17
Fotogalerie

Mág hran a křivek: Marcello Gandini

Kapitoly článku:


Koncept luxusu - Cizeta Morodor

V roce 1980 Gandini opustil Bertoneho studio, rozhodl se, že bude pokračovat dále jako nezávislý designér. Navrhl několik "běžných" vozů, jeho doménou však zůstaly i nadále sportovní vozy. K těm prvním se řadil třeba Citroën BX z roku 1982, k druhým pak 1989 Cizeta Morodor.

Příběh Cizety V16T byl hodně podivný. Dva Italové – hudební producent Moroder a majitel showroomu Zampolli – se domluvili, že postaví ten nejextravagantnější „sen bohatého muže“ na kolech. A oslovili Gandiniho.

Cizeta_Moroder_V16T_1988_93_03.jpg
Supersport Cizeta Moroder V16T dlouho nezářil.

Výsledkem byl supersport, který se mohl rovnat těm, co nesly logo Lamborghini. Krátká příď, čtyři vyklápěcí světla, krátká kabina, dlouhá záď. Pod ní byly schovány dva osmiválcové motory spojené do jednoho. Uvnitř v kabině bylo vše obšité kůží, nechyběla velmi kvalitní audiosoustava.

Značka však rychle zanikla kvůli sporům obou zakladatelů, bylo vyrobeno pouze osm vozů.

Vůz ne tak ďábelský - Diablo

Byl to paradox, v roce 1990 stvořil Gandini vůz, který sice nesl ďábelské jméno, ale už nevyhlížel tak agresivně, stal se praktičtějším, byl zaoblenější - model Diablo. Přesto to bylo pořád „lambo“: nízké a široké. A také patřičně rychlé.

Konečný tvar totiž diktoval nový vlastník firmy Lamborghini, koncern Chrysler. A tak se musel Gandini přizpůsobit. Snad poprvé ve své kariéře. Přesto v superautomobilu Diablu najdeme vše, co ho jako designéra zdobilo, svůj rukopis nezapřel. 

diablo1990L0428.jpg
diablo1990L0420.jpgdiablo1990L0423.jpgdiablo1990L0426.jpg 
Lamborghini Diablo. Už to nebyla tak divoká kreace, vůz byl uhlazenější.

V roce 1991 pak byl Gandini osloven značkou Bugatti a stvořil pro ni nový vůz EB110, v tom samém roce se pak ještě podepsal pod nový vůz Iso Grifo.

Od poloviny 90. let pracoval pro Maserati. Navrhl Shamal a přesvědčil i ty největší pochybovače, že jako designér je schopen se vyrovnat s jakoukoli zakázkou.

Po více než čtyřicet let zůstal věren svému přesvědčení, formuli, s kterou ke každému návrhu přistupoval. Jeho sportovní vozy tak byly vždy spíše „dramatické“ než „praktické“.  

Alfa_Romeo_Montrealu.jpg
Gandini kladl důraz na horizontální řešení, velkou pozornost věnoval vizuální rovnováze. Důkazem je i řešení předních světel u vozu Alfa Romeo Montreal.1991-bugatti-eb-110gt-6.jpg
Bugattti EB110 zaujal tím, jak Gandini propojil křivky s ostrými hranami.1971_Bertone_Lancia_Stratos_HF_prototype_coupe_02.jpgcitroen bx.jpgmaserati shamal.jpg 
Lancia Stratos, Citroen BX, Maserati Shamal.
 

 

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Doporučujeme

Články odjinud