Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Klasická manuální převodovka z aut úplně nezmizí. Je to totiž především záležitost nákladů a výsledné ceny.

Možná si říkáte, že klasický manuál už nemůže být efektivnější. Přesto si německá společnost Schaeffler myslí něco jiného a intenzivně vyvíjí nový typ elektronicky ovládané spojky, která má ještě více snížit spotřebu paliva a zlepšit komfort řazení.

V současné době se manuál nachází v asi 44 % prodaných aut. Do roku 2025 poklesne podíl na zhruba 41 %, ale přesto zůstane manuál s přehledem nejoblíbenější. Dvouspojkové převodovky zvýší svůj podíl ze současných 8 % na 13 % a CVT (především kvůli hybridním pohonům) z 13 na 17 %. Klesne podíl klasických automatů a to z 35 na 29 %. Zbytek připadá na robotizované automaty.

Technika | Off-roady | První svezení

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Nový typ elektronické spojky Schaeffler není klasický robotizovaný automat, neboť i ten je kvůli softwaru výrazně dražší. Schaeffler hledá cestu, jak pomocí elektronického řízení spojky snížit spotřebu v reálném provozu. Nový systém tak najde uplatnění až s novým měřením spotřeby podle cyklu WLTP, který začne platit od roku 2017.

Největší přínos nové elektronické spojky Schaeffler totiž spočívá v tom, že umožní po sundání nohy z pedálu plynu odpojit rychle převodovku a vypnout úplně motor. Tím klesne tření a auto může „plachtit.“ Zatímco v současném měření dle normy NEDC takový systém nemá žádný tabulkový přínos pro nižší spotřebu a emise CO2, v novém měření dle normy WLTP se na něj již bude brát ohled. V reálném provozu podle Schaeffleru klesne spotřeba o asi 8 %.

Život řidiče | Technika

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Nový systém bude stát výrobce aut jen zhruba 100 eur, zákazníci si za něj v novém autě připlatí zhruba 200 až 300 eur. Dalším využitím je také úplné odstranění pedálu spojky, ale ponechání klasického „háčka,“ případně nahrazení řadící páky pádly nebo joystickem s polohou +/-.

Takový asistovaný manuál bude levnější než robotizovaný automat, protože nebude mít složitý modul s komplikovaným software pro automatické řazení. Změnu rychlosti určí řidič, elektronika pouze pomůže s rozjezdem a ovládáním spojky při řazení.

Zajímavosti | SUV | Sportovní auta | Byznys | BMW

BMW M budoucnosti: SUV, čtyřkolka a automat

Systém asistované spojky přidá k výrobní ceně auta zhruba 150 až 200 eur. To je pořád méně než současné automaty. Robotizovaný automat stojí výrobce okolo 350 eur, dvouspojková převodovka zhruba 750 eur. To jsou ale náklady výrobců, ti si za ně pak v ceníku obvykle účtují dvojnásobné částky.

Společnost Schaeffler nyní svůj nový manuál s elektronickou spojkou testuje na deseti různých autech. Značky ani modely ale nechtěla společnost specifikovat. Prozatím to vypadá, že se první sériové aplikace tohoto systému dočkáme v polovině roku 2018. Někteří výrobci prý už mají vážný zájem.

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků