Kapitoly článku:
- Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
- Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
- Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry
Tři úrovně světlé výšky vozidla se volí spínačem na přístrojové desce: nastavení „HI“ (vysoký) zvedá vozidlo o 30 mm, aby se dosáhlo optimální světlosti a průchodnosti na nerovných cestách. Nastavení „LO“ (nízký) snižuje světlost vozidla o 15 mm z důvodu lepšího ovládání při vysoké rychlosti, omezení naklánění a zlepšení aerodynamiky. Stav „N“ (normální) pomáhá zajistit optimální jízdní komfort a ovladatelnost při normální jízdě.
Při zapnutém zapalování zaujme vzduchové pérování stav „Access“ (nástup), kdy se vozidlo sníží o 25 mm, aby se usnadnilo nastupování a vystupování cestujících, nebo pro naložení těžších předmětů.
Lexus RX300 je vybaven pneumatikami 235/55 R18 na hliníkových kolech o průměru 18" s pěti paprsky. Kromě toho, že tato větší kola zlepšují vzhled, umožňují použití větších kotoučových brzd s vnitřním chlazením, které se zvětšily z 296 na 319 mm. Současně byla zvětšena velikost brzdového válečku přední brzdy a došlo ke zkrácení pohybu pedálu brzdy.
Klidná síla
Lexus RX300 se pro evropský trh dodává pouze s jedním druhem motorizace, a to se zmíněným šestiválcovým třílitrem. Z důvodu větší hospodárnosti byl pro evropské trhy použit třílitrový motor, na rozdíl od verze 3.3 l téhož motoru, která se používá pro trh v USA. Výkon motoru nového RX300 vzrostl ze 148 kW (201 k) na 150 kW (204 k), a to díky vylepšení systému sání a výfuku. Zrychlení toto auto zvládne za rovných 9 sekund, což v jeho segmentu dostačuje.
Motor se chová velmi kultivovaně. Při jízdě v klasickém rozmězí otáček jsou slyšet pouze odvalující se pneumatiky. Pokud jsem ale plyn sešlápl razantnějí, motor se probudil a dal to najevo charakteristickým bublavým zvukem šestiválce. Spotřeba se v tu chvíli pohybovala podle grafického ukazatele nad hranicí 30 l/100 km. I pružné zrychlení je optimální a pokud je třeba, podřadí automat rychle i o dva převodové stupně.
Oproti předchůdci se ale podařila snížit kombinovaná spotřeba o 0,8 l/100 km na výsledných 12,2 l/100 km. V podstatě by se dalo říci, že výrobce tuto tabulkovou hodnotu odhadl dobře. Tedy v případě, že nepojedete stylem brzda-plyn. To se pak snadno dostanete na hranici 15 l/100 Km. Jinak se během cca 1000 ujetých km v kombinovaném režimu spotřeba pohybovala na udávané hodnotě. Pokud jsem se hodně snažil o ekonomickou jízdu, dostal jsem se nejníže na 10,3 l/100 Km.
Pětistupňová samočinná převodovka je v Lexusu RX300 použita poprvé. Je kombinována s vylepšeným převodovým ústrojím, ve kterém je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola řízeno elektronicky protiprokluzovým systémem TRC namísto dosavadního mechanického řízení prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s omezenou svorností. Nový systém TRC poskytuje přesnější řízení a zajišťuje hladší záběr i pokud plyn šešlápnete až na podlahu. Přeřazení na vyšší rychlostní stupně téměř nezaregistrujete. Samozřejmostí je také kromě plně automatického režimu i možnost manuální volby jednotlivých rychlostních stupňů.
Exkluzivní cena
Lexus RX300 ve své faceliftované podobě je výjiměčným automobilem z několika pohledů. Jednak to je jeho nezaměnitelný design a použité technické inovace včetně několika premiér v tomto segmentu. Tohle auto je ale taky o životním stylu. Těžko v něm budete vozit bedny s nářádím. Volné místo zaplní spíše golfové hole nebo squashové rakety. Životní styl ale někdy znamená notnou dávku luxusu a s ním souvisí i cena. Je jisté, že za cenu 2 240 000 korun dostanete stylové auto, se kterým se budete výrazně odlišovat od tuctovějších konkuretů.
Základní model pak stojí 1 660 000 korun, budete ale muset oželet navigaci, parkovací kameru, natáčecí světlomety, kůži a další drobnosti. Celkem se Lexus RX300 nabízí v osmi různých výbavách, čím byla eliminována nutnost příplatkových prvků, které zkrátka Lexus nenabízí.
Největší plusy
- image vozu
- tichý motor
- automatická převodovka
- povedený design
- použitá technika (vzduchové pérování, světlomety s AFS)
Největší mínusy
- cena
- nejsou vertikálně stavitelné opěrky
- ventilace má pouze tři polohy účinnosti
Konkurence: BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Range Rover, Mercedes ML, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg, Volvo XC90
Parametry
- Lexus RX300
- Rozměry: 4 740/1 845/1 675 mm
- Rozvor: 2 720 mm
- Hmotnost: 1 865 kg
- Zavazadlový prostor: 439 l
- Kola: 235/55 R18, litá
- Motor: 3.0 V6, 2 995 ccm, 150 kW/5 600 ot., 283 Nm/4 500 ot., 24V
- Převodovka: pětistupňová automatická
- Zrychlení na 100 km/h: 9 s
- Maximální rychlost: 200 km/h
- Spotřeba: 16,9/9,4/12,2 l/100 km
- Palivová nádrž: 72 l
- Základní cena: 2 240 000 Kč