Lepení děr drtí je nesmysl, říká taxikář o zimních opravách silnic

Tradičním jarním evergreenem jsou pro české řidiče rozmlácená silnice, které každoročně vyprazdňují státní kasu. Kolik to bude letos a kde se na to vezme, není zatím známo. Jenže většina motoristického národa je současným stavem, při němž trpí jejich auta, hrubě nespokojená. Na vozovkách plných děr a výmolů navíc podle policistů hrozí větší pravděpodobnost nehod.

„Je to děs a běs, řečeno holou větou. Po letošní zimě mi připadá stav silnic katastrofální. Lepení děr studenou drtí je nesmysl. To nemá žádnou kvalitu ani výdrž, taková záplata do čtrnácti dní zase zmizí,“ ulevil si při rozhovoru s AutoRevue.cz taxikář Jaroslav Suchý z Berouna. Podle něj je současná kritická situace souhrnem více činitelů.

Nejvíc škodí přetížené náklaďáky

„Na vině je střídavé počasí, solení vozovek a hlavně stále častější jízdy nadměrně zatížených nákladních vozů. Z otřesů vznikají malé štěrbiny, dostane se do nich voda, a když přijde mráz, změní se praskliny ve výtluky a díry. Kdyby nejezdilo tolik náklaďáků, čímž nemám na mysli jen kamiony, vypadaly by silnice líp. Podle kvality se dá jasně rozeznat, po kterých silnicích jezdí extrémně naložené vozy.“

Zástupce profesionálních řidičů tvrdí, že na stavu komunikací se podepisuje i jejich dlouhodobě špatná údržba. „Troufnu si říct, že za posledních deset let je minimální. Neobměňují se vrchní vrstvy, takže jejich životnost je dávno překročená. Jenom se látají nejmarkantnější škody. Vidím v tom kombinaci nekvalitně provedené práce a použití nekvalitního materiálu.“

Podle berounského taxikáře bude asi hlavním problémem nedostatek peněz. „Stav českých silnic je klasickým důsledkem šetření na nesprávném místě. Kdyby se předcházelo největším problémům, a opravovalo se už při jejich vzniku, nemáme místo vozovek tankodromy. Já už ani nevěřím, že je dokáže dát někdo dohromady,“ posteskl si.

Praskají pneumatiky a disky

Cesty plné výmolů a děr musí zdolávat i sanitky. „Po rozbitých silnicích nemůžeme s pacienty jet často rychlostí, jakou by bylo potřeba. Když jde ale o naléhavý případ, nedá se nic jiného dělat. Musíme jet takovým způsobem, že díry v rychlosti nějak přeletíme,“ přiznal AutoRevue.cz Aleš Smetana ze Zdravotnické záchranné služby v Liberci.

Takové jízdy ovšem přinášejí defekty. „Když narazíme na ostrou hranu nějaké hlubší díry, tak v lepším případě prorazíme pneumatiku, ale není výjimkou, že praskne disk. Vozy trpí celkově, nejvíc samozřejmě tlumiče a čepy. Každou chvíli dáváme nějaké auto do servisu, a to stojí spoustu peněz,“ kroutí hlavou řidič sanitky.

Na všechny opravy nejsou peníze

Škody, které letošní zima způsobila, se odhadují na pět miliard korun. Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského se ztráty na řadě míst ještě sčítat ani nezačaly. „Celkové číslo se těžko odhaduje, stejně jako termín dokončení. Kdyby mělo Ředitelství silnic a dálnic neomezené zdroje, potřebovalo by jen na opravu své sítě téměř devět miliard,“ uvedl pro AutoRevue.cz mluvčí.

Právě to kdyby v jeho prohlášení má své opodstatnění, neboť na tak rozsáhlé opravy nejsou peníze. „Na dosud zjištěné škody je u Státního fondu dopravní infrastruktury požadováno 3,2 miliardy korun. V rámci úspor jsou ale všechny rezervy na nule, což není dobrá zpráva pro kraje. Mnohé z nich se sčítáním škod ještě ani nezačaly. Ať už je to na horách, kde stále leží sníh, nebo třeba ve Zlíně, kde to tradičně dělají až začátkem dubna,“ dodal Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 459 km
Cena: 125 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2007
Stav: 146 383 km
Cena: 110 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků