Lancia Y 10 (1984): luxusní mini, jež předběhlo dobu

Před třiceti lety vznikl vůz, jenž v ledasčem předznamenal současnost. Zájemcům o malý automobil nabízel kromě potřebné hbitosti také promyšlený interiér a komfortní výbavu na úrovni známé tehdy jen z daleko větších aut…
Seznam kapitol
  1. Posel nových časů, Nedostižná aerodynamika, Překvapivý podvozek, Videa
  2. Luxusní interiér, Labutí píseň, Technické údaje
  3. Fotogalerie (58x foto)

Posel nových časů

Subkompaktů, tedy vozů s délkou do 3,4 m a přibližně litrovými motory, se v roce 1984 v Evropě prodalo více než 2,3 milionu kusů, což znamenalo tržní podíl plných 24 % (třeba v Itálii to ale bylo až 40 %!). Koncern Fiat tuto kategorii na počátku osmdesátých let podchytil velmi zdařilým Unem a záhy jej doplnil řadou Y 10. Zařazena byla pod značku Lancia, ovšem ve Francii a Itálii se prodávala jako Autobianchi, v jejíchž dílnách v Miláně (Desio) se od roku 1985 také vyráběla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Y 10 byla v Itálii a Francii prodávána pod značkou Autobianchi; lité ráfky a přídavná dálková světla byly typické pro verze Turbo

Lancia Y 10 vznikla v konstrukčních kancelářích Lancie, Giugiaro navrhnul design a Fiat přidal tehdy zbrusu nový čtyřválec FIRE. Byl to svého času bezkonkurenční vůz, v této kategorii nikdo jiný nenabízel tak komfortně vybavený, aerodynamický a technicky moderní automobil. Třídveřová karoserie pravda nabízela dostatek místa jen na předních sedadlech, ale byl to zjev.

Zajímavosti | Retro | Lancia

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Model Y 10 se navíc proti dobové tradici nedodával ve výbavových stupních, ale spíše v podobně vypravených verzích směřovaných na různé zákazníky. Vzhled vozu načrtl Giugiaro, a tak v něm není problém spatřit jisté odkazy na Uno, ale na konečném provedení se podíleli stylisté Lancie za podpory vývojářů obsluhujících moderní aerodynamický tunel ve Fiatu.

Nedostižná aerodynamika

Právě po stránce aerodynamiky šlo o jeden z nejprogresivnějších automobilů osmdesátých let. Maximální omezení odporu vzduchu bylo jedním z nejdůležitějších prvků zadání a autoři pro jeho dosažení využili všech tehdy dostupných prostředků a poznatků. Všimneme si zejména výrazně skloněné kapoty přecházející do vlepeného čelního skla a takřka svislé zádi, přechody všech ostatních povrchových dílů byly co nejplynulejší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohled pod skořápku je opravdu působivý; rezervní kolo bylo třeba s ohledem na řešení zadní části karoserie a podvozku třeba vložit do přídě

Karoserie byla zcela hladká, tvar a plocha přístupů vzduchu k chladičům byla dokonce přesně přizpůsobena použitému motoru. Boční dveře i výklopná záď důsledně překrývaly sloupky, Lancia Y 10 velikostně srovnatelné vozy překonávala šířkou i výškou karoserie. Výsledek byl pozoruhodný: součinitel odporu vzduchu cx u tohoto modelu činil jen 0,31. To byla u malých vozů naprosto nedostižná hodnota, jež dokonce překonávala i daleko větší a z pohledu aerodynamiky výhodnější vozy.

Retro | Technika | Sportovní auta | Fascinace | Kombi | Luxusní auta | Sedany | Lancia

Lancia Thema (1984): „italský mercedes“ oslaví 30. narozeniny

Požadavky na redukci odporu vzduchu však nesměly nijak ovlivnit užitné vlastnosti a komfort ovládání vozu. Nezvykle vysoké a dlouhé boční dveře zabíraly 97 % výšky karoserie a usnadňovaly přístup k předním i zadním sedadlům (ta přední byla navíc zavěšena na důmyslné soustavě ramen), za pozornost stojí také závěsy výklopné zádi s osou posunutou o 110 mm vpřed.

Překvapivý podvozek

V té době ještě automobilka Lancia stále platila za „značku inženýrů“, jež v konstrukci mechanických skupin svých vozů přicházela se zajímavými, ale hlavně většinou skvěle fungujícími řešeními. Přední kola sice disponovala vzpěrami McPherson, ale vespod byla ustavena dvěma páry šikmých ramen. Ta přední zachycovala hlavně síly působící v podélné ose vozu a nesla zkrutný stabilizátor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čelní stěna byla včetně všech jejích prvků samostatnou montážní skupinou; nová zadní náprava se dočkala označení Omega; relativně malé výklopné víko zádi umožňovalo pohodlný přístup k malému zavazadlovému prostoru

Ten proto nebyl vůbec připevněn ke karoserii, takže plnil své poslání, aniž by přitom do karoserie přinášel jakékoli pohyby směřující ke kroucení skeletu. Ačkoli v principu nejde o nic vysloveně revolučního, skutečným překvapením byla zadní náprava. Konstruktéři vyvinuli výrazně vpřed prohnutý tuhý nosník, jenž svým tvarem dal tomuto řešení označení Omega. V přední části byl ke karoserii připevněn jediným masivním silentblokem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Y 10 Turbo a její motor

Samotná kola pak byla zavěšena na vinutých pružinách a šikmo uložených tlumičích a v podélném směru ustavená dlouhými šikmými vzpěrami. Všechny tři motory měly čtyři válce, rozvody OHC a pětistupňové převodovky. Nejmenším byl zcela nový „litr“ Fiat FIRE s objemem 999 ccm a výkonem 45 koní (33 kW). Pod kapotou této Lancie si odbyl svoji úplnou premiéru a kvalitu jeho konstrukce potvrdily desítky let, po něž se pak v různých verzích vyráběl.

Následující kapitola
Fiat Scudo 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 133 123 km
Cena: 165 000 Kč
Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 39 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků