Lotus CIV: další nový model? Ne, aerosaně

Při pohledu na tento stroj rádi zapomenete na drahý benzín a další motoristické trable současnosti.

Jmenuje se CIV, tedy Concept Ice Vehicle, a jeho vývoj právě dokončuje Lotus. Což by do něj asi málokdo řekl. Možná se zdá, jako by do našeho magazínu nepatřilo, ale motor má a pohybuje se po zemi. A nevadí, že nemá kola.

CIV vzniklo jako podpora připravované výpravy Moon Regan TransAntarctic Expedition. O jeho pohon se stará spalovací motor, který běží na biolíh a vozidlo uvádí v pohyb tlačnou vrtulí za otevřeným kokpitem. Kontakt se zemí zajišťuje trojice lyží zavěšených nezávisle na dlouhých ramenech, díky nimž je stroj 4,5 metru dlouhý a stejně široký. Je lehký natolik, že svého pilota údajně provede i náročným terénem. CIV od Lotusu můžeme tedy považovat za Elise pro cestovatele.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na palubě nese speciální radar, který je schopen objevovat a s předstihem hlásit nebezpečné trhliny v ledu. Pod trupem se nachází jakási spustitelná noha s hřeby, jež slouží k brždění a fixaci stroje při parkování i na ledovém povrchu. 

Výpravu Moon Regan TransAntarctic Expedition letos provede zvláštní parta amatérů, kteří se již před lety rozhodli pokořit nejodlehlejší kouty světa. Andrew Regan a Nadrew Moon již dosáhli Jižního i Severního pólu a v roce 2005 provedli rekordní výpravu na Jižní pól s využitím experimentálního šestikolového automobilu Ice Challenger. Tehdy si slíbili, že se tam vrátí, a stane se tak právě letos, kdy se více zaměří na vědeckou činnost a popularizaci podobně dobrodružných cest na školách. Lotus CIV zde bude vykonávat pozici průzkumného vozidla a vyšlapávat cestu dvěma dalším strojům. Bude se jednat o speciální, hranaté a rozměrově ohromné dodávky, z nichž každá má šest kol o průměru 44 palců a individuální pohon každého zvlášť.

Myšlenka vozidel pro pozemní provoz, jež by místo kol byla vybavena lyžemi a k pohonu používala vrtuli, není nijak nová. Za druhé světové války se jí zabývali také v Kopřivnici, kde vznikl prototyp aerosaní, osazených osmiválcem Tatra 87 a čtveřicí natáčecích lyží. Je ale pravděpodobné, že vozidla typu CIV na našich cestách asi jen tak nepotkáme. Ale kdo ví, třeba se časem uplatní v horských terénech a na rozlehlých sněhových pláních. Lotus je přeci expertem na lehké konstrukce a efektivní malosériovou výrobu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus CIV
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků