vypnúť start-stop. S CVT ten problém povedzme nieje. Jazdím s ním občas aj 1000km na jeden záťah a ďakujem bohu že to je automat, rozhodne by som manuál neuprednostnil. Ono ale je pravda, že možno by bola iná situácia, keby som denne jazdil 300-500km trasy, to by sa mohlo stať, že by som bol časom unavený a pozornosti by manuál prospel. Ale ruku na srdce, koľko vodičov jazdí 500km denne, po dialnici? A keby si najazdil 300-500km za deň po meste s automatom, rozhodne by si nezaspával ku koncu za volantom. Manuál by si preklínal.
Pridaná hodnota automatu pre mňa je hlavne že mám stále obe ruky na volante, nekvedlám pravačkou v zákrute v križovatke aby som radil dvojku, čo mi príde bezpečnejšie. Pri manuále a bočení doľava v križovatke treba opticky strážiť obrubník ostrovčeka ľavým okom, pravým auto vpravo v pruhu či sa netlačíte na seba v zákrute, ľavou nohou vyšliapávať spojku a pravou plyn, pravou rukou preradzovať... Takto sú obe ruky na volante a pravá noha na akcelerátore. Hodne menej práce. Niežeby sa to nedalo, šoféroval som takto 23 rokov, automat mám rok. Ako fakt zjednoduší to prejazdy mestom a jeho križovatkami či zápchami. Tiež som vravel, že mňa radenie baví, nechcem automat. Ale v meste kde žijem a 70% času šoférujem, je stále menej plynulá premávka, častejšie ranné a večerné zápchy... Denne sa nimi prekvedlávať... Nie, nie, manuál už nie.

Petr K.
26. listopadu • 14:53

Nehádám se, nicméně s manuálem mi motor zdechl naposledy asi 3 roky zpět, takže cca. 150 000 km :-D. A naproti tomu se dá celkem snadno udusit motor i s DSG, zvlášť při pomalém couvání do kopce. Klidně předvedu na požádání.
Je to vždycky o preferencích. Stejně jako každý funguje za volantem jinak, jinde a najezdí jiné km. Já těch zmíněných 60 000 km natočil asi za 14 měsíců po městě, okreskách i dálnicích. Můj příspěvek byl v zásadě o tom, že automat je fajn ale není zdaleka dokonalý, jak tu někteří všechny kolem militantně přesvědčují. A za mě, dokud bude stát cca. 50 000 Kč navíc, není pro mě zajímavý.

Toky
27. listopadu • 10:56

Ešte jedna vec. Na každom aute s manuálom čo som kedy mal sa občas stalo, že nešla zaradiť jednotka alebo spiatočka. Vtedy pomohol ten medziplyn. Také niečo sa mi s automatom nestalo nikdy. Je však pravda, že aj s automatom treba vedieť ako jazdiť. Neraz som si všimol, že niektorí exoti s automatom na červenú v križovatke či pri prískokoch v kolóne vyradzujú do N či dokonca P. Bavíme sa o červenej na križovatke nie o červenej na prejazde kolajmi vlaku kde sa môže stať že budeš čakať 10 minút.

Petr K.
27. listopadu • 12:16

AD1.) Meziplyn je opravdu u moderních manuálů přežitek. Občas ho sice používám, když jdu o hodně dolů s kvaltem ve vysoké rychlosti, ale je to spíš pro ten pocit, než že by to bylo třeba. Ostatně některé spojky to ani pořádně nedovolí, bo nejsou dost rychlé a ECU motoru je z toho často taky gogo. Nikdo nerozporuje to, že automat řadí rychleji, natož DSG. Tady nejde o rychlost, jde o to mít auto pod kontrolou a v tom bude jakýkoliv automat vždy "druhý". Jiná věc je, že to málo kdo chce, natož potřebuje. Já sem to zmiňoval jen kvůli tomu, že tu někteří píšou "když hodím automat do manuálního režimu, tak v tom pak vůči manuálu není rozdíl". Já ze zkušenosti říkám je, a to zásadní.AD 2.) Kdo trochu tuší, jak funguje synchronizace u manuálu, tak ví, že při tom stačí malinko povolit spojku aby se synchronizační kroužky proti sobě pootočily a kvalt tam skočí skoro sám. Mezispojka (bo nevím, proč bych měl v ten moment přidávat plyn) je v tomhle případě zbytečně zdlouhavá komplikovanost.Nicméně, to už jsme jinde. Vlastně mám pocit , že jsme oba za jedno. Automat je v zásadě fajn a v naprosté většině aspektů každodenního užívání auta překonává manuál. Nicméně kdo ví, zná a třeba i umí, tak musí uznat, že jsou situace (i když jich není mnoho), kdy manuální převodovka nemá konkurenci. A to jsem tu chtěl jasně říci v reakci na některé nekritické opěvování automatů.Já prostě jen říkám, automat je bezva, těch 60 000 km s ním jsem si užil, ale mě osobně za ty prachy určitě nestojí.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Toky
28. listopadu • 9:39

Ja si nemyslím, že sa hádame. Len si vymieňame názory, a vo všetkej slušnosti. K tomu AD2 - na picasse sa mi stávalo, fakt občas - raz mesačne? že mi proste nešla zaradiť jednotka, a to dokonca ani medziplynom, musel som zaradiť dvojku, vytočiť akcelerátorom motor a hneď zas jednotku, ktorá po tomto šla radiť v pohode. Spiatočka toež občas nešla zaradiť, respektíve som ju zaradil a nič - akoby som trafil medzi ozubené kolieska, proste sa neprenášal krútiaci moment na nápravu. Vyradiť a zasa zaradiť spiatočku už potom šlo v pohode. Na toyote občas nešla jednotka radiť, to stačil medziplyn. Čo spomínaš to jemné stlačenie spojky, to nepomáhalo. S automatom sa mi niečo také nikdy nestalo, že by nešlo zaradiť D či R, zatiaľ, ale mám na ňom len 26000km. Manuály takto štrajkovali od nova.
Súhlasím, že pre športovú jazdu je manuál vhodnejší, emotívnejší. Ale koľko šoférov si kupuje autá na športové účely? Drvivá väčšina ich používa na dochádzku do práce, prácu ako takú, rozvoz rodiny, proste na rutinné účelové jazdy. V súčinnosti s tým, že šoférovanie je ak už nie len nutnosť, tak proste len činnosť, ktorej sa bežný vodič venuje v podstate len okrajovo, tak nejak podvedome, tak ten automat je fajn, a aj tak znervózňujúca činnosť ako je prejazd zápchou sa vďaka nemu môže stať pri tej správnej hudbe v podstate relaxom. Skús sa v premávke, povedzme v križovatke na červenej pozrieť okolo seba, do tvárí ostatných vodičov, aký majú výraz. Zombie. Tupé civenie, pred seba, šprtanie sa v nose, telefónovanie, písanie sms. Každopádne nie sústredenie na šoférovanie. Áno, väčšina ľudí povie že rado šoféruje, rado radí rýchlosti, nechce automat. No nepôsobia tak a hlavne to automaticky neznamená, že keď ich to baví, že to aj vedia. A to či už pre prácu s kvaltpákou a pedálmi, alebo s dopravnými predpismi. Ja sa nehanbím povedať, že možno neviem poriadne šoférovať a preto automat je pre mňa úľavou, možno sa pre mňa stalo vozenie sa tak vedľajšou činnosťou, že si ju chcem čo najviac zjednodušiť a vôbec nemám športové ambície.

Toky
27. listopadu • 10:44

Inak keby sme si povedali, že kto pri manuálnej prevodovke radí bez medziplynu, tak nevie radiť a mal by mať automat - tak by sme asi došli k tomu, že 95% vodičom pri ten automat trebalo ako soľ. To len k tým príspevkom vyššie. Ja osobne som nikdy nesedel v osobnom aute, v ktorom by šofér v mojej prítomnosti preradzoval s medziplynom. A aby takéto preradzovanie bolo rýchlejšie ako radenie automatu, tak to si nemyslím už vôbec, hlavne v rukách bežného vodiča čo jazdí do práce a z práce 30km denne mestom.

DDT
26. listopadu • 2:38

technická neznalost uživatelů v kombinaci s informační leností dává ohromnou důvěru automatům, obzvlášť v ojetinách, kde nikdo neví, kolik to má skutečně za sebou a jakým způsobem.nezřídka se stává, že majitel luxusní ojetiny v ceně 200-300t, nedovede pochopit, že oprava skříně bude stát 50-100t a jiné cesty není, a pak nastávají tragikomické situace, kdy mechanik rozloženou vadnou skříň opět složí dohromady a namontuje do auta...

Roman
25. listopadu • 20:02

Manuální převodovka je pravěk! Evropani na to bohužel ještě nepřišli. Vždycky, když někde projíždím serpentinama nebo popojíždím v koloně tak se proklínám, že jsem si nenašetřil pár tisíc navíc a nemusel bych furt kvedlat s tou pitomou pákou a šlapat spojku. Manuál je technická zaostalost:-(

Mirek
25. listopadu • 22:19

A víš, že mi zatím nevadí mít manuální převodovku? Ono mít ve Focusu PowerShift, tak to mnohem raději manuál. Měl jsem zapůjčený na týten Focus s PowerShiftem a rád jsem se vrátil k manuálu. Ono také nebude automat, jako automat, proto nazývat manuál zaostalosti, nebude tak jednoznačné.

yoggi
26. listopadu • 1:15

Neviem co je teda zle na manualnej prevodovke. Nech su v ponuke obe moznosti.....
Ja som zastancom manualu. Jednam nemam ziadny problem s tym a dokonca ani v meste k kolonach. Priememrnemu vodicovi nemoze robit problem manual a robi to automaticky.
Ono je problem niekde inde..........
Staci sa pozriet na realitu na ceste auto vlecuce sa 30km/h, co sa deje zeby porucha........... ale kde, to len vodic/ka pise sms alebo je na socialnej sieti.
Dalsi vec na semaforoch je cervena staci si pozriet kolko vodicov a vodiciek automaticky bere do ruky telefon a uz je na socialnej sieti, lebo preboha uz 5 minut tam nebola a urcite niekto dal novy status, ze si prave uprdol ( to som este slusny) tak to musim aspon likovat.
Toto je problem, keby ludia zahodili cele smartfony - o co by mali viacej casu ;-)

Quebe
25. listopadu • 20:38

Takhle většinou mluví ti, kteří mají pracky levé a neumí řadit, aneb když to neumím já, tak je to na hovno. Ale máte pravdu, příště si za ten automat raději připlaťte. Bude vám vděčné nejen auto, ale i okolí.

dpcstb
26. listopadu • 21:59

co znamena neumet radit?

Roman
26. listopadu • 9:04

Ehm,ehm...jsem řidič z povolání, takže po těch stovkách tisíc najetých kilometrů bych řekl, že řadit umímB-] Jenom mně to prostě zoufale nebaví. Příště až zase budete někoho poučovat, tak se raději nejdřív zkuste zamyslet.

trn
28. listopadu • 11:24

Tohle nevypovídá vůbec o ničem. Já jezdím dvacet let a manuál mě baví pořád. A dál co, mysliteli?

Quebe
26. listopadu • 10:19

To není o počtu najetých kilometrů. Někdo se nenaučí pořádně jezdit ani po milionu a někdo to má v paži po pár desítkách tisíc. Bez vloh se nikam člověk nehne :-)

Subversion
25. listopadu • 21:46

Postav sa ku krizovatke, lubovolnej krizovatke, a ked naratas 10% aut s manualom, ktorych vodici ho vedia pouzivat, tak si mozes gratulovat.Alebo inak... postav sa na okruh pocas public track days. A dopadne to rovnako.Ver ci never, ale pokial pri radeni manualom nepouzivas pravidelne medziplyn, tak s manualom nevies jazdit.

Quebe
25. listopadu • 23:07

"Ver ci never, ale pokial pri radeni manualom nepouzivas pravidelne medziplyn, tak s manualom nevies jazdit."To je snad jasné, ne?

Nimra
26. listopadu • 20:17

Ehm... můj děda říkal, že kdo neumí jezdit s Pragou V3S, ten neumí jezdit. Tam si jeden užil meziplynů, řízení bez posilovače, nastartovat ji bylo umění...(bohužel taky neumím jezdit s V3S, takže podle dědy sám jezdit neumím :-))

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Toky
28. listopadu • 13:08

Takých rečí som sa už napočúval. Nech vráti vodičák ten, čo cúva s pomocou parkovacích senzorov a kamery, aj ten čo používa asistent rozjazdu do kopca, samozaparkovanie vozidla a tak podobne. Áno, vráťme sa na stromy... Od toho tie udělátka predsa sú - aby ich človek používal, keď už za nich zaplatil. Aj automat. Pre mňa rozhodne lepšia investícia ako led svietidlá či xenony, ktoré stoja možno rovnako ale moc ich nevyužijem, keďže potme jazdím len v meste.

Tom
25. listopadu • 21:27

a takhle zase socky co na AT nemají B-]

sokar
25. listopadu • 17:25

Nemohli jste se zeptat i jinde než u té posrané škodovky ?
Není jediná automobilka na zeměkouli a rozhodně není ukazatel trhu.
Měli ste se zeptat u D3 co se nejvíc kupuje. Socky manuál, movitější automat.
Kdyby stál automat co manuál, koupila by většina.

Quebe
25. listopadu • 15:49

Automat chápu v rodinném autě bez ambicí. Co ale nechápu je, proč se manuál nenabízí v řadě sporťáků. Vždyť tam hodně lidem primárně nejde o desetiny vteřin na okruhu a zrychlení z 0 na 100 díky rychlejšímu zařazení, ale o zábavu a pocit z jízdy. A s kecama o drahém vývoji dvou typů převodovek ať jdou někam. Zrovna tady to je úplně jedno.Takto se cílí jen na nagelované fotbalisty, kteří by si s manuálem hned oddělali spojku nebo skončili při prvním podřazení bez meziplynu v hodinách a na honiče desetinek na okruhu. Takový Huracán s manuálem, to by byla krása...

vipe
12. ledna • 22:17

ehm ehm on ten huaracán si většinou koupí nagelovaný fotbalista :-))

Subversion
25. listopadu • 21:44

Neexistuje clovek, ktory by bol schopny radit rychlejsie ako moderne automaty.Ono je velmi dobry dovod, preco v top kategoriach motosportu klasicky manual nenajdes. Pretoze s automatom, alebo vysoko robotizovanym nanualom bez spojkoveho pedalu, to auto skratka ide rychlejsie.Chyba spojkovy pedal, pilot dava prevodovke elektronicky impulz. Ono, pri 700 Nm potrebujes na spojkovy pedal vyvinut cca 60kg - to citujem sefa vyvoja Lamborghini.http://www.auto.cz/proc-manualnimi-prevodovk... ...

Rébus
26. listopadu • 22:28

Rychleji asi určitě ne, ale i s manuálem jde řadit rychle, když to člověk umí.https://www.youtube.com/watch... Pochybuji, že by ho moderní automat nějak výrazně zrychlil.

Martin
26. listopadu • 20:56

Nie, nepotrebujes. Potreboval by si taku silu, keby na spojke nebol posilovac, ale on tam byva, cize je to uplne irelevantny udaj. Dodge Challenger ma 881 Nm, a videl som kopec ludi, co ho ovladali s manualom, stlacali pri tom spojku a nevyzerali ako Rambo.

Quebe
25. listopadu • 23:05

"Neexistuje clovek, ktory by bol schopny radit rychlejsie ako moderne automaty."Myslel jsem, že z mého příspěvku je jasně patrné, že o tohle vůbec nejde. Moderní lanovka člověka taky doveze na vrcholek lidi rychleji, než by to zvládli vlastními silami a hodně z nich tam stejně radši jde pěšky - proč asi?

John Doe
25. listopadu • 13:06

V USA je manual na vymretie - no, to nie je ziadna novinka.Ale je to vyborna prilezitost, ako dostat na stranku dalsi clanok o Skodovke.Porovname statistiku celej krajiny (USA) so statistikou jedneho vyrobcu (Skoda) na viacerych trhoch.Vypovedna hodnota? Ziadna. Ale stranicka uloha splnena.K teme clanku: Keby som si mal vybrat medzi manualom a DSG od VAG, tak si vyberiem HSD od Toyoty.

Tonda
25. listopadu • 15:56

K teme clanku: Keby som si mal vybrat medzi manualom a DSG od VAG, tak si vyberiem HSD od Toyoty.
Jak si muzes vybrat neco jinyho kdyz vybiras (Manual nebo DSG od VAG), jsi trosku dementni? To je jaky kdybych si mel vybrat novou znacku auta a to mezi Skodovkou a VW, tak si vyberu Toyotu :D

Subversion
25. listopadu • 21:39

Sarkazmus nie je pre kazdeho.

Ondras
25. listopadu • 13:00

Raději šetřit na automat o trochu déle, ale manuál již nikdy. Jak jednou člověk zkusí automat tak nechce jinak. U manuálu je sice fajn, že si s tim může u rychlejší jízdy trochu hrát, ale proboha, kdo si chce "hrát" s autem typu octavia apod. Takhle si půjde zajezdit po koupi a pak už klasicky do práce, na nákup, na výlet, dovolenou. Na to manuál opravdu nepotřebuji. Radarový tempomat, automat, nastavit rychlost, splynout s provozem a do cíle dorazím krásně odpočinutý. O jízdě v koloně nebo ve městě ani nemluvím, to je skutečná pohoda. Jen trochu povolit brzdu a žádné spojka, zakvedlat, pustit spojku, pustit brzdu, přidat plyn, popojet 1 metr, vyšlápnout spojku, zakvedlat, brzda a za chvíli znovu. Pravěk!

Martin
26. listopadu • 20:39

Nuz, ja som automat skusil, a chcem inak. Mal som moznost vyskusat ako hydromenic, tak aj dvojspojky (a nie len DSG, ale napr. DCT) vzdy som sa s radostou vratil k svojmu autu s manualom. Holt, existuju ludia, co na manual nedaju dopustit rovnako ako ti, co podobne zmyslaju o automatoch. Ale fakt buch netvrdil, ze ako clovek zakusi automat, tak manual uz nie. Mne totiz automat do auta fakt, ale fakt nesmie.

dpcstb
26. listopadu • 21:50

na vsetko si treba zvyknut. vyskusaj na mesiac a potom sud ;-)

Martin
27. listopadu • 16:18

No a preco by som si nanho mal zvykat? Hadam bych ho mal chciet, nie? Lenze ziadna laska k automatu u mna po jeho vyskusani nezahorela, takze nevydim dovod, abych ho mal skusat donekonecna, az sa mi zacne (mozno) pacit. Takze prajem ti tvoj automat, som rad, ze si s nim spokojny, ja zas zostanem u svojho archaickeho fofrklacku...

Toky
25. listopadu • 14:23

Hrať sa s manuálom pri rýchlejšej jazde? No tak ale napríklad ja mám auto s automatom a je tam možnosť manuálneho sekvenčného radenia, takže blbnúť a predvídať radenie s ním možno tiež, nie? Ale inak. Koľkokrát jazdíš rýchlo serpentíny, že si chceš zablbnúť? Ja určite menej ako jazdím bežné jazdy po meste v zápchach, kedy je manuál tak akurát na obtiaž. Auto kupujem tak aby mi vyhovovalo na bežné jazdenie, nie na občasné "preteky do vrchu". Ako vravíš, manuál je pravek. Ako kresliť na rysovacej tabuli projekty a nie na PC v CAD, ako TV bez dialkového ovládača, ako pevná linka namiesto mobilu. Áno PC a CAD je drahší ako tabula s pantografom, aj náročnejší na servis. Áno, aj diaľkáč ku telke strácam a furt ho hľadám a občas v ňom treba meniť baterky, či prečistiť kontakty. Ale tá pridaná hodnota... Stačí raz skúsiť a späť k tabuli nepôjdeš, ani TV bez diaľkáča nekúpiš. Manuál? Ee, to už nie, cesty späť niet.

Mirek
25. listopadu • 21:54

To přirovnání s CAD trochu hodně kulhá na obě nožičky. Manuál a automat bude v naších končinách hodně o ceně. Ve svém důsledku poskytnou obě volby stejnou službu. Ale pokud chceš srovnávat CAD a ruční konstrukci, kreslení, tak to je něco, co porovnávat nejde. Tady ruční kreslení vyhraje jen se startovací cenou, ve všech ostatních parametrech je to naprosto nerovný boj. V konečném výsledku zjistíš, že náklady na pořízení jsou více než adekvátní a s ručním kreslením ke stenému cíli nemáš šanci v naprosto drtivé většině případů dojít.

pet
25. listopadu • 10:42

automat nechci ani nahodou! jsou to zbytecne naklady a riziko porouchani a komfort minimalni na dlouhd eceste naopak pritez

Josef V.
4. prosince • 10:02

Mam druhý auto s automatem první 5let najeto 280tis bez problemu, teď mam druhé větší 8 mistné auto 2 rokem najeto 80tis a je to velice přijemné jezdění. Do manuálu sedám pouze když jedu občas natankovat manželce auto. Kdo jednou vyzkouší automat, jen stěží se bude vracet k manuálu.

Modrooky Miki
25. listopadu • 12:23

Pred 3 rokama jsem AT zkusil za velkou louzi. Pak jsem mel moznost chvili jezdit s AT u nas, a na AT nedam dopustit. Ted mam DSG a nikdy v zivote se k Manualu nechci vratit. Tot subjetivni nazor. Nicmene, by byl rad kdybyste rozvedl "vyssi riziko" porouchani? Pokud vim, tak vyrobne je AT mnohem jednodussi nez MAN. hlavne proc je na dlouhe ceste pritez??

speedmaster
25. listopadu • 14:00

DSG je jeden z problémových, neli nejproblémovějších automatů. Spojky obvykle řeknou pápá kolem 150 000 km. A pokud se nemění ojej, ideálně co 60 000 km, max co 80 000 km (ale to u všech automatů), tak do 200 000 doslouží i mechatronika. Takže maximálně pro někoho, kdo jej nebude trápit plynem na podlaze a najede tak 15 - 20 tisíc km za rok. Známému odešlo DSG po 3. pokusu o rozjezd s Launch Control a při nájezdu kolem 15 000 km.
S klasickými automaty s hydrodynamickým měničem najedu bez nejmenších problémů vždy více než 200 000 km (obvykle auto prodávám po 4 letech) a jeden z mých bývalých vozů má momentálně najeto přes 400 000 km bez problémů. Ale jeho současný majitel nepodceňuje servis a výměny olejů. To je pro spolehlivou funkci automatu nezbytné.

Toky
25. listopadu • 14:27

TakTak, nikto ale nikomu nekáže kupovať auto nutne s DSG. Že škoda dodáva automaty len DSG... no, to možno vysvetľuje, prečo má tak vysoký predaj áut s manuálom, ľudia im neveria. Chce to niečo klasické od Aisisnu, alebo CVT, všetko z toho je podstatne lepšie ako DSG, hlavne tie dvojspojkové sedemstupňové.

Nimra
26. listopadu • 20:12

Tak tak, mám automat od aisinu (6 stupňů, hydrodynamický měnič), najetých 403.000 kilometrů, v rozporu s doporučením výrobce, který pindá cosi o doživotní náplni, měním převodový olej každých 60 tisíc km, svezení pořád komfortní, řazení sametové (musím to zaklepat na dřevo a na zuby :-)

Marex
26. listopadu • 0:12

Nevím, jak DSG, ale co se člověk dočte, tak problém byl údajně pouze u suchých DSG. Sice jsem zastánce a také vlastníkem automatu (hydroměnic), ale CVT pouze v novém voze. Do ojetiny s CVT bych nešel. Ojetinu pouze s hydromenicem, to jsou většinou nezmary. Samozřejmě pokud někdo nemění pravidelně olej, nevydrží ani ta.

Antiautomat
25. listopadu • 13:18

AT samozrejme vyrobne jednoduchsia nie je, inak by bola zrejme lacnejsia, ze. Velmi zjednodusene, nie je to nic ine len manual, kde ulohu spojky a radenia od vodica (co je dohromady jedna paka, klb, tiahlo a pedal) prevezme bud HDM,aktuatory a kopec elektroniky, alebo namiesto HDM je to dvojspojka, mechatronika a kopec elektroniky. Co sa tyka vyssieho rizika poruch, staci hrabnut do portfolia nechvalne znameho koncernu > tak trebars s jednym typom DSG bolo a je viac pruserov nez s ostatnymi typmi manualov (dimenzovanymi na rozne max Nm) dohromady. A nie ze nie, je to holy fakt, v podstate jedinym rizikovym manualom je tam DDU (nakolko sa do toho prilis zamontoval niekto z VSE, rozumej, VSExcelu).Rizikom poruch sa mysli, teda okrem vacsieho rizika poruchovosti plynucej zo zlozitosti, hlavne neudrzovany (rozumej vymena naplne), automat. Co je v dobe tzv.dozivotnych (nikto mi nevedel doteraz vysvetlit ten marketingovy blabol) naplni a coraz castejsie produkovanych jednorazovych (rozumej neopravitelnych) produktov pomerne zasadna vec, teda pokial nemenite auto kazdych 5 rokov. Olej by sa samozrejme mal menit aj v manuale, priblizne kazdych 80.000, ale mal som auto s 300.000+, kde manual siel naprosto bezchybne a servis ani nevidel. Bohvie kolko to ma dnes, cez pol miliona urcite. Inym problemom je, ze vela ludom by som do ruk nedal ani motyku, niezto radiacu paku.Tomu, ze to je nejaka obtiaz na dlhe cesty som neporozumel ani ja, skor je to obtiaz na nepredvidatelne udalosti. Skus trebars vyhrabat take auto z jamy. S manualom to jednoducho rozhojdas, s automatom to je uz tazsie. Takisto pripadny odtah je s automatom problem. No a samozrejme fakt, ze stale je skupina vodicov (ako trebars ja), ktorych to radenie bavi, vedia to a nijaky iny automat, s ktorym som mal tu cest (a ze ich bolo), to este lepsie (lepsie neznamena rychlejsie aby nedoslo k omylu), nedokazal a hlavne nemysli dporedu. Samozrejme, kvalitna automaticka prevodovka ma pre toho komu nevadi pocit vodica trolejbusu, svoje vyhody a to hlavne pohodlie, odpada praca s pakou a spojkou. Dalsia vyhoda sa moze prejavit hlavne u vacsich aut, v tahu privesa a pri poskakovani v mestskych kolonach, idealne ak takou MHD to vyjde o polovicu rychlejsie. No a existuju aj take, kore pri spravnej udrzbe aj nieco vydrzia, trebars znamy nezmar 5-st v mercedese alebo geartronic v niektorych Volvach. Je to hlavne o preferenciach, aspon ja ostavam pri klasike, ktora ma bavi, viem si s nou v kazeej situacii rady a mam to pod kontrolou tak, ako to automat nedokaze.

Art Vandelay
25. listopadu • 22:23

Raz za cas sa s tebou da suhlasit, a to dokonca s celym tvojim prispevkom. Ja mam teda radsej v mojom S-Maxe automat (hydromenic) aj napriek tomu, ze v urcitych situaciach je manual naozaj lepsi. Ak by som si niekedy kupoval druhe auto pre radost na vikendy, tak jedine manual.

Nimra
26. listopadu • 20:09

Souhlas! V autě pro běžné ježdění mám automat a neměnil bych. V kabriu na víkendové skotačení mám manuál a tam zas pro změnu automat nesmí :-D, tam dokonce řadím s meziplynama.

Mirek
25. listopadu • 22:11

Není to úplně fér, ale nějaký rok nazpět jsem viděl test nějakého Rolls Royce, který měl řízení automatické převodovky spojené s navigaci. Zkrátka zjednodušeně tato převodovka z těchto dat předvídala. Pokud máš zájem, tak musíš prolistovat archív Autosalonu na Primě.

Toky
25. listopadu • 11:51

Proti chuti žiaden dišputát, sa u nás vraví. Niekto rozmýšľa ináč ako ty. Mal som 4 autá s manuálom, teraz mám automat a už by som sa k manuálu nevrátil, jedine, že by ma tlačili peniaze pri kúpe. A presne toto je dôvod väčšiny kupujúcich, proste dať o 10% viac za auto kvôli automatu našinec obvykle nechce. Zatiaľ neviem povedať ako je na tom spoľahlivosť, po roku to hodnotiť nemá význam. Okrem zvuku motora je pre mňa teraz auto vo všetkom lepšie ako ktorýkoľvek manuál čo som mal. Z pomalého posúvania sa v zápche a prískokov o jedno dve autá automat urobil relaxačnú záležitosť. Žiadne problémy so zaradením spiatočky či jednotky, žiadne skapínanie na križovatke, keď chcem predbiehať tak len zakopnem plynový pedál do podlahy, proste komfort. Ak si chcem športovo zajazdiť serpentíny, tak navolím sekvenčné manuálne radenie a je to.
A aká príťaž na dlhej ceste môže byť s automatom, to celkom nerozumiem. Práve trojkilometrová kolóna pred mýtom v Chorvátsku sa absolvuje ľahšie s automatom. S manuálom preradzuješ 300x behom hodiny, to je na nervy.

Milhaus
25. listopadu • 12:05

Taky bych volil příště automat, ale u nového auta, u ojetiny né. Je to pohodlí hlavně ve městě.

Doporučujeme

Články odjinud