Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Klasická manuální převodovka z aut úplně nezmizí. Je to totiž především záležitost nákladů a výsledné ceny.
Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Možná si říkáte, že klasický manuál už nemůže být efektivnější. Přesto si německá společnost Schaeffler myslí něco jiného a intenzivně vyvíjí nový typ elektronicky ovládané spojky, která má ještě více snížit spotřebu paliva a zlepšit komfort řazení.

V současné době se manuál nachází v asi 44 % prodaných aut. Do roku 2025 poklesne podíl na zhruba 41 %, ale přesto zůstane manuál s přehledem nejoblíbenější. Dvouspojkové převodovky zvýší svůj podíl ze současných 8 % na 13 % a CVT (především kvůli hybridním pohonům) z 13 na 17 %. Klesne podíl klasických automatů a to z 35 na 29 %. Zbytek připadá na robotizované automaty.

Technika | Off-roady | První svezení

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Nový typ elektronické spojky Schaeffler není klasický robotizovaný automat, neboť i ten je kvůli softwaru výrazně dražší. Schaeffler hledá cestu, jak pomocí elektronického řízení spojky snížit spotřebu v reálném provozu. Nový systém tak najde uplatnění až s novým měřením spotřeby podle cyklu WLTP, který začne platit od roku 2017.

Největší přínos nové elektronické spojky Schaeffler totiž spočívá v tom, že umožní po sundání nohy z pedálu plynu odpojit rychle převodovku a vypnout úplně motor. Tím klesne tření a auto může „plachtit.“ Zatímco v současném měření dle normy NEDC takový systém nemá žádný tabulkový přínos pro nižší spotřebu a emise CO2, v novém měření dle normy WLTP se na něj již bude brát ohled. V reálném provozu podle Schaeffleru klesne spotřeba o asi 8 %.

Technika | Život řidiče

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Nový systém bude stát výrobce aut jen zhruba 100 eur, zákazníci si za něj v novém autě připlatí zhruba 200 až 300 eur. Dalším využitím je také úplné odstranění pedálu spojky, ale ponechání klasického „háčka,“ případně nahrazení řadící páky pádly nebo joystickem s polohou +/-.

Takový asistovaný manuál bude levnější než robotizovaný automat, protože nebude mít složitý modul s komplikovaným software pro automatické řazení. Změnu rychlosti určí řidič, elektronika pouze pomůže s rozjezdem a ovládáním spojky při řazení.

Zajímavosti | SUV | Sportovní auta | Byznys | BMW

BMW M budoucnosti: SUV, čtyřkolka a automat

Systém asistované spojky přidá k výrobní ceně auta zhruba 150 až 200 eur. To je pořád méně než současné automaty. Robotizovaný automat stojí výrobce okolo 350 eur, dvouspojková převodovka zhruba 750 eur. To jsou ale náklady výrobců, ti si za ně pak v ceníku obvykle účtují dvojnásobné částky.

Společnost Schaeffler nyní svůj nový manuál s elektronickou spojkou testuje na deseti různých autech. Značky ani modely ale nechtěla společnost specifikovat. Prozatím to vypadá, že se první sériové aplikace tohoto systému dočkáme v polovině roku 2018. Někteří výrobci prý už mají vážný zájem.

BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 133 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 40 000 Kč
BMW X1 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 173 000 km
Cena: 228 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků