Lotus Exos T125: bez jakýchkoli kompromisů

Lotus představil svůj nový model Exos Type 125. Je to konečně pořádné auto na okruhy, připomíná už spíše Formuli 1. (+video)

Tento stroj váží pouhých 650 kg, je velmi podobný speciálům Formule 1 a společnost Lotus jej hodlá nabízet běžným řidičům. Série má být omezena na 25 vozů a spekuluje se o cenovce okolo jednoho milionu eur. Před zadní nápravou model Lotus Exos Type 125 skrývá vidlicový osmiválec Cosworth s objemem 3,5 l a výkonem 659 koní (485 kW). Jednotka točí až 10 300 ot./min., přičemž hranici omezovače lze po stisku tlačítka krátkodobě zvýšit o dalších 500 ot./min. Na motor navazuje poloautomatická převodovka s řazením páčkami pod volantem. S tímto vybavením stroj dosahuje poměru bezmála 1 000 koní na tunu hmotnosti, což slibuje mimořádné jízdní výkony, ačkoli o nich Lotus zatím mlčí.

Model T125 si s monoposty F1 po konstrukční stránce v ničem nezadá, nízké hmotnosti bylo dosaženo použitím nosné skořepiny vyrobené z uhlíkových kompozitů. Z podobného materiálu jsou i díly závěsů kol, brzdy mají uhlíko-keramické brzdy. Karoserie může být lakována v některé z barevných kombinací, jimiž se Lotusy v minulosti proslavily, a to včetně v zeleno žlutých odstínech. Řidič bude mít k dsipozici kokpit skutečného vozu F1 včetně volantu s informačním displejem na jeho středu.

Stephen Wright z oddělení Lotus Motorsport přesto tvrdí, že „toto auto bude snadné na řízení i obsluhu“. Podle něj majitel nebude potřebovat mít kolem sebe tým pomocníků, pokud bude mít chuť, auto zkrátka dopraví na závodní trať a sveze se. Velmi zajímavá je zpráva o servisních intervalech, které jsou stanoveny na 4 500 km. V ceně vozu je zahrnut rovněž tréninkový program, který má řidiči pod vedením pánů Miky Häkkinena a Jarna Trulliho pomoci sžít se s jeho novým mazlíčkem.

Vozy se budou stavět v britském Norfolku a první z nich mají být dohotoveny v létě příštího roku. Pokud chcete být mezi jejich 25 majiteli, je čas vyrazit na sever...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus Exos T125 zatím takto
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků