Lotus Elan: půlstoletí nové generace lehké váhy

Počátek šedesátých let byl pro milovníky sportovních automobilů obzvláště zajímavý. Premiéru si tehdy odbylo hned několik skvostů včetně Jaguaru E-type nebo Ferrari 250 GTO, ale Lotus přišel s něčím zcela jiným…
Seznam kapitol
  1. Návrat k tradicím, Důraz na lehkou stavbu
  2. Největší Colinův úspěch, Technické údaje

Návrat k tradicím

Na podzimním britském autosalonu se na stánku značky Lotus objevil zcela nový lehký roadster Elan. Navazoval na tradici anglických lehkých sportovních modelů první poloviny dvacátého století a ve své době byl dokonce menší a lehčí a zároveň podstatně silnější než třeba Midget od MG. Elan byl zároveň cenově celkem dostupný, ale moderně řešený, a stal se prvním skutečným obchodním úspěchem značky Lotus.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lotus Elan: největší Chapmanův úspěch 

Colin Chapman dobře znalý leteckých konstrukcí založil společnost Lotus Cars v roce 1952 a po řadě dílčích úspěchů následoval o dva roky později závodní tým. Ten v roce 1958 vystartoval do závodů Formule 1 s vlastním modelem Lotus 12. V roce premiéry silničního roadsteru Lotus Elan začala pro závodní tým Lotus zlatá léta. Mezi roky 1962 a 1978 Lotus získal ve Formuli 1 šest Mistrů světa mezi jezdci a sedm titulů v Poháru konstruktérů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tvarování zadního čela se během let měnilo

Chapman byl propagátorem ultralehkých konstrukcí automobilů, a to jak na silnici, tak na závodních tratích. Pravda, někdy to s těmi tenkými trubkami přehnal (např. Stirlingu Mossovi na Velké ceně Itálie na Monze v roce 1961 na jeho Lotusu 21 upadlo kolo), nicméně šel svým konkurentům příkladem ve snižování hmotnosti jako prostředku pro dosahování větších výkonů i se slabšími motory.

Důraz na lehkou stavbu

Lotus Elan disponoval progresivním podvozkem s centrálním, na obou koncích rozvidleným profilem svařeným z ocelových plechů (adaptace Ledwinkovy centrální roury použité poprvé v typu Tatra 11) a nezávislým zavěšením všech kol s vinutými pružinami, soustřednými teleskopickými tlumiči, kotoučovými brzdami na všech kolech a lichoběžníkovými závěsy. Tento podvozek se stal typickým prakticky pro všechny Lotusy až do roku 1995. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lehká stavba - základ úspěchu

Vůz se dále vyznačoval použitím povrchových karosářských dílů ze skelného laminátu a pohotovostní hmotností okolo 600 kg. Zákazníci se přesto mohli těšit také na elektrické spouštění oken, kompletní čalounění podlahy, topení i luxusně působící palubní desku vyrobenou z jednoho kusu dřevěného prkna. Šéfkonstruktérem řady Elan byl Ron Hickman, jenž se později podílel i na vývoji řady Lotus Europa, ale vydělal teprve svými návrhy nářadí Black & Decker.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska z jednoho kusu dřeva a záď s centrálně vedeným výfukem

Pod kapotou modelu Elan se ukrýval s ohledem na tehdejší konkurenci a zvyklosti v této třídě docela velký a výkonný motor. Šlo o řadový čtyřválec Lotus s objemem 1 558 ccm, dvouventilovým rozvodem DOHC, párem karburátorů Weber 40 DCOE a výkonem plných 107 koní (78,3 kW) při 5 500 ot./min., který vozu v kombinaci s manuálně řazenou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval zrychlit z 0 na 100 km/h pod 10 s a dosáhnout rychlosti 185 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lotus Elan Sprint dostal posílené provedení standardního motoru Lotus 1600

V roce 1971 přišla posílená verze Lotus Elan Sprint s výkonem navýšeným na 128 koní (94 kW) při otáčkách 6 500 ot./min. a nezměněném objemu, jež „sprintovala“ na 100 km/h za 6,6 s a jela až 195 km/h. Vynikajícím prvkem otevřené karoserie modelu Elan byla jednoduchá zaoblená příď s výklopnými světlomety v předních částech blatníků. Lotus Elan (resp. smrtelná nehoda Tary Browneové za jeho volantem) inspiroval Lennona při psaní skladby A Day in the Life z alba Sgt. Pepper´s. Tvarování zadní části karoserie a světel se průběžně měnily.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Návrat k tradicím, Důraz na lehkou stavbu
  2. Největší Colinův úspěch, Technické údaje
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků