Lotus Esprit 2013: legenda se vrací

James Bond i ostatní uživatelé starých Espritů se mohou těšit. Nástupce legendy je oficiálně zde, prodeje začnou do tří let. (video)

Agent James Bond, o jehož vozech jsme podrobně psali na tomto místě, se s obojživelným Lotusem Espirt v roce 1977 proháněl ve filmu Agent, který mě miloval z oficiální Broccoliho produkce. Nový model Esprit, jenž se na trhu ve své sériové podobě objeví během roku 2013, je prvním krokem v ambiciózním plánu Lotusu pro nejbližší dobu, ale pod vodní hladinou se v něm nesvezete. Novodobý Lotus Esprit se právě představil na autosalonu v Paříží ještě v podobě studie a jeho celkové pojetí má být předvojem ofenzívy značky Lotus, která hodlá zkrátka vyrábět „lepší auta než ti ostatní“.

Pod kapotou sériových Espritů se budou nacházet vidlicové osmiválce Lexus s objemem 5,0 l, jež ale byly v konstrukčních dílnách Lotusu náležitě upraveny. Díky těmto modifikacím dává jednotka nejvyšší výkon 550 britských koní (410 kW, 557 koní), resp. 620 britských koní (462 kW, 629 koní) ve verzi R. V kombinaci se sedmistupňovou sekvenční převodovkou s řazením páčkami pod volantem a soustavou KERS má vůz zrychlovat z klidu na 100 km/h v rozmezí od 3,2 do 3,5 s a produkovat emise CO2 ve výši okolo 250 g/km. Posledně zmíněná hodnota je relativně velmi nízká a odpovídá plánům značky „stavět nejhospodárnější vozy v jejich třídách“. Pohotovostní hmotnost 1 495 kg nedosahuje úrovně starších Lotusů, nicméně v porovnání s přímou konkurencí dnešní doby obstojí. Ptáte se na cenu? Ta se má pohybovat okolo 110 tisíc liber, tedy 3,2 milionu Kč dle současných smenných kursů.

Tým vedený novým šéfem Lotusu Danym Baharem a šéfdesignérem Donatem Cocoem (oba dříve pracovali pro Ferrari) v současnosti vyvíjí celkem pět nových Lotusů, přičemž dva mají mít motory uloženy vpředu a tři před zadní nápravou. Pětici má jednotit společný stylistický jazyk s nově navrženou konfigurací přídě, načrtnutý právě novou studií Lotus Esprit. K tomu Donato Coco poznamenal: „Většina ze současných minivozů má přední části svých karoserií stylizovány svérázněji než naše stávající auta. Přišel proto čas pro konstrukci něčeho zajímavějšího, co by lépe odpovídalo požadavkům moderní doby. Vyvinuli jsme silnější, agresivnější design vycházející z někdejších modelů Lotus Seven a 18 a adaptovali jej do nového stylu, který dá naším budoucím vozům podobný švih, jakým obdařil supersportovní studii Esprit.“

Jak jsme již zmínili v ostatních článcích, podle Bahara mají nové Lotusy splnit očekávání vyznavačů klasických staveb konstrukcí Colina Chapmana co do nízké hmotnosti a jednoduchosti a v brzké době dovézt automobilku k roční produkci okolo 10 000 vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus Esprit 2013
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků