Lotus Carlton (1990): (takřka) nejrychlejší sedan světa jezdil 283 km/h

Připomeňme si jeden z nejrychlejších sériových čtyřdveřových sedanů přelomu 80. a 90. let minulého století. A možná se podivíte: nenesl ani jméno BMW, ani Mercedes-Benz a zrodil se v Albionu.

K této vzpomínce mě inspiroval článek, v němž jsem se před několika dny věnoval premiéře modelu Vauxhall Insignia VXR SuperSport, který má po deaktivaci omezovače dosahovat rychlosti 274 km/h. Je to jistě úctyhodné a v současnosti mezi běžnými cestovními vozy málo obvyklé číslo (většina výrobců se drží konvence s omezovačem na 250 km/h), ale historie nám nabízí poněkud působivější parametry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lotus Carlton se vyráběl necelé dva roky

V letech 1990 a 1992 vzniklo v dílnách britské automobilky Lotus Cars 950 automobilů Carlton s interním označením Lotus Type 104. Vycházely z první generace Opelu Omega, která se ve Velké Británii vyráběla pod jménem Vauxhall Carlton. V Anglii vozy nesly označení Lotus Carlton a v kontinentální Evropě se pak jmenovaly Lotus Omega.

Zajímavosti | Design | Opel | Premiéry | Sportovní auta | Sport

Vauxhall Insignia VXR SuperSport: rychlejší než Insignia OPC, až 274 km/h

Na první pohled si všimneme především sady aerodynamických doplňků včetně upravených nárazníků, prahových obkladů, rozšířených blatníků pro instalaci větších, sedmnáctipalcových kovaných ráfků Ronal s pneumatikami o rozměru 235/45 vpředu a 265/40 vzadu nebo ventilačních mřížek na kapotě. Vozy byly lakovány výhradně ve velmi tmavém zeleném odstínu Imperial Green (na první pohled vypadá jako černý) a opatřeny rozměrným křídlem na víku zavazadlového prostoru a emblémy Lotus na předních blatnících.

Srdcem tohoto sedanu vyšší střední třídy byl řadový zážehový, čtyřiadvacetiventilový šestiválec C36GET, který vznikl kompletní přestavbou v motorárně Lotus Cars. Z objemu 2 969 ccm nabyl na 3 615 ccm a u Lotusu jej opatřili dvojicí turbodmychadel Garrett T25. Díky tomu motor dosahoval výkonu 382 koní (281 kW) a točivého momentu 568 Nm. Původní blok válců však nebyl dostatečně pevný a vyžádal si rozsáhlé úpravy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Důkladě přepracovaný motor si nápisy Lotus rozhodně zasloužil

Točivý moment se na kola zadní nápravy přenášel skrze šestistupňovou převodovku ZF s manuálním řazením, jež se mimochodem v oné době nacházela také ve vozech Chevrolet Corvette ZR-1, a samosvorným diferenciálem převzatým z australského modelu Holden Commodore. Také závěsy kol u Lotusu přepracovali, a to zejména na zadní nápravě, kde se objevilo víceprvkové zavěšení s tlumiči udržujícími konstantní světlou výšku bez ohledu na zatížení.

Testy | Opel

Test Opel Omega: prostor pro každého

Řízení s oběhem kuliček a posilovačem vyžadovalo jen 2,5 otáčky mezi krajními rejdy. Brzdová soustava, standardně doplněná ABS, disponovala ventilovanými kotouči AP s průměrem 330 mm vpředu a pevnými kotouči o průměru 300 mm doplněnými závodními třmeny. Lotus Carlton byl skutečným vlkem v rouše beránčím. Z 0 na 96 km/h zrychloval za 5,2 s, na jedničku jel až 85 km/h při otáčkách 6 500 ot./min. a režim 0 – 160 – 0 km/h zvládl pod 17 s.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zvenčí stojí za povšimnutí především kompletní bodykit a emblémy značky Lotus

Proto ani snad nepřekvapí, že se Lotus Carlton stal nejrychlejším sériovým čtyřdveřovým sedanem své doby. I když ne tak úplně. Tehdejší Alpina B10 BiTurbo s šestiválcovým motorem B7/5 (3,4 l), odvozená ze sedanu BMW 535i (E34), dosahovala výkonu „jen“ 360 koní (265 kW) a z klidu na 96 km/h zrychlila „až“ za 5,6 s, ale rozjela se údajně až na 291 km/h (vzniklo 507 vozů této řady v letech 1989 až 1994).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ani interiér Lotusu Carlton/Omega se na první pohled od velkoprodukčních verzí této řady výrazněji nelišil

Vozů Lotus Carlton mělo vzniknout celkově 1 100 kusů, ale i přes hospodářskou krizi počátku devadesátých let se do roku 1992, tedy během pouhých dvou let, podařilo cíl takřka splnit. Vyrobilo se 950 automobilů, z nichž bylo 320 Carltonů s pravostranným řízením a 630 Omeg s řízením vlevo. Proslýchá se, že zvláště ve Velké Británii byly vozy tohoto typu s úspěchem používány k páchání trestné činnosti, neboť svými parametry výrazně přesahovaly policejní automobily své doby…

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků