Letní pneu: nakupte co nejlevněji (přehled cen)

Letní pneu: nakupte co nejlevněji (přehled cen)

(upraveno zobrazení pro IE) Moc paní zimy nad počasím v těchto dnech již značně slábne, je čas vyrazit pro nové letní pneumatiky. Vyberte je s námi co nejlépe.

Kapitoly článku:


Již řadu let vám pravidelně přinášíme nejkomplexnější přehled cen letních i zimních pneumatik na českém trhu, abychom vám maximálně usnadnili jejich výběr. Díky nám můžete ušetřit spoustu času při hledání nejlevnějších vybraných pneumatik. Ušetřený čas tak můžete věnovat svým nejbližším, svému autu, nebo třeba pročítání AutoRevue.cz.

Tip pro ty, kteří nemají čas: Pokud vás nezajímají obecné informace, vrhněte se rovnou na srovnání cen v druhé kapitole.

I včasné přezutí na letní je třeba

Pokud snad pochybujete o tom, zda vůbec přezouvat na letní a zda není lepší ještě „dojet” načaté zimní, nepochybujte. Letní pneumatiky při teplém počasí a prohřátém povrchu komunikace zásadně zvyšují bezpečnost jízdy. Zatímco z obutí zimních pneu se na mnoha místech stala povinnost, přezutí zpátky na letní povinné není. To by mohlo svádět k závěru, že zimní pneu za teplých dní ničemu neškodi, ale to by byl velký omyl. Tak jako je na zledovatělé silnici zbytečným riskem jízda na letních, je tímtéž jízda na zimních po rozpálené vozovce. Přilnavost zimních pneumatik se za takových podmínek významně snižuje a s jejich rostoucím zatížením dále klesá. Jestliže pomalou jízdu zvládnou i zimní gumy bez potíží, v krizové situaci mohou znamenat velký problém - brzdná dráha se může prodloužit až o desítky procent, schopnost udržet potřebnou stopu v zatáčce mohou zimní pneu přestat zvládat až o desítky kilometrů v hodně dříve.

Pláště určené pro letní sezonu se dnes od zimních liší především použitou směsí. Dříve bylo jednoduché pozorovat velké odlišnosti ve vzorku, což nyní tolik neplatí. Letní pneumatiky mají nižší profil a jsou především širší, což zaručuje na suché vozovce lepší přilnavost. Proto prosím přezutí na letní nepodceňujte - nyní je jistě ještě čas, za pár týdnů ale už může být pozdě.

 
Jarní počasí zimním pneu nepřeje...

Čteme z pláště

Rozměr pneumatiky zjistíte z velkého technického průkazu, hodnoty uvedené v TP je nutné dodržet. Při pojistné události by pojišťovna nemusela plnit a vůz by jen těžko prošel STK.

Rozměr pneumatiky Provozní podmínky
195 65 R 15 91 H
šířka pneu v mm profilové číslo radiální konstrukce
průměr ráfku v palcích index nosnosti index rychlosti


SI – index rychlosti

Index rychlosti (Speed Index) udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol L M N P Q R S T U H V W Y Z
Rychlost 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 270+


LI - indexy nosnosti

Index nosnosti (Load Index) určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. Například v našem případě index 91 znamená max. nosnost pneumatiky 615kg.

Výběr nejpoužívanějších nosnostních indexů
index 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85
kg 335 345 355 365 375 387 400 412 425 437 450 462 475 487 500 515
index 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101
kg 530 545 560 580 600 615 630 650 670 690 710 730 750 775 800 825


Ostatní údaje

Na pneumatice také naleznete velkými písmy uvedeného výrobce (Barum), model a dezén (Bravuris). Dále po obvodu můžete narazit na některé z těchto zkratek:

tl tubeless – bezdušová pneu
tt nutnost použít duši
rf ReinForced, neboli zesílená kostra
M+S označuje pneu určenou pro zimní provoz (Mud+Snow, bláto a sníh)
fr (frange rib) - ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník
DOT první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneumatiky
TWI (Tread Wear Indicator) signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý

  
 
Zimní pneumatiky mají velmi měkkou směs a pro rozehřátý asfalt nejsou vhodné

Jak vybrat tu nejlepší?

Dobrá, tak už víme, že je třeba přezout a víme již i to, jaké má mít nová pneumatika rozměry a další parametry. Ale jakou vybrat značku a typ? Jako základní vodítko mohou posloužit stránky výrobců pneu (www.barum.cz, www.bridgestone-eu.com, www.dunlop.cz, www.nokiantyres.cz, www.kumho.cz, www.michelin.cz, www.firestone-eu.com, www.pirelli.cz), ale příliš mnoho informací pro srovnání se z nich zjistit nedá - na většině z nich se dočtete, že právě guma toho kterého výrobce je ta nejlepší, používá nejvíce kosmických materiálů, má nejlepší přilnavost a přitom nejdelší životnost. To, jak asi tušíte, nebude vždy tak docela pravda...

Jak si jednotlivé modely vedou v tak raději hledejte na stránkách nezávislých „testerů”. Vyhlášené jsou zejména testy německého autoklubu ADAC (http://www.adac.de/) a rakouského atuoklubu ÖAMTC (http://www.oeamtc.at/tests/reifen/), které napoví, jaká pneu si vede v té které disciplíně nejlépe. Každý z nás jistě hledá trochu jiné vlastnosti (někdo ocení raději nízkou spotřebu, jiný vysokou přilnavost, další nízkou hlučnost apod.), a tak nebudeme paušalizovat a vyhlašování nejlepších pneu se raději vyhneme.

Pokud máte vybráno, pojďte se s námi podívat do přehledu cen jednotlivých pneumatik, který naleznete v druhé kapitole článku. Do něj jsme zahrnuli pouze aktuální modely pneumatik. Samozřejmě zájemci o nejnižší možnou cenu mohou narazit na výběhové modely, ty však ve většině případů nedoporučujeme.

Doporučujeme

Články odjinud