Legendární kupé Opel Calibra dnes slaví 25 let

Přesně před pětadvaceti lety, kdy se v Evropě hroutila železná opona, se na autosalonu ve Frankfurtu představilo kupé Opel Calibra, které se pomalu stává klasikou. Sice dá dnes opravdu hodně práce najít zachovalé nevytuněné auto v naprosto originálním stavu, ale o to větší pak má hodnotu.

Těžko říct, jestli Opel představí novou Calibru aspoň ve formě konceptu, ale o návratu tohoto jména se mluví už dlouho. Původní Calibra byla svým způsobem revoluční, i když pod povrchem se ukrývala velmi konvenční technika.

Retro | Život řidiče | Fascinace | Sedany | Opel

Opel Commodore C (1982) nás odvezl proti proudu času

Opel Calibra byl postaven na podvozku tehdejšího Opelu Vectra A a právě díky dlouhému rozvoru je uvnitř docela dost místa pro čtyři lidi. Na svou dobu měla Calibra i celkem bohatou výbavu, která byla obvyklá spíše u prémiových luxusních aut. Ani ABS nebylo tehdy ještě samozřejmostí.

Kupé Calibra přišlo s aerodynamicky velmi efektivní karoserií. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu Cd=0,26 a to je výborná hodnota i na dnešní poměry. Až do představení Audi A2 byla Calibra nejaerodynamičtější masově vyráběné auto na světě. Modely 4x4 a Turbo ale měly odpor vzduchu Cd=0,29 kvůli větším vstupním otvorům pro chlazení a jinak řešené podlaze vozu.

Byznys | Opel | Názory | Chevrolet

Dilema Opelu: je spíše prémiová, nebo spíše levná značka?

Aerodynamice pomáhal třeba nízký předek s malými, ale velmi účinnými světlomety, stěrače schované pod kapotu, zakrytovaný spodek vozu a samozřejmě dlouhý čas strávený v aerodynamickém tunelu. Opel vůbec poprvé použil i počítačové simulace, i když na dnešní poměry je tehdejší počítačová technologie spíše úsměvná. Zajímvé je, že nízký čumák Calibry Opel cíleně testoval na ochranu chodců ještě dávno před tím, než se staly takové testy normou.

Základní motorizací byl osmiventilový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 85 kW (115 k), který ale Calibru dostal za 200 km/h. Čtyřventilová verze téhož motoru o výkonu 110 kW (150 k) uměla více než 220 km/h. Později přišla i ekonomičtější a trochu slabší verze s novou generací motorů, dnes známou jako Ecotec.

Byznys | Ceny | Opel

Opel chce konkurovat Dacii. Zvažuje výrobu levných aut

Vrchol tvořil šestiválec 2,5 l o výkonu 125 kW (170 k) a hlavně pak přeplňovaný dvoulitr v modelu Calibra Turbo o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 280 Nm. Čtyřkolka ale byla poměrně nespolehlivá, také se jí vyrobilo jen 3385 kusů. O poznání více jezdilo šestiválců, dohromady 12 015. Celkem Opel mezi roky 1989 a 1997 vyrobil podle svých údajů 239 118 vozů Calibra.

Dnes tohle zajímavé auto koupíte za nějakých dvacet tisíc korun ve zbídačeném stavu. Pokud ale budete chvíli hledat, dá se najít zachovalý originální kus. Auta lehce napadlá korozí už stojí kolem 70 000 korun, pokud se na nich nevyřádil samozvaný tuner. Zrestaurovaná auta už ale stojí nějakých 150 000 korun minimálně. Z Calibry se tak pomalu stává zajímavý youngtimer.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Opel Zafira 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 121 500 km
Cena: 92 000 Kč
Opel Astra 1.686
Rok výroby: 2012
Stav: 128 745 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Corsa 1.229
Rok výroby: 2008
Stav: 86 854 km
Cena: 68 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků