28
Fotogalerie

Land Rover Defender Electric: Leopard 2 na vlastní kůži

Kapitoly článku:


Terénní tramvaj

Sedám za volant. Exemplář má pravostranné řízení, což je dobře. Na rozdíl od toho levostranného nemáte pedály posunuty do strany, takže se sedí trochu lépe. Než začnete „startovat“, je nutné mít volič jízdních režimů na neutrálu a musíte mít zataženou ruční brzdu. Pak otočíte klíčkem do druhé polohy a spustí se startování.

Přesněji řečeno se spustí kontrolní proces. Otáčkoměr nahradil ukazatel výkonu. Ručička postupně přeskáče z nuly až na 70 kW. Jakmile se vrátí, je vše v pořádku, rozsvítí se kontrolka autíčka s šipkou a můžete vyrazit. Řadím D a uvolňuji ruční brzdu. Jak tomu je u elektromobilů zvykem, za absolutního ticha se rozjíždím.

def_el_06 (2).JPGdef_el_07.JPG
Otáčkoměr nahradil ukazatel výkonu. Oranžové autíčko upozorňuje na to, že je Defender „nastartován“. A ukazatel teploty chladicí kapaliny, když je vše chlazeno vzduchem?

Defender ale ukazuje, že je poctivě mechanickým strojem. Velmi rychle začne do interiéru pronikat hluk od redukční převodovky a mezinápravového diferenciálu. Nicméně rozjezd je velice plynulý, o takovém si může klasický Defík nechat pouze a jenom zdát.

A navíc může být rozjezd poměrně svižný. Během chvíle mám na tachometru 60 km/h. Více není potřeba. Silnice jsou úzké, řídím na pravé straně auta a hlavně akumulátory už hlásí necelou čtvrtinu své kapacity.

Prodloužit dojezd lze rekuperací při brzdění. Defender Electric rekuperuje vskutku hodně. Jakmile pustíte plyn, v podstatě začíná okamžitě brzdit a během momentu za doprovodu tramvajového zvuku stojíte. Celkově by měl být vůz schopen až sedmi hodin jízdy v terénu nebo více než 80 kilometrů na silnici. Ale tyto hodnoty beru s rezervou. Navíc i Land Rover zdůrazňuje, že tohle auto není na dlouhé cestování určeno.

def_el_ofi_03.jpgdef_el_ofi_07.jpg
Jízdu doprovází pouze mechanické hučení mezinápravového diferenciálu a redukční převodovky. Zvenku Defender Electric sotva uslyšíte. 

Pokud dojde elektrická energie, nastupuje nouzový režim, který vám umožní auto alespoň odstavit někam na kraj cesty. Pak přichází čas pro mobilní dobíjecí stanici. Konektor je pod kapotou, stanici musíte umístit tak, aby na ní nepršelo. Dobito máte za deset hodin. V případě rychlonabíječky potřebujete čtyři hodiny.

Ukazatel teploty?

Když si čtu oficiální tiskovou zprávu, zjišťuji, že Defender nepoužívá kvůli úspoře hmotnosti chlazení kapalinou. Vše je chlazené vzduchem. Jenže na přístrojovém štítu je ukazatel, který se tváří jako ukazatel teploty kapaliny. K čemu slouží?

Je to provizorní řešení. Pokud je vše v pořádku, ručička je tam, kde normálně po ohřátí motoru. Pokud některá z částí elektrického pohonu začne překračovat přiměřené teploty, ručička ukazuje na červené pole. Řidič by pak měl zpomalit nebo nejlépe zastavit a počkat, až systém vychladne.

Naopak, pokud vidíte na přístrojovém štítu „studenou kapalinu“, znamená to, že baterie jsou příliš studené a neměly by se dobíjet. Je to trochu zvláštní, ale přesně tak se to píše v uživatelské příručce. Nakonec jde přece o prototyp, ne o do detailu vyladěný moderní stroj.

def_el_ofi_04.jpgdef_el_ofi_06.jpg
Elektrický Defender má prověřit kromě jiného použití tohoto pohonu v nejtěžších podmínkách.

Má projížďka se chýlí ke konci. Na trase jsme ještě zkusili zařadit redukci a na blátě zavřít diferenciál. Vše jde po staru. Hrubá síla je ideálním řešením.

Takže zastavit a vystoupit. I toto ale má svá pravidla. Musíte dát volič zpět na neutrál a opět zatáhnout ruční brzdu. Pokud tak neučiníte a budete chtít opustit Defíka, upozorní vás varovný tón na fakt, že opouštíte vůz, který je v režimu pro jízdu. Jen pro úplnost dodejme, že zpátečku můžete řadit v rychlostech pod 5 km/h. Jinak se ozve varovný tón a couvat nezačnete.

Land Rover s výrobou elektrického Defnederu nepočítá. Tedy alespoň ne v podobě testovacích Leopardů. Jde o jakousi pojízdnou laboratoř, kdy se mají zkoušet různé novinky i obecné použití elektromotoru v těch nejtěžších podmínkách. V budoucnu by se údajně něco mohlo objevit v sériové výrobě a já bych se ani nedivil, kdyby nová generace Defenderu také jako propracovaný elektromobil nakonec opravdu na trh dorazila.

Nicméně to je zatím pouze hudba poměrně vzdálené budoucnosti. Ostatně ona samotná nová generace Defenderu je věc zatím celkem vzdálená.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud