Lexus GS 4. generace: zatřese s trhem luxusních vozů?

Loni si u nás Toyotu Lexus GS zakoupili jen čtyři lidé. Letos zatím sedm. Výsledky prachbídné. Ve vyšší střední třídě u nás dominovaly jiné modely. S novým modelem GS čtvrté generace, který nám byl představený v rakouském Kitzbühelu a již brzy se objeví v showroomech u nás, se ale možná leccos změní…

Japonec Yoshihiko Kanamori, hlavní konstruktér nového GS hovořil na tiskové konferenci anglicky značně kostrbatě, nicméně bylo očividné, že byl na nový vůz náležitě pyšný. O jeho úspěchu nepochyboval. Nejprve se zastavil u pojmu Grand Touring Sedan.

„Jak jistě víte, GS má označovat Grand Touring Sedan. Ale co to vlastně znamená? Během své mnoholeté praxe v automobilovém průmyslu jsem poměrně důkladně poznal, co zákazníci od modelu z kategorie Grand Touring Sedan očekávají… Velmi spolehlivý, pohodlný a vysoce výkonný vůz, který rozhodně nezapadne v davu… a dostatek místa pro čtyři osoby. A takový je náš nový vůz.“

Klepněte pro větší obrázek
Cena GS 250 začne v Česku na 915 833 korunách, GS 450h bude stát od 1 165 833 korun a GS 350 AWD od 1 407 500 korun.

Pak hovořil o designu novinky, s kterou chce Lexus konečně potrápit konkurenty v segmentu prémiových vozů vyšší střední třídy.

„Autu jsme dali nápadný, sebejistý design, aby nezapadl v šedi. Z testování jsme si odnesli mnoho zážitků. Rád vzpomínám na jednu situaci na dálnici – když jsem v minulosti cestoval s GS současné generace, obvykle jsem musel problikávat světlomety, aby mne vůz vpředu nechal předjet. Když jsem však jel s GS nové generace, ostatní řidiči mi jednoduše sami uhnuli z cesty. Nové agresivní čelní partie s charakteristickou maskou chladiče ve tvaru vřetene vysílají jasný signál.“

O novém GS, které je nepatrně větší než představitel odcházející generace (je širší o 20 mm a vyšší o 30 mm), následně hovořil Fabio Capano, představitel Toyota Motor Europe.

„Cestující vpředu mají více prostoru pro nohy i pro hlavu. Zároveň byla vyřešena jedna z nejslabších stránek současného GS v hybridní verzi – nedostatečně prostorný zavazadelník. U nového GS 450h je zavazadlový prostor dokonce o 61 % větší. Hybridní varianta se zavazadelníkem o objemu 482 litrů tak dokáže nabídnout srovnatelný prostor pro zavazadla jako konkurenční vozy se vznětovým či zážehovým motorem, a výrazně více než podobné hybridní modely.“

Klepněte pro větší obrázek
Přístrojové desce dominuje ultra široký LCD displej o uhlopříčce 12,3". Je největší svého druhu v sériově vyráběném voze.

Pak se zmínil krátce o nejvýznačnějším rysu nového GS – propracované soustavě plně hybridního pohonu u modelu GS 450h.

„Druhá generace pohonu Lexus Hybrid Drive v modelu GS 450h roztáčí zadní kola pomocí zážehového motoru 3,5 l V6 v kombinaci s kompaktním a vodou chlazeným elektromotorem. Tato vzájemně sladěná pohonná ústrojí doplňuje generátor energie, vysokovýkonná baterie NiMH hybridního pohonu, zařízení pro rozdělování výkonu a jednotka řízení energie. Zážehový motor nyní využívá Atkinsonův cyklus v kombinaci s naší technologií vstřikování paliva D-4S příští generace s ohledem na maximálně hospodárný chod motoru. Nový systém je ekologický, ale zároveň dosahuje v dané třídě špičkový systémový výkon na úrovni 345 koní.“

Nový Lexus GS450h tak dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h (s omezovačem). Přitom se spotřeba paliva snížila o více než 23 % na 5,9 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek
Představitelé Lexusu očekávají, že v Evropě v roce 2014 prodají 7000 kusů nového GS, což by znamenalo čtyřprocentní podíl na trhu prémiových sedanů vyšší střední třídy. 

Ale v Kitzbühelu nám byly představeny i další dvě provedení v modelové řadě nového GS. Jednak GS 250 s úplnou novinkou – zážehovým vidlicovým šestiválcem motorem 2,5 l (poprvé v modelové řadě GS), který dosahuje výkonu 209 k a dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy. A pak také nové GS 350 AWD s motorem V6 o výkonu 317 k, ten udílí vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy.

O tom, jaké zkušenosti jsme s těmito vozy získali na horských silničkách v okolí Salcburku i na dálnicích u Mnichova, vás budeme informovat v nejbližších dnech…

Lexus RX300 2.995
Rok výroby: 2004
Stav: 135 375 km
Cena: 195 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků