Málo mazacích míst. I na to dříve lákali výrobci zájemce o jejich auta

Socialistická Mototechna v Československu prodávala především automobily ze spřátelených zemí. Přednosti, které tehdy v propagačních letácích vyzdvihovala, jsou v kontextu dnešní doby poněkud úsměvné.

Konektivita a nejrůznější elektronické asistenční systémy. To jsou oblasti, které současní výrobci v jednotlivých sděleních o svých nových autech nejvíce zdůrazňují.

Prolistovali jsme historické prospekty týkajících se vozů v nabídce Mototechny v časech tuzemského socialismu. Některé věty a formulace nás opravdu zaujaly:

Fiat 126 p 

Klepněte pro větší obrázek

"Maluch" byl skutečně malý

"Fiat 126 p je osobní automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol, schopný přepravovat 4 osoby. Jeho výhody vyniknou především při intenzivním provozu ve městech a jejich okolí. Motor s převodovkou je konstruován tak, aby ani časté řazení nebylo na překážku plnému využití jeho výkonu," píše se v úvodu prospektu tehdejšího národního podniku Mototechna.

Retro | Ceny

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Pokud pomineme, že schopnost přepravovat čtyři osoby byla vzhledem k třímetrové délce vozu poněkud diskutabilní, pak zaráží ještě formulace o tom, že časté řazení není na překážku výkonu. Podotýkáme, že maximální výkon motoru byl po modernizaci 24 koní, takže bez častého řazení se asi v provozu nebylo možno obejít. Tedy vlastníci mohli být konstruktérům skutečně vděční...

Dacia 1310 TX

Prospekt uvádí tento vůz slovy "Dacia je reprezentativní čtyřdveřový automobil univerzálního využití. Dále se pak v letáku píše třeba toto: "Připočítáme-li ještě dvouokruhový brzdný systém, kloubovou hřídel řízení, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka po obou stranách a další vylepšení, stává se vůz Dacia 1310 TX ideálním rodinným automobilem."

Všimněte si, že zpětné zrcátko na straně spolujezdce nebylo ani v době rozvinutého socialismu standardem...

Škoda 100

Část prospektu nazvaná Provoz a údržba šetří čas a peníze poutavě informuje o tom, že údržbu a běžné opravy zvládne prakticky každý doma. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Věty o jednoduché údržbě se v prospektu opakovaly  

Doslovná formulace v letáku zní takto: "Čtyřválcový motor o výkonu 48 k umístěný vzadu má spotřebu 7,2 l na 100 km. Jednoduchá konstrukce motoru, minimum mazacích míst, robustní podvozek s antikorosní úpravou jsou přednosti vozu Škoda 100, který nepotřebuje na běžnou údržbu odborníka. 

Retro | Technika | Užitková auta | Off-roady | Lada

Lada Niva (1977-dosud): Terénní nezmar z Ruska

Oltcit Club 11 R

Informační materiál o rumunském automobilu francouzské koncepce nenápadně upozorňuje na tehdejší časté problémy konkurenčních aut s chlazením motoru. Hned ve třetí větě se totiž praví, že "Dokonalé chlazení motoru je zajištěno výkonným ventilátorem." Připomínáme, že vůz poháněl zážehový vzduchem chlazený čtyřválec s objemem 1139 cm3 a výkonem 42 kW. 

Výkon ventilátoru byl podle některých majitelů skutečně tak velký, že auto prakticky netopilo.

Fiat 125 p

Klepněte pro větší obrázek

V některých případech se autoři textů pro Mototechnu více než vlastnostmi konkrétních vozů zabývali vychvalováním jejich "kapitalistického původu." Velmi zřejmé je to v materiálu k Fiatu 125 p. "Osvědčená italská konstrukce, vysoce hodnocená světovými automobilovými odborníky. Polská verze má některé součásti zesíleny s ohledem k náročnému provozu na špatných silnicích. Pečlivá výroba v licenci a za přímé účasti dělníků, mistrů i kontrolorů z mateřské továrny Fiat -Torino,"zní doslova text.

Trabant 601

"Trabant 601 poskytuje vysoké jízdní pohodlí čtyřem cestujícím." Tak začíná text kapitoly Pohodlí v duchu dnešní doby v prospektu o nejznámějším výrobku Německé demokratické republiky. 

Retro | Video | Škoda | Byznys | Sedany

Podívejte se, jak se připravovaly vozy Škoda 105 a 120 pro britský trh

Pokud by někdo nevěřil tomu, že nejlevnější vůz na tehdejším trhu je skutečně lákavou nabídkou, měly ho ke koupi přesvědčit i následující věty: "Bohatá výbava, popelníčky vzadu a na přístrojové desce, dvě clony proti slunci, věšáčky na šaty s přídržnými poutky, vnitřní osvětlení, to všechno doplňuje skutečně velkorysé jízdní pohodlí. Příjemné vnitřní prostředí vytváří sériově dodávaná topaná a větrací souprava. Přídavné větrání umožňují stahovací okna dveří s clonou proti vzdušnému proudu."

Zastava 1100

V textu o tomto, dnes poněkud pozapomenutém automobilu lze opět vysledovat nepřímou narážku na zastaralou koncepci "vše vzadu" používanou ve škodovkách. Konkrétně se v letáku píše: "Zastava 1100 je moderní automobil konstruovaný podle vyspělé technické koncepce, s důrazem na bezpečnost vždy a všude. Dobře odolává rozmarům počasí a i v těžkých podmínkách "sedí" pevně na silnici. Zkuste jej řídit po kluzké cestě, na sněhu i na zledovatělém povrchu vozovky: oceníte výhody předního náhonu."

Škoda Favorit

O tom, že ještě na sklonku socialistické éry byla standardní výbava vyráběných vozů velmi chudičká, takže nebylo moc o čem psát, svědčí pasáž z prospektu Mototechny o Škodě Favorit. Píše se v ní: "K základní výbavě všech provedení patří dvě vnější, zevnitř seřiditelná zpětná zrcátka, která významně přispívají k dokonalému výhledu všemi směry. Jsou uchycena na kloubu s pružnou zarážkou, takže se mohou snadno sklopit a vrátit zpět do původně nastavené polohy..." Dále se v materiálu obhajuje použití plastových nelakovaných nárazníků. "Velkoplošné nárazníky jsou z nárazuvzdorného plastu. Přední odolá (s rezervou) bez poškození čelnímu nárazu rychlostí 4 km/hod a nárazu na rohy rychlostí do 2,5 km/hod." 

Na prospekty zmiňované v textu i další příklady tehdejší propagace nových aut se můžete podívat v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 132 421 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 138 664 km
Cena: 95 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků