Lotus CIV: další nový model? Ne, aerosaně

Při pohledu na tento stroj rádi zapomenete na drahý benzín a další motoristické trable současnosti.

Jmenuje se CIV, tedy Concept Ice Vehicle, a jeho vývoj právě dokončuje Lotus. Což by do něj asi málokdo řekl. Možná se zdá, jako by do našeho magazínu nepatřilo, ale motor má a pohybuje se po zemi. A nevadí, že nemá kola.

CIV vzniklo jako podpora připravované výpravy Moon Regan TransAntarctic Expedition. O jeho pohon se stará spalovací motor, který běží na biolíh a vozidlo uvádí v pohyb tlačnou vrtulí za otevřeným kokpitem. Kontakt se zemí zajišťuje trojice lyží zavěšených nezávisle na dlouhých ramenech, díky nimž je stroj 4,5 metru dlouhý a stejně široký. Je lehký natolik, že svého pilota údajně provede i náročným terénem. CIV od Lotusu můžeme tedy považovat za Elise pro cestovatele.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na palubě nese speciální radar, který je schopen objevovat a s předstihem hlásit nebezpečné trhliny v ledu. Pod trupem se nachází jakási spustitelná noha s hřeby, jež slouží k brždění a fixaci stroje při parkování i na ledovém povrchu. 

Výpravu Moon Regan TransAntarctic Expedition letos provede zvláštní parta amatérů, kteří se již před lety rozhodli pokořit nejodlehlejší kouty světa. Andrew Regan a Nadrew Moon již dosáhli Jižního i Severního pólu a v roce 2005 provedli rekordní výpravu na Jižní pól s využitím experimentálního šestikolového automobilu Ice Challenger. Tehdy si slíbili, že se tam vrátí, a stane se tak právě letos, kdy se více zaměří na vědeckou činnost a popularizaci podobně dobrodružných cest na školách. Lotus CIV zde bude vykonávat pozici průzkumného vozidla a vyšlapávat cestu dvěma dalším strojům. Bude se jednat o speciální, hranaté a rozměrově ohromné dodávky, z nichž každá má šest kol o průměru 44 palců a individuální pohon každého zvlášť.

Myšlenka vozidel pro pozemní provoz, jež by místo kol byla vybavena lyžemi a k pohonu používala vrtuli, není nijak nová. Za druhé světové války se jí zabývali také v Kopřivnici, kde vznikl prototyp aerosaní, osazených osmiválcem Tatra 87 a čtveřicí natáčecích lyží. Je ale pravděpodobné, že vozidla typu CIV na našich cestách asi jen tak nepotkáme. Ale kdo ví, třeba se časem uplatní v horských terénech a na rozlehlých sněhových pláních. Lotus je přeci expertem na lehké konstrukce a efektivní malosériovou výrobu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus CIV
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků