Lohner-Porsche Semper Vivus: první hybridní auto

Porsche zkonstruoval v roce 1900 nejen první automobil s pohonem všech kol, ale také první hybridní automobil na světě.

Automobilka Porsche zrekonstruovala v souvislosti s uvedením svých moderních hybridních vozů na trh první hybridní automobil na světě, jímž byl typ Lohner-Porsche Semper Vivus. Věrná kopie automobilu se sériově uspořádaným hybridním pohonem vznikla ve spolupráci společnosti Porsche Engineering a karosárny Karosseriebau Drescher z Hinterzartenu.

Klepněte pro větší obrázek

Vizionářský koncept předběhl svou dobu

Ferdinand Porsche, rodák z českých Vratislavic, se zabýval konstrukcí a vývojem svých automobilů již od roku 1896. O rok později zkonstruoval svůj první elektromotor pro uložení v náboji kola, který zaujal vídeňského výrobce kočárů Ludwiga Lohnera. Ten Porscheho pověřil ve své firmě technickým vývojem, jehož prvním plodem byl typ Lohner-Porsche, vozidlo bez převodů poháněné elektromotory Porsche v nábojích kol, které se stalo v roce 1900 hitem Světové výstavy v Paříži.

Nejprve byl postaven akumulátorový elektromobil se dvěma elektromotory v předních kolech. Pro závodní účely vznikl ovšem ještě výkonnější elektromobil s elektromotory ve všech kolech, který byl nejen prvním osobním vozem s pohonem všech kol na světě, ale také prvním vozem s brzdami na všech čtyřech kolech. Protože byl hlavní problém elektromobilů před více než 110 lety stejný jako dnes (těžké akumulátory s nedostatečnou kapacitou a pomalým nabíjením), vznikl ještě v roce 1900 první funkční automobil s hybridním pohonem na světě – Semper Vivus („vždy živoucí“).

Klepněte pro větší obrázek

Největší problém: vysoká hmotnost

Jeho dva zážehové motory DeDion Bouton o výkonu 3,5 k poháněly dva generátory o výkonu 2,5 k. Takto vyráběný proud napájel elektromotory v nábojích kol a nabíjel akumulátor. Spalovací motory se tedy na pohonu nepodílely přímo (tzv. sériový hybrid), nicméně díky nim dokázal vůz překonávat mnohem větší vzdálenosti, než verze s čistě elektrickým pohonem.

Zajímavostí bylo využití generátorů rovněž v roli elektrických spouštěčů spalovacích motorů. V praxi musel Porsche bojovat s mnoha neduhy. Mezi ty největší patřila vysoká hmotnost (1200 kg) a problematická regulace činnosti motorů, akumulátoru a generátoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků