Mág hran a křivek: Marcello Gandini

Automobily, které stvořil Marcello Gandini mezi 60. a 90. lety minulého století, skvěle reprezentovaly italský styl. Působily velmi dramaticky, agresivně, byly originální.
Seznam kapitol
  1. Lamborghini Miura, Lamborghini Countach
  2. Cizeta Morodor, Lamborghini Diablo

Gandini se při své tvorbě nenechal nikdy omezovat. Stavěl „vozy budoucnosti“, snažil se zhmotnit svoje sny, vize. Setřel hranici mezi závodními a sportovními vozy. Patřil k nejvýraznějším tvůrcům své doby, udával tón. Ukazoval, jak má vypadat „superautomobil“ druhé poloviny dvacátého století.

Ve stopách Giugiara - Miura

Psal se rok 1965 a Gandini, syn dirigenta orchestru, vzdal pokusy prosadit se jako nezávislý designér. Přijal nabídku společnosti Bertone. V ní nahradil Giugiara, který po jeho příchodu odešel.

Jeho první práce byl vůz Lamborghini Miura, na němž začal pracovat právě Giugiaro. Auto bylo trefně pojmenované podle španělské bojové rasy býků miura.

Gandinimu bylo teprve dvacet pět let (narodil se 26. srpna 1938 v Turíně), nicméně na jeho díle to patrné nebylo, bylo velmi vyzrálé. Inspiroval se Fordem GT40 a stvořil pozoruhodně nízký vůz – střecha byla nad zemí pouze 1005 mm. Byl určen pouze pro dva lidi a měl nevelký zavazadlový prostor.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Miura byla představená na turínském autosalonu v roce 1966 a všechny ohromila.

Motor V12 o výkonu 350 koní byl umístěný uprostřed vozu, mezi přední a zadní nápravu, což umožňovalo Gandinimu kouzlit podle jeho představ. Typickým znakem Miury byly „oční řasy“ kolem světlometů.

S praktičností si hlavu nelámal. A podobně pak postupoval při návrzích i dalších sportovních vozů. Vždy u něho vítězila forma nad obsahem. Ze všech jeho vozů vyzařovala nespoutaná energie, poutaly pozornost. 

Životní dílo - Countach

Poté pracoval Gandini na dalších zakázkách pro italské výrobce. V Bertoneho studiu vtiskl život mnoha dalším originálním vozům – v roce 1967 byla například představena Alfa Romeo Montreal, v roce 1969 Autobianchi A112 a o dva roky později Lancia Stratos.

Hvězda Gandiniho stoupala. A do výšin přímo nadoblačných vystoupala, když stvořil kupé futuristických tvarů Countach – další vůz pro značku Lamborghini. (Slovo countach znamená v piemontském dialektu „div“, muži ho však používají, když chtějí vyjádřit obdiv krásné ženě.)

Gandini se při jeho zrodu opět nezapřel. S ničím si nedělal starost - Countach tak měl hodně  širokou karoserii, těsnou kabinu a miniaturní zavazadlový prostor. Jeho rozměry byly 4140 x 2000 x 1070 mm. K přednostem vozu patřilo vedle silného motoru to, že byl dokonale vyvážený, měl skvěle rozloženou hmotnost.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Lamborghini Countach byl nejodvážnějším návrhem italského designéra. Vůz se vyráběl až do 90. let minulého století.

Klepněte pro větší obrázek

Hlavní návrhy Marcella Gandiniho

1966 Lamborghini Miura
1967 Alfa Romeo Montreal
1969 Autobianchi A112
1971 Lancia Stratos
1972 Fiat X1/9
1974 Lamborghini Countach
1982 Citroën BX
1989 Cizeta Morodor
1990 Lamborghini Diablo
1991 Bugatti EB110
1991 Iso Grifo
1995 Maserati Shamal

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Lamborghini Miura, Lamborghini Countach
  2. Cizeta Morodor, Lamborghini Diablo
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2007
Stav: 133 254 km
Cena: 130 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků