Lexus RX300: luxus na cestách i v terénu (test)

Luxusní SUV, které slaví úspěchy hlavně v USA, bylo ve své modernizované verzi v ČR představeno v létě minulého roku. Předcházející verze modelu tvořila v prodejních statistikách automobilky tržní podíl celých 68 procent a to už znamená něco výjimečného.
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry

Testovaný Lexus RX300 byl v maximální výbavě, a proto jsem si mohl bez omezení vyzkoušet všechny „vychytávky“, kterými byl vůz vybaven.

Tip: Facelift modelu RX300 jsme krátce představili v létě loňského roku.

Nepřehlédnutelný 

Perleťová barva autu slušela, těžko si představit lepší barvu, kde by vyniklo tónování oken s takovým důrazem. Zabarvení zadních oken má mimo atraktivnější vzhled i praktickou výhodu. Nemusíte na zadních sedadlech nebo v zavazadelníku schovávat cennější věci. Přes skla dovnitř vozu byla totiž minimální viditelnost. Při své délce 4740 mm je vůz o 160 mm delší a o 30 mm širší než jeho předchůdce a i při delším rozvoru zůstává poloměr otáčení 5,7 m.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Charakteristická svisle mřížkovaná maska chladiče v kombinaci se světlomety z čirého skla vpředu, vykrojení v zadních blatnících, stoupající linie oken a velká 18palcová hliníková kola s pěti paprsky dávají automobilu sportovní charisma. Však jsme také při focení na parkovišti nebyli sami a kolemjdoucí se o vůz náležitě zajímali. Přední a zadní světlomety mají charakterizovat krystalový efekt – tedy úkaz vytvořený rozptylem světla při průchodu krystalem. Posuďte sami, jak se tento záměr tvůrcům povedl. Mimochodem, přední světla jsou vybaveny systémem AFS, který zlepšuje viditelnost v zatáčkách natáčením zdroje světla předních světlometů do středu zatáčky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zadní sdružené světlomety využívají kombinaci průhledných čoček a technologii světelných diod namísto tradičních žárovek. Jsou nejen energeticky účinnější, ale také v případě brzdových světlometů mají kratší reakční čas. Zadní část vozu upoutá šestiúhelníkovým tvarem zadního okna, kde se spodní část dostává do kontaktu se zadními sdruženými světlomety. Součástí designu zadního výklopného víka je i spoiler, který by měl podle výrobce přispět k větší aerodynamické účinnosti a čistotě zadního okna. S čistotou zadního okna to ale nebylo během našeho testování nijak dobré. Pokud byla mokrá vozovka, okamžitě to bylo náležitě znát i na zadním okně, kde naštěstí nechyběl stěrač.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Už na první pohled je jasné, že tenhle Lexus má dobrou aerodynamiku. Chlubí se dokonce nejlepší hodnotou součinitele odporu vzduchu Cx 0,34 ve své třídě. Proudnicový povrch nad každým kolem vyrovnává proudění vzduchu kolem předních a zadních pneumatik, zatímco všechny kryty na podvozku mají speciální design, aby bylo zajištěno plynulé proudění vzduchu po jejich povrchu. Snažení konstruktérů se opravdu projevilo a i při rychlostech kolem 180 km/hod jsem nezaznamenal výraznější zvuky uvnitř vozu. Můžete se prostě bavit se spolujezdcem bez zvýšení hlasu. Uvedená hodnota Cx se dále snižuje na 0,33 (v případě modelu se vzduchovým pérováním – tím byl vybaven i testovaný vůz), které při rychlosti nad 100 km/h samočinně snižuje světlou výšku o 7,5 mm.

Lexus znamená luxus

Hned na začátku musím poznamenat, že dílenské zpracování patří mezi nejlepší ve třídě. Při jízdě není slyšet žádné vrzání, či praskání nekvalitních a neslícovaných plastů a použité materiály jsou příjemné i na dotek. Kombinace světlé a černé kůže, chromu i javorového dřeva vypadá opravdu luxusně, ovšem otázkou je, nakolik je světlá kůže praktická z důvodu ušpinění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hlavní sdružený displej před řidičem má optitronové podsvícení tak, jak jej známe z toyot. Ve středu je otáčkoměr, po jeho stranách rychloměr a víceúčelový displej signalizující stav paliva, teplotu motoru a zařazený rychlostní stupeň. Uprostřed přístrojové desky je panel s kovovou povrchovou úpravou, který se dělí na levou a pravou polovinu. Uprostřed panelu je středová konzola, ve které jsou umístěny ukazatele klimatizace, ovladače audiosystému, sedmipalcová dotyková obrazovka s navigačním systémem.

Sedmipalcový displej reagující na dotek uprostřed přístrojové desky zobrazuje informace navigačního systému, informace o jízdě, údaje o klimatizaci a kalendář s poznámkami apod. V této souvislosti musím poznamenat, že k mému překvapení má regulace účinnosti ventilace pouze tři polohy bez možnosti detailnějšího nastavení. Navigační systém Lexusu využívá při analýze pozice vozidla na mapě systém udávající polohu GPS a údaje z mapy na DVD, nechybí hlasový výstup. Je jen škoda, že testovaný vůz neměl k dispozici mapu ČR.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 167 231 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Superb 2.5
Rok výroby: 2004
Stav: 190 869 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 139 723 km
Cena: 75 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků