Legendární 24 h Le Mans startuje o víkendu, pojede Porsche i Charouz

Slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans se jede už tuto sobotu. Na start se po delší pauze vrací do nejvyšší kategorie Porsche a uvidíme i jednoho českého zástupce.

V sobotu 14. června ve tři hodiny odpoledne bude odstartován jeden z nejtěžších okruhových závodů na světě. V Le Mans se proti sobě ve vrcholné kategorii LMP1 postaví Audi, Porsche a Toyota. Vítěze maratonu budeme znát až po dlouhých dvaceti čtyřech hodinách.

Video | SUV | Premiéry | Sportovní auta | Sport | Porsche | Ženeva 2014

Porsche 919 míří do Le Mans

Letos bude zajímavé sledovat, kterému z výrobců nejlépe vyšlo ladění hybridního systému. Pravidla se omezují na množství paliva a objem akumulované energie. Jinak jsou celkem volná, a tak můžeme být svědky soupeření turbodieselu (Audi), přeplňovaného benzínového motoru (Porsche) a atmosférické jednotky (Toyota).

Audi nasadí tři vozy, za Toyotu budou bojovat čtyři auta (dvě tovární a dvě soukromá) a Porsche má k dispozici dva týmy. V jednom startuje i Mark Webber. Uvidíme i nejméně jednoho českého zástupce. V kategorii LMP2 v týmu Sebastien Loeb Racing se bude o sedačku ve voze Oreca Nissan 03R dělit Jan Charouz.

Video | Technika | Hybridy | Nissan | Sport

Nissan pošle do Le Mans tříválec 1,5 l. Výkon? 400 koní

Závod 24 h v Le Mans se jede pod patronací ACO, je ale součástí Světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC, ve kterém je nejdelší vůbec. Ostatní závody WEC jsou šestihodinové.

Závodí se na běžné silnici

V Le Mans se jezdí od roku 1923 a profil tratě, kterou tvoří z velké části uzavřená veřejná silnice, se během posledních let příliš nezměnil. Slavná rovinka Mulsanne byla sice přetnuta dvojicí šikan, ale to bylo hlavně kvůli bezpečnosti, protože na konci rovinky nejsilnější vozy atakovaly hranici 400 km/h.

Podívejte se, jak vypadala trať v Le Mans před závodem v roce 1956

Na prvním místě nejčastěji stanul pilot Tom Kristensen, který vyhrál už devětkrát. Jacky Ickx má ve sbírce šest titulů a Derek Bell, Frank Biella a Emanuele Pirro po pěti. Nejúspěšnějšími národy jsou Britové a Francouzi, kteří drží shodně 41 vítězství ve všech třídách, Němci tu vyhráli sedmadvacetkrát.

Rekord drží Porsche

Nejúspěšnější značkou v Le Mans je Porsche, které tu zvítězilo hned šestnáctkrát. Audi si odvezlo už dvanáct zlatých trofejí, Ferrari devět, Jaguar sedm a Bentley šest. Za zmínku stojí i šňůra čtyř vítězství Fordu GT40 v letech 1966 až 1969.

Po konci skupiny C byla nejatraktivnější podíváná na vozy kategorie GT1, kde si to rozdával třeba slavný McLaren F1 s Ferrari F40

A ještě jedna ochutnávka... Letos toho asi moc neuslyšíme, protože všechny ty přeplňované hybridy spíše jen syčí a šumí než řvou. To legendární Mazda 787B vydávala poctivý závodnický kravál.

Johnny Herbert dal Mazdě 787B při demonstrační jízdě pěkně za uši!

Tak co? Navnadili jsme vás? Závod budete moci sledovat také online prostřednictvím Le Mans TV na webu pořadatele včetně aktualizovaného zpravodajství a livetimingu.

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

23.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků