Lohner-Porsche Semper Vivus: první hybridní auto

Porsche zkonstruoval v roce 1900 nejen první automobil s pohonem všech kol, ale také první hybridní automobil na světě.

Automobilka Porsche zrekonstruovala v souvislosti s uvedením svých moderních hybridních vozů na trh první hybridní automobil na světě, jímž byl typ Lohner-Porsche Semper Vivus. Věrná kopie automobilu se sériově uspořádaným hybridním pohonem vznikla ve spolupráci společnosti Porsche Engineering a karosárny Karosseriebau Drescher z Hinterzartenu.

Klepněte pro větší obrázek

Vizionářský koncept předběhl svou dobu

Ferdinand Porsche, rodák z českých Vratislavic, se zabýval konstrukcí a vývojem svých automobilů již od roku 1896. O rok později zkonstruoval svůj první elektromotor pro uložení v náboji kola, který zaujal vídeňského výrobce kočárů Ludwiga Lohnera. Ten Porscheho pověřil ve své firmě technickým vývojem, jehož prvním plodem byl typ Lohner-Porsche, vozidlo bez převodů poháněné elektromotory Porsche v nábojích kol, které se stalo v roce 1900 hitem Světové výstavy v Paříži.

Nejprve byl postaven akumulátorový elektromobil se dvěma elektromotory v předních kolech. Pro závodní účely vznikl ovšem ještě výkonnější elektromobil s elektromotory ve všech kolech, který byl nejen prvním osobním vozem s pohonem všech kol na světě, ale také prvním vozem s brzdami na všech čtyřech kolech. Protože byl hlavní problém elektromobilů před více než 110 lety stejný jako dnes (těžké akumulátory s nedostatečnou kapacitou a pomalým nabíjením), vznikl ještě v roce 1900 první funkční automobil s hybridním pohonem na světě – Semper Vivus („vždy živoucí“).

Klepněte pro větší obrázek

Největší problém: vysoká hmotnost

Jeho dva zážehové motory DeDion Bouton o výkonu 3,5 k poháněly dva generátory o výkonu 2,5 k. Takto vyráběný proud napájel elektromotory v nábojích kol a nabíjel akumulátor. Spalovací motory se tedy na pohonu nepodílely přímo (tzv. sériový hybrid), nicméně díky nim dokázal vůz překonávat mnohem větší vzdálenosti, než verze s čistě elektrickým pohonem.

Zajímavostí bylo využití generátorů rovněž v roli elektrických spouštěčů spalovacích motorů. V praxi musel Porsche bojovat s mnoha neduhy. Mezi ty největší patřila vysoká hmotnost (1200 kg) a problematická regulace činnosti motorů, akumulátoru a generátoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků