Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jízda za deště nebo sněžení by byla bez stíračů a ostřikovačů prakticky nemožná. Vývoj nezapomíná ani na tento nenápadný kus techniky.

Jak bude vypadat budoucnost stíračů, ukazuje zcela nová generace luxusních roadsterů Mercedes-Benz SL. Novinka stuttgartské automobilky dostala název Magic Vision Control a jedná se o adaptivní systém stíračů a ostřikovačů, v němž jsou oba dosud oddělené systémy pro udržování čistého čelního okna vzájemně spojeny do jednolitého celku.

Výrobce slibuje, že v praxi bude okno čisté za jakýchkoli podmínek, aniž by cestující během stírání vnímali ostřikování okna proudem čisticí kapaliny, který obvykle omezí na krátkou dobu výhled řidiče. Čisticí kapalina je přiváděna ke stírací liště důmyslným systémem hadiček.

Stírací lišta má na pravé i levé straně vždy jeden kanál, do něhož jsou laserovým paprskem vytvořeny miniaturní výstupní otvory. Těmito otvory je čisticí kapalina přiváděna v závislosti na pohybu stírače vždy jen tam, kde je právě nejvíc zapotřebí – přímo před stírací lištu v celé její délce.

Efektivní čištění

Tři částečně autonomní programy ostřikování jsou specificky uzpůsobeny nejen pro letní a zimní provoz, ale i pro jízdu se složenou střechou. V létě stačí k odstranění malé vrstvy prachu jen malé množství čisticí kapaliny, zatímco zimní nečistoty obsahující posypovou sůl nejlépe odstraní pořádná sprcha.

Klepněte pro větší obrázek
Stírače Magic Vision Control přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Ostřikování okna probíhá v závislosti na směru pohybu stírače a celé řady parametrů včetně ročního období.

Parametrem pro určování používaného množství vody ovšem není pouze panující roční období. Řídicí jednotka si všímá rovněž vnější teploty vzduchu, rychlosti jízdy a příslušné jízdní situace. Pokud bude v létě okno hodně znečištěné, pak elektronika této skutečnosti zcela automaticky přizpůsobí i objem použité čisticí kapaliny.

Při jízdě se složenou střechou se množství kapaliny zmenšuje a ostřikování pracuje přednostně při pohybu stírače dolů, aby se kapalina při jakékoli rychlosti jízdy dostávala pouze na okno a nikoli na cestující uvnitř vozu.

Důkladné vyhřívání celého systému

Velmi účinné řízení činnosti ostřikovačů a výrazně efektivnější čištění čelního okna přineslo snížení spotřeby kapaliny do ostřikovačů přibližně na polovinu. V důsledku toho mohl být snížen objem nádržky o 1,7 litru v porovnání s dosavadní generací.

Na přání mohou být stírací lišty kompletně vyhřívané (elektricky, včetně hadiček ostřikovače), což platí i pro kapalinu v nádržce ostřikovačů (využíváním tepla chladicí kapaliny).

Výkon celého systému vyhřívání je regulován v závislosti na aktuálních podmínkách, maximální hodnota 270 W je využívána jen při extrémních mrazech pod - 20 °C.

 

Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2007
Stav: 201 363 km
Cena: 140 000 Kč
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 399 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků