Land Rover Range Rover: do terénu jako král

Rover uvažoval o větším typu, než byl originální Land Rover, již zkraje 50. let, ale uběhla téměř dvě desetiletí, než se objevil první RR.

Vozy Range Rover se vyrábějí již více než 40 let, ale během této doby se vystřídaly pouze tři generace. Původní Ranger Rover, který představujeme na snímcích, vydržel ve výrobě déle než čtvrt století!

Druhá generace (P38a) přišla na trh v roce 1994 a současná třetí generace (L322) byla představena v roce 2001 a stala se prodejně nejúspěšnější generací Range Roveru.

Klepněte pro větší obrázek

„Kombi s rozvorem 100 palců“

Vraťme se však na úplný začátek. Land Rover zahájil vývojové práce na prvním prototypu Range Roveru s označením „100-inch station wagon“ v roce 1966 a o čtyři roky později byl uveden do prodeje dvoudveřový Range Rover jako první luxusní terénní automobil s pohonem všech kol na světě (přestože vnitřní výbava měla zpočátku k luxusním vozům hodně daleko, ale to se rychle změnilo).

Klepněte pro větší obrázek
Pravěk: Range Rover se v počátcích zrovna luxusním interiérem pyšnit nemohl. 

Range Rover si ihned získal své příznivce skvělými jízdními vlastnostmi v terénu i na silnici (v roce 1970 dosahoval nejvyšší rychlosti 154 km/h, takže byl nejrychlejším terénním vozem). V Range Roveru bylo možné vyrazit na dobrodružnou expedici i v něm přijet na významnou společenskou událost.

Stejně rozmanité jsou dodnes skupiny zákazníků, pro něž je Range Rover volbou číslo jedna. V 70. letech dal Range Rover o svých kvalitách vědět mnoha úspěchy v dálkových jízdách a soutěžích mimo zpevněné cesty. V letech 1979 a 1981 zvítězil speciálně upravený Range Rover v Rallye Paříž-Dakar.

Technika předběhla dobu

Mezi technické zajímavosti Range Roveru patřily mimo jiné následující konstrukční prvky: odpružení všech kol vinutými pružinami, hliníková karoserie (jako Land Rover; s výjimkou kapoty a zadního víka; čtyřdveřová verze následovala až v roce 1981), celohliníkový motor V8 3,5 litru o výkonu 115 kW/156 k (byla to upravená konstrukce Buick/GM; objem vzrostl v letech 1989 a 1992 na 3,9 l, resp. 4,2 l), trvalý pohon všech kol s dvoustupňovou redukční převodovkou a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a kotoučové brzdy na všech kolech.

Klepněte pro větší obrázek
Teprve v roce 1987 byl Range Rover uveden na americký trh. 

Osmiválcem poháněný Range Rover dostal v roce 1982 poprvé samočinnou převodovku (třístupňovou Chrysler, o 3 roky později čtyřstupňovou ZF), v roce 1983 byla představena pětistupňová mechanická převodovka a od roku 1986 si mohli zákazníci zvolit vznětový motor VM Motori (2,4 l).

Range Rover se stal prvním vozem 4x4 vybaveným protiblokovacím systémem ABS (v roce 1989), elektronicky řízeným protiprokluzovým systémem ETC a elektronicky řízeným a výškově nastavitelným vzduchovým odpružením (obojí v roce 1992). Téhož roku byl na trh uveden model LSE s dlouhým rozvorem. Nástupce byl představen v roce 1994, ale první generace vozů Range Rover Classic vydržela ve výrobě až do roku 1996.

Celkem vzniklo 317 615 těchto jedinečných automobilů.


Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2007
Stav: 108 338 km
Cena: 130 000 Kč
Chrysler PT Cruiser 2.148
Rok výroby: 2004
Stav: 115 028 km
Cena: 55 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2005
Stav: 163 402 km
Cena: 100 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 13 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků