Lopraisovi pomohla k výhře příliš velká rychlost soupeře

Trochu kuriózním způsobem získal Aleš Loprais s tatrou své první vítězství vítězství v Silk Way Rally. Nicméně vítězství to je a je o to cennější, že dokázal vyhrát v Rusku, kde proti němu na moskevském startu nastoupila domácí přesila na sedmi kamazech. Jenže Eduard Nikolajev, považovaný za nástupce „cara“ Vladimira Čagina, musel už ve druhé etapě odstoupit kvůli technickým potížím svého kamionu, a od té doby vedoucí Firdaus Kabirov doplatil na nedodržování dopravních předpisů soutěže.

Loprais bojoval s kamazy o čelo od začátku soutěže a čtvrtou etapu dokonce vyhrál. Figuroval na druhém místě, ale dvaapadesátiminutová ztráta na Kabirova se už zdála nepřekonatelná. Jenže pak přišla šestá etapa ze Stavropolu do Majkopu. Tam Kabirov při opuštění bivaku ve Stavropolu překročil povolenou rychlost, z čehož ho usvědčilo zařízení GPS, které po každé etapě komisaři kontrolují.

Klepněte pro větší obrázek
Aleš Loprais, Milan Holáň a Vojtěch Štajf (zleva) slaví vítězství                           Foto loprais.cz

I když se ruský matador snažil všemožně protestovat, dostal hodinovou penalizaci, která ho srazila na druhé místo o sedmnáct minut za Lopraise. Tím bylo o osudu Silk Way Rally rozhodnuto, protože rychlostní zkouška v závěrečné etapě do Soči byla kvůli rozvodněnému říčnímu korytu zrušená.

Důvod penalizace, která není v maratonských motoristických soutěžích ničím neobvyklým, byl ovšem svým způsobem docela kuriózní. Na Lopraisově tatře totiž došlo v průběhu šesté etapy k poruše centrálního dohušťování pneumatik. Kamion musel zastavit a posádka se snažila závadu opravit, čímž ztratila drahocenný čas a do cíle pak navíc nedojížděla v plném tempu, aby pneumatiky vydržely.

Kabirov byl naopak naprosto přesvědčený o svém vítězství. Dokonce pomáhal svému krajanovi Alexandru Mironěnkovi s vyprošťováním zapadlého terénního vozu BMW. Ani pak do cíle nijak nespěchal, což ho později muselo mrzet. V první verzi výsledků se jeho náskok zmenšil na třiačtyřicet minut, takže kdyby v etapě normálně závodil, nejspíš by si vypracoval hodinový náskok a vyhrál by i navzdory penalizaci…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová tatra se na Silk Way osvědčila

„Vítězství si velice cením, i když k němu došlo poněkud zvláštním způsobem. Jenže všichni musíme řády a ustanovení soutěže dodržovat. Výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž patří i dodržování dopravních pravidel,“ uvedl ke způsobu svého triumfu Loprais, který za vítězství od pořadatelů inkasoval prémii tisíc eur.

Nezapomněl pochopitelně vyzdvihnout přednosti nového kamionu Tatra. „Vůz ukázal velký potenciál. Víme, jak ho dál rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Budeme s ním startovat i v zimě na Rallye Dakar a i tam pochopitelně chceme uspět proti silným továrním týmům,“ dodal Loprais v souvislosti s tím, že v lednu v Jižní Americe budou mezi soupeře s tovární podporou kromě tradičního Kamazu patřit i stáje Veka MAN či Iveco de Rooy.

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků