Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jízda za deště nebo sněžení by byla bez stíračů a ostřikovačů prakticky nemožná. Vývoj nezapomíná ani na tento nenápadný kus techniky.

Jak bude vypadat budoucnost stíračů, ukazuje zcela nová generace luxusních roadsterů Mercedes-Benz SL. Novinka stuttgartské automobilky dostala název Magic Vision Control a jedná se o adaptivní systém stíračů a ostřikovačů, v němž jsou oba dosud oddělené systémy pro udržování čistého čelního okna vzájemně spojeny do jednolitého celku.

Výrobce slibuje, že v praxi bude okno čisté za jakýchkoli podmínek, aniž by cestující během stírání vnímali ostřikování okna proudem čisticí kapaliny, který obvykle omezí na krátkou dobu výhled řidiče. Čisticí kapalina je přiváděna ke stírací liště důmyslným systémem hadiček.

Stírací lišta má na pravé i levé straně vždy jeden kanál, do něhož jsou laserovým paprskem vytvořeny miniaturní výstupní otvory. Těmito otvory je čisticí kapalina přiváděna v závislosti na pohybu stírače vždy jen tam, kde je právě nejvíc zapotřebí – přímo před stírací lištu v celé její délce.

Efektivní čištění

Tři částečně autonomní programy ostřikování jsou specificky uzpůsobeny nejen pro letní a zimní provoz, ale i pro jízdu se složenou střechou. V létě stačí k odstranění malé vrstvy prachu jen malé množství čisticí kapaliny, zatímco zimní nečistoty obsahující posypovou sůl nejlépe odstraní pořádná sprcha.

Klepněte pro větší obrázek
Stírače Magic Vision Control přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Ostřikování okna probíhá v závislosti na směru pohybu stírače a celé řady parametrů včetně ročního období.

Parametrem pro určování používaného množství vody ovšem není pouze panující roční období. Řídicí jednotka si všímá rovněž vnější teploty vzduchu, rychlosti jízdy a příslušné jízdní situace. Pokud bude v létě okno hodně znečištěné, pak elektronika této skutečnosti zcela automaticky přizpůsobí i objem použité čisticí kapaliny.

Při jízdě se složenou střechou se množství kapaliny zmenšuje a ostřikování pracuje přednostně při pohybu stírače dolů, aby se kapalina při jakékoli rychlosti jízdy dostávala pouze na okno a nikoli na cestující uvnitř vozu.

Důkladné vyhřívání celého systému

Velmi účinné řízení činnosti ostřikovačů a výrazně efektivnější čištění čelního okna přineslo snížení spotřeby kapaliny do ostřikovačů přibližně na polovinu. V důsledku toho mohl být snížen objem nádržky o 1,7 litru v porovnání s dosavadní generací.

Na přání mohou být stírací lišty kompletně vyhřívané (elektricky, včetně hadiček ostřikovače), což platí i pro kapalinu v nádržce ostřikovačů (využíváním tepla chladicí kapaliny).

Výkon celého systému vyhřívání je regulován v závislosti na aktuálních podmínkách, maximální hodnota 270 W je využívána jen při extrémních mrazech pod - 20 °C.

 

Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 109 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2006
Stav: 341 928 km
Cena: 105 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků