Lotus Exige Cup 260 a Elise CR detailně

Poněkud izolovaný britský trh miluje dvojčata Elise/Exige. Lotus nyní představuje jejich dvě nová provedení. Samozřejmě sportovní.

První z nich se jmenuje Lotus Exige Cup 260 a podle předpokladů se jedná o rychlejší, tužší a lehčí provedení odvozené z typu Exige S, jež do prodejů vstoupilo letos v březnu. Výkon zůstal nezměněn a činí 257 koní (188 kW), což je z přeplňovaného motoru Toyota s objemem jen 1,8 l beztak slušný výsledek. Někteří si vzpomenou na slavný výrok Colina Chapmana: „Vyšší výkon vás zrychlí na rovinkách, snížení hmotnosti ale kdekoli.“ U modelu Exige Cup 260 se podařilo významným způsobem ušetřit na hmotnosti díky použití odlehčených komponent včetně akumulátoru, ráfků, setrvačníku či částí samotného rámu. Z vozu navíc zmizely netřeby typu koberců, vnitřního zpětného zrcátka, zadního okna nebo slunečních clon, celkem je Cup 260 o 40 kg lehčí než Exige loňského modelového roku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Četné úpravy aerodynamiky s účinným difuzorem přitom přinesly přítlak 42 kg při rychlosti 160 km/h. Tuhost zadního pomocného rámu vzrostla o plných 30 %, vychází totiž z řešení použitého na závodním voze Exige GT3. K dalšímu zlepšení jízdních vlastností přispělo též osazení zadních závěsů kol dvojčinnými, stavitelnými tlumiči, což řidiči umožní ještě přesnější odladění vlastností. Inženýrům Lotusu se navíc podařilo snížit spotřebu v kombinovaném provozu z 9,1 na 8,5 l/100 km.

Ale k tomu nejdůležitějšímu, jak jistě tušíte, se teprve blížíme. Ano, jedná se o poměr výkonu k pohotovostní hmotnosti. Zatímco takové Camaro s impozantním výkonem 426 koní zrychlí z klidu na 96 km/h za 5 s, o polovinu lehčímu Lotusu k tomu postačí pouhé čtyři vteřiny. K tomu jistě přispívá i elektronický systém pro usnadnění startu, ale ten nic neváží... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus Exige Cup 260

Ve Frankfurtu se Lotus navíc pochlubí i omezenou sérií odvozenou z modelu Elise S s doplňkovým označením Club Racer (CR). Osmnáctistovka Toyta kombinovaná s pětistupňovou, manuálně řazenou převodovkou zůstala nedotčena, vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,1 s a v kombinovaném režimu vykazuje kombinovanou spotřebu 7,6 l/100 km. Novinka se však vyznačuje novou škálou barev a řadou exkluzívních prvků zdůrazňujících zaměření na maximální odlehčení. Speciální laky v odstínech Yellow, Carbon Grey, Sky Blue a Old English White vycházejí z barev používaných u Lotusu v šedesátých letech. S těmito odstíny korespondují barvy v interiéru. Šestipaprskové ráfky obouvají pneumatiky Yokohama AD07 LTS, jinak se CR od běžného Elise na první pohled v podstatě neliší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Logo CR je ručně vyšito do hlavových opěrek, speciální antracitové materiály byly použity pro madla řadicí páky a ruční brzdy. Na trhu se vozy Lotus Elise Club Racer objeví již během tohoto měsíce a třeba v Německu se budou prodávat za ceny od 33 125 Euro.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus Elise Club Racer
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků