Lexus GS 300 silně atakuje stálice

Na to, že značka Lexus existuje ani ne dvě desítky let, se jí podařilo na automobilovém trhu prosadit. A to i přesto, že oslovuje úzký okruh zákazníků, navíc velmi náročný a vybíravý. Pomohl jí v tom i typ GS 300.

Ze současného pohledu patří model Lexus GS 300 už mezi stálice světového automobilového trhu. Začal se prodávat v roce 1993 a pro svůj noblesní styl s vytříbenou aerodynamikou a optickou lehkostí se celkem rychle prosadil na severoamerickém trhu, pro nějž byla značka Lexus víceméně účelově založena.
Trocha historie

Mnozí jistě vědí, že značka Lexus patří největšímu japonskému výrobci automobilů Toyota Motor Corporation, který se ji rozhodl v roce 1983 vytvořit především proto, aby mohl oslovit jinou klientelu. Na severoamerickém trhu má Toyota totiž image výrobce, který vyrábí sice dobrá a spolehlivá auta, nicméně auta pro všechny. Luxusní třída se vyznačuje tím, že její reprezentanti touží po exkluzivitě a výjimečnosti. A také velkém luxusu. Snad i proto dostala nová značka název, který slovo luxus tak hodně připomíná.

Prvním modelem nové značky byl luxusní sedan LS 400, v roce 1993 přišel na trh sportovněji laděný sedan GS 300, dnes tvoří modelovou paletu ještě sedan (a nově i kombi) střední třídy IS 200 (300), vůz SUV Lexus RX 300 a nejnověji i roadster SC 430. Číslovky za zkratkami písmen (GS kupříkladu značí Grand sedan, velký sedan) značí objem motoru. Třístovky jsou osazeny benzínovými třílitry, čtyřstovky čtyřlitry apod. Na českém trhu se lexusy oficiálně prodávají od roku 2000.

Sportovní GS

Věnujme se ale testovanému vozu. Čtyřdvéřová limuzína GS 300 se na český trh dodává prozatím v jedné verzi se šestiválcovým motorem o objemu 3,0 litru (existuje totiž i osmiválcová varianta s objemem 4,3 litru), ale jak jsme si ověřili v redakčním testu, je plně dostačující ke komfortní a přitom rychlé a dynamické jízdě. Své vlastnosti dává celkem 4805 mm dlouhý, 1800 mm široký a 1445 mm vysoký vůz dobře najevo už navenek.

Na jednolitě oblé karosérii byste jen těžko hledali nějakou ostřejší hranu – to dává vozu neobyčejně příznivý součinitel odporu vzduchu cx = 0,29. Reprezentativní tvář modelu určuje především přední maska se svislým žebrováním chladiče, která je zvýrazněna chromovou okrajovou linkou, a také čtyři samostatné oválné svítilny. Nepřehlédnutelné jsou také prolisy na kapotě. Rovněž zezadu nenechává GS 300 nikoho na pochybách, že je luxusní limuzínou. Hrana zavazadelníku je poněkud výš, ale o to mohly být větší koncová světla. Decentně je doplňují menší mlhovky na každé straně a rovněž dva výfuky narušující jednolitost zadního nárazníku.

Luxusní vnitřek

V podobném l(e)uxusním stylu se pokračuje i uvnitř. Interiér je řešen s nebývalým vkusem a osobitou elegancí. Tomu byl podřízen výběr materiálů, uspořádání palubní desky i precizní dílenské zpracování.

Dovnitř se dostanete prostřednictvím doširoka se otevíraných dveří a usadíte se na velmi příjemných a komfortních širokých sedačkách, jež mají možná jen trochu krátké sedáky, ale na druhou stranu dobré tvarování. Obklopí vás interiér, v němž převládá světlá kůže, střední panel a dveře ozvláštňuje decentní obklad z ořechového dřeva a nejdůležitější displeje zvýrazňují chromové rámečky. Originálně působí štít před řidičem s hluboko zapuštěnými přístroji, ty jsou nejdříve tmavé, ale rozzáří do příjemného zelena (díky elektrofluorescenční technologii) hned po otočení klíčku v zapalování. Ukazatele jsou tak i ve dne znamenitě čitelné, sami dokonce reagují na intenzitu venkovního světla. Jak vpředu, tak na zadních sedačkách nabízí Lexus GS 300 královský prostor. Ten je alespoň na papíře předností i zavazadelníku, nicméně při jeho praktickém používání hned odhalíte jeho nepříliš velkou skladnost. Nemá totiž rovnou podlahu a chybí mu úchyty, jež by bránily v pohybu malých předmětů. Zastarale působí i vlastní uchycení víka.

 

Technika na úrovni

To technická vybavenost snese ta nejpřísnější měřítka. A v konfrontaci s nejbližší konkurencí značek Audi, BMW, Jaguar a Mercedes-Benz nijak nezaostává. Šestiválec pohánějící zadní kola je vybaven variabilním časováním ventilů VVT-i a elektronickým vstřikováním, což zaručuje dobrou výchozí pozici pro nerušenou a přitom plně dynamickou jízdu. Motor s výkonem 163 kW při 5800 min-1 a točivým momentem 298 N.m při 3800 min-1 si dobře poradí i s celkovou nemalou hmotností 1655 kilogramů a dokáže vůz rozhýbat z místa na 100 km/h už za 8,2 sekundy. Sešlápnutý pedál plynu pak vyveze rychle vůz až k maximální rychlosti 230 km/h. Technické finesy a využívání rychlostních limitů podstatně ovlivňují i spotřebu paliva. Výjimkou nemusí být ani více než sedmnáctilitrová spotřeba, na druhou stranu lze ovšem jezdit i za méně než devět litrů benzínu na 100 kilometrů.

Při kladném hodnocení hodně tichého a uvnitř kabiny takřka neslyšitelného motoru, nesmíme zapomenout ani na další jeho důležitou součást – samočinnou převodovku. Je pětistupňová, plně autoadaptivní a umožňuje manuální řazení na volantu. Proti jejímu nastavení nelze mít žádné výhrady, spíše naopak, „komunikuje“ velmi dobře a reaguje přesně tak a v přesně v té chvíli, jak je potřeba.

Komfortní jízda

Díky sofistikované konstrukci podvozku má vůz vynikající jízdní vlastnosti. Kdo to s takhle velkými limuzínami ještě neumí, bude si možná jen chvíli zvykat na jinak se chovající pohon zadních kol. Technická vyspělost vozu ovšem zaručuje, že případné přecenění sil bude eliminováno a že s autem se bude posádka cítit po celou jízdu dobře. Vozidlo se projevuje dokonalou směrovou stabilitou a naprosto přesným vedením stopy v rychle projížděných zatáčkách, překvapivá je i snadná ovladatelnost a manévrovatelnost v městském provozu. V každé chvíli navíc vůz zůstává dobře odhlučněným vozem, který poskytuje maximální pohodlí a komfort. Užít si to může ten, kdo má k tomu potřebných 1 769 000 korun.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Lexus IS220 2.2
Rok výroby: 2008
Stav: 194 856 km
Cena: 175 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.7
Rok výroby: 2005
Stav: 182 153 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Třídy E 1.8
Rok výroby: 2011
Stav: 138 260 km
Cena: 390 000 Kč
Mazda6 Wagon AWD vs. Škoda Superb Combi 4x4: Otázka priorit

Škoda Superb Combi vs. Mazda6 Wagon

Říká se, že když dva dělají totéž, není to totéž. Mazda6 a Škoda Superb to jednoznačně dokazují. I když oba míří do stejného segmentu, v praxi se od sebe dost výrazně liší.

9.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 125 příspěvků
Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Land Rover Defender

Trh s automobily se neustále mění, ale odjakživa jsem byl zvyklý na to, že když se podívám do ceníků Land Roveru, vždy tam najdu Defender. Tahle jistota je minulostí. Po šedesáti osmi letech...

4.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 23 příspěvků
Test ojetiny Hyundai ix35: Potěší spolehlivými diesely, zklame při jízdě

Ojeté Hyundai ix35

Nošovické SUV bylo nahrazeno novou generací pojmenovanou Tucson. Model ix35 tak nyní čeká bazarová kariéra.

2.  2.  2016 | Dalibor Žák | 54 příspěvků