Lexus RX300: luxus na cestách i v terénu (test)

Luxusní SUV, které slaví úspěchy hlavně v USA, bylo ve své modernizované verzi v ČR představeno v létě minulého roku. Předcházející verze modelu tvořila v prodejních statistikách automobilky tržní podíl celých 68 procent a to už znamená něco výjimečného.
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry

Testovaný Lexus RX300 byl v maximální výbavě, a proto jsem si mohl bez omezení vyzkoušet všechny „vychytávky“, kterými byl vůz vybaven.

Tip: Facelift modelu RX300 jsme krátce představili v létě loňského roku.

Nepřehlédnutelný 

Perleťová barva autu slušela, těžko si představit lepší barvu, kde by vyniklo tónování oken s takovým důrazem. Zabarvení zadních oken má mimo atraktivnější vzhled i praktickou výhodu. Nemusíte na zadních sedadlech nebo v zavazadelníku schovávat cennější věci. Přes skla dovnitř vozu byla totiž minimální viditelnost. Při své délce 4740 mm je vůz o 160 mm delší a o 30 mm širší než jeho předchůdce a i při delším rozvoru zůstává poloměr otáčení 5,7 m.

  

Charakteristická svisle mřížkovaná maska chladiče v kombinaci se světlomety z čirého skla vpředu, vykrojení v zadních blatnících, stoupající linie oken a velká 18palcová hliníková kola s pěti paprsky dávají automobilu sportovní charisma. Však jsme také při focení na parkovišti nebyli sami a kolemjdoucí se o vůz náležitě zajímali. Přední a zadní světlomety mají charakterizovat krystalový efekt – tedy úkaz vytvořený rozptylem světla při průchodu krystalem. Posuďte sami, jak se tento záměr tvůrcům povedl. Mimochodem, přední světla jsou vybaveny systémem AFS, který zlepšuje viditelnost v zatáčkách natáčením zdroje světla předních světlometů do středu zatáčky.

  

Zadní sdružené světlomety využívají kombinaci průhledných čoček a technologii světelných diod namísto tradičních žárovek. Jsou nejen energeticky účinnější, ale také v případě brzdových světlometů mají kratší reakční čas. Zadní část vozu upoutá šestiúhelníkovým tvarem zadního okna, kde se spodní část dostává do kontaktu se zadními sdruženými světlomety. Součástí designu zadního výklopného víka je i spoiler, který by měl podle výrobce přispět k větší aerodynamické účinnosti a čistotě zadního okna. S čistotou zadního okna to ale nebylo během našeho testování nijak dobré. Pokud byla mokrá vozovka, okamžitě to bylo náležitě znát i na zadním okně, kde naštěstí nechyběl stěrač.

  

Už na první pohled je jasné, že tenhle Lexus má dobrou aerodynamiku. Chlubí se dokonce nejlepší hodnotou součinitele odporu vzduchu Cx 0,34 ve své třídě. Proudnicový povrch nad každým kolem vyrovnává proudění vzduchu kolem předních a zadních pneumatik, zatímco všechny kryty na podvozku mají speciální design, aby bylo zajištěno plynulé proudění vzduchu po jejich povrchu. Snažení konstruktérů se opravdu projevilo a i při rychlostech kolem 180 km/hod jsem nezaznamenal výraznější zvuky uvnitř vozu. Můžete se prostě bavit se spolujezdcem bez zvýšení hlasu. Uvedená hodnota Cx se dále snižuje na 0,33 (v případě modelu se vzduchovým pérováním – tím byl vybaven i testovaný vůz), které při rychlosti nad 100 km/h samočinně snižuje světlou výšku o 7,5 mm.

Lexus znamená luxus

Hned na začátku musím poznamenat, že dílenské zpracování patří mezi nejlepší ve třídě. Při jízdě není slyšet žádné vrzání, či praskání nekvalitních a neslícovaných plastů a použité materiály jsou příjemné i na dotek. Kombinace světlé a černé kůže, chromu i javorového dřeva vypadá opravdu luxusně, ovšem otázkou je, nakolik je světlá kůže praktická z důvodu ušpinění.

 

Hlavní sdružený displej před řidičem má optitronové podsvícení tak, jak jej známe z toyot. Ve středu je otáčkoměr, po jeho stranách rychloměr a víceúčelový displej signalizující stav paliva, teplotu motoru a zařazený rychlostní stupeň. Uprostřed přístrojové desky je panel s kovovou povrchovou úpravou, který se dělí na levou a pravou polovinu. Uprostřed panelu je středová konzola, ve které jsou umístěny ukazatele klimatizace, ovladače audiosystému, sedmipalcová dotyková obrazovka s navigačním systémem.

Sedmipalcový displej reagující na dotek uprostřed přístrojové desky zobrazuje informace navigačního systému, informace o jízdě, údaje o klimatizaci a kalendář s poznámkami apod. V této souvislosti musím poznamenat, že k mému překvapení má regulace účinnosti ventilace pouze tři polohy bez možnosti detailnějšího nastavení. Navigační systém Lexusu využívá při analýze pozice vozidla na mapě systém udávající polohu GPS a údaje z mapy na DVD, nechybí hlasový výstup. Je jen škoda, že testovaný vůz neměl k dispozici mapu ČR.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Škoda Felicia 1.3
Rok výroby: 1996
Stav: 144 752 km
Cena: 15 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 156 220 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 154 775 km
Cena: 50 000 Kč
Rychlý test Hyundai ix20 1.6i 6AT: Stěhovák pro nenáročné

Hyundai ix20 1.6i 6AT

Malé nošovické MPV je na trhu už pěkně dlouho, takže ho zajisté všichni dobře znají. Jak mu sedí kombinace benzinové šestnáctistovky a nového šestistupňového automatu?

3.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 82 příspěvků
Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

28.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 34 příspěvků
Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.

26.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků