Lotus CIV: další nový model? Ne, aerosaně

Při pohledu na tento stroj rádi zapomenete na drahý benzín a další motoristické trable současnosti.

Jmenuje se CIV, tedy Concept Ice Vehicle, a jeho vývoj právě dokončuje Lotus. Což by do něj asi málokdo řekl. Možná se zdá, jako by do našeho magazínu nepatřilo, ale motor má a pohybuje se po zemi. A nevadí, že nemá kola.

CIV vzniklo jako podpora připravované výpravy Moon Regan TransAntarctic Expedition. O jeho pohon se stará spalovací motor, který běží na biolíh a vozidlo uvádí v pohyb tlačnou vrtulí za otevřeným kokpitem. Kontakt se zemí zajišťuje trojice lyží zavěšených nezávisle na dlouhých ramenech, díky nimž je stroj 4,5 metru dlouhý a stejně široký. Je lehký natolik, že svého pilota údajně provede i náročným terénem. CIV od Lotusu můžeme tedy považovat za Elise pro cestovatele.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na palubě nese speciální radar, který je schopen objevovat a s předstihem hlásit nebezpečné trhliny v ledu. Pod trupem se nachází jakási spustitelná noha s hřeby, jež slouží k brždění a fixaci stroje při parkování i na ledovém povrchu. 

Výpravu Moon Regan TransAntarctic Expedition letos provede zvláštní parta amatérů, kteří se již před lety rozhodli pokořit nejodlehlejší kouty světa. Andrew Regan a Nadrew Moon již dosáhli Jižního i Severního pólu a v roce 2005 provedli rekordní výpravu na Jižní pól s využitím experimentálního šestikolového automobilu Ice Challenger. Tehdy si slíbili, že se tam vrátí, a stane se tak právě letos, kdy se více zaměří na vědeckou činnost a popularizaci podobně dobrodružných cest na školách. Lotus CIV zde bude vykonávat pozici průzkumného vozidla a vyšlapávat cestu dvěma dalším strojům. Bude se jednat o speciální, hranaté a rozměrově ohromné dodávky, z nichž každá má šest kol o průměru 44 palců a individuální pohon každého zvlášť.

Myšlenka vozidel pro pozemní provoz, jež by místo kol byla vybavena lyžemi a k pohonu používala vrtuli, není nijak nová. Za druhé světové války se jí zabývali také v Kopřivnici, kde vznikl prototyp aerosaní, osazených osmiválcem Tatra 87 a čtveřicí natáčecích lyží. Je ale pravděpodobné, že vozidla typu CIV na našich cestách asi jen tak nepotkáme. Ale kdo ví, třeba se časem uplatní v horských terénech a na rozlehlých sněhových pláních. Lotus je přeci expertem na lehké konstrukce a efektivní malosériovou výrobu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus CIV
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků