Majitelé vozů Rolls-Royce posílají své řidiče do autoškoly. Učí je tam tohle

Profesionální šofér limuzíny Rolls-Royce musí znát základy společenského chování a nesmí se bát šlápnout na plyn, pokud je to pro bezpečí a pohodlí cestujících lepší.

Jen nemnozí majitelé limuzín Rolls-Royce si řídí sami. K tomu jsou určeny modely Phantom Drophead Coupé, chudší oligarchové se pak musí spokojit s modelem Ghost. Kdo si koupí velkou limuzínu Phantom, má zpravidla i svého osobního řidiče. Ale co obnáší dělat takovou práci?

Zavazadla mají přednost

Britská automobilka pořádá kurzy, ve kterých vašeho šoféra naučí, jak se správně chovat. Součástí výcviku není jen samotné řízení auta a základní technické znalosti, nýbrž i společenská etiketa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řízení limuzíny má svá pravidla. Vedle samotného stylu řízení a způsobu jízdy jde rovněž o to, aby se šofér uměl chovat ke svým cestujícím

Záležitosti jako oblečení necháme stranou, ale u Rolls-Royce učí i takové detaily, že se například nesluší uvítat cestující s nasazenými slunečními brýlemi. Školí se rovněž manipulace se zavazadly. Věděli jste například, že nejprve musíte uložit zavazadla do kufru a až pak nechat nastoupit cestující?

„Přece byste nenechali jen tak na chodníku ležet tašku Louis Vuitton nebo kufřík Halliburton, aby ho někdo štípnul,“ píše na svém blogu Davey G. Johnson, redaktor magazínu Car and Driver, který školu pro šoféry Rolls-Royce vyzkoušel.

Život řidiče | Bezpečnost

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Naštěstí zavazadla většinou předem přinese hotelový portýr, takže nemusíte řešit dilema, zda raději nechat cestujícího moknout na chodníku (pro tyto případy má Rolls-Royce samozřejmě ve dveřích deštník). Takže se přesuneme k další fázi – otevření dveří.

Bývá zvykem, že nejváženější osoba sedí vpravo vzadu. Pokud jde o samotné otevření dveří, Rolls-Royce učí nechňapat za kliku, ale pouze zasunout dva prsty za madlo a jemným pohybem zatáhnout k sobě. To zanechá na laku vozu minimum otisků.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I taková věc jako prosté otevření dveří má svůj postup. Počínáme si tak, aby ruce zanechaly na laku vozu minimum otisků. S dveřmi se nebouchá, jemně se domáčknou

Dveře se zavírají stejným způsobem, jen obráceně. Jemně je přitlačte, až zaberou motorky automatického dovírání. S dveřmi Rolls-Royce se netříská. Nyní je čas vyrazit, ale ještě před rozjezdem by měl řidič letmým pohledem do zrcátka zkontrolovat, zda je cestující připraven.

Raději zrychlit, než prudce brzdit

Pokud jde o jízdu, klíčem k úspěchu je plynulost a předvídání daleko dopředu. Tady se připomíná podobnost s jízdou na motocyklu. Řidič limuzíny musí počítat s trochu nevybíravým chováním ostatních a chovat se spíše defenzivně, aby byla jízda co nejplynulejší. To ale neznamená, že musí jet vyloženě pomalu.

Život řidiče | Bezpečnost | Cestování | Názory

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

Rolls-Royce totiž učí, že akcelerace je mnohdy bezpečnější a lepší než prudké brzdění. I proto má limuzína dvanáctiválec s „dostatečným“ výkonem. Jakmile řidič usoudí, že přetížení vzniklé z akcelerace je méně obtěžující než přetížení z prudkého brzdění (i třítunový Rolls-Royce zpomaluje silou 1 g), má zrychlit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Než prudce brzdit, je lepší prudce akcelerovat. Brzdy totiž vyvinou třikrát až čtyřikrát větší přetížení než zrychlení. To je pro cestující zabrané do popíjení šampaňského nepohodlné

I to budou znát motorkáři, nebo aspoň ti, co jezdí na rychlých motorkách. Od problému je lepší raději rychle ujet než prudce brzdit. Rolls-Royce by se měl také správně řídit tak, jako by neměl brzdy. Řidič by měl umět využívat setrvačnost auta, brzdový pedál je vlastně až poslední nouzové řešení.

Zatímco my se tu učíme o držení volantu oběma rukama v poloze tři čtvrtě na tři, u šoféra limuzíny se toleruje, ba někdo přímo doporučuje držení s oběma rukama níže na volantu, dejme tomu v pozici „za deset půl osmé“. Má to přínos pro plynulost jízdy a jemnější nacukavé pohyby s volantem. Toto držení volantu totiž řidiče jaksi uklidňuje a působí více uvolněně.

Život řidiče | Bezpečnost

Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? 

Asi nejtěžší je samotná fáze uvedení vozidla do klidu. Pro tyto případy mají některé vozy, například Mercedes-Benz třídy S, systém, který těsně před zastavením povolí brzdy, aby nedošlo k nepohodlnému cuknutí. Rolls-Royce i přes dostupnou technologii nechává tento obtížný úkol na řidiči. Vždyť ten je za to placený...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jako šofér Rolls-Royce musíte umět zastavit tak, aby to cestující nepocítili. Důležité je těsně před zastavením jemně povolit brzdový pedál, aby auto necuklo

Zajímavostí je, že právě velký Rolls-Royce Phantom je uzpůsoben na popojíždění v koloně a jízdu krokem. Konstruktéři myslí na všechna ta knížata, prince, královny a diktátory, kteří za jízdy kynou poddaným. Pravidla šoférování Rolls-Royce také říkají, že se v koloně za jiným vozem zastaví tak, aby mohl řidič vidět před obří kapotou zadní pneumatiky a kousek asfaltu.

Retro | Zajímavosti | Fascinace | Mercedes-Benz | Luxusní auta

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Tohle všechno je pouze takový výňatek ze základů šoférování luxusní limuzíny Rolls-Royce. Navíc je to především o praxi, takže to můžete klidně trénovat s jakýmkoli autem. Předvídání, plynulost, přehled o dění na silnici a nebát se ve správný okamžik zrychlit jsou záležitosti, které by měl ovládat každý řidič.

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 104 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků