Lancia Stratos se vrací: další snímky a detaily

Od víkendu není pochyb o tom, že svět pozná znovuzrozený Stratos. Pojďme si nyní projít všechny známé informace a fotografie.

Návrat Lancie Stratos je jedním z nejzajímavějších příběhů posledních týdnů. Důrazně o sobě dal vědět hned první sadou špionážních snímků z okruhu v Balocco, jejich autenticitě jsme ale příliš nevěřili. Další materiál se objevil záhy, ani to nás nepřesvědčilo. Po víkendovém uvedení oficiálních informací jsme si po vší té nevíře připadali trochu hloupě, ale ani nevíte, jak rádi jsme se mýlili. Návrat takové legendy jako je Lancia Stratos je pro každého automobilového „srdcaře” událostí jistě nesmírně pozitivní. Nyní se dostaly ven další informace a fotografie, a tak si pojďme doplnit první letmé představení

Oficiální premiéru před zraky nejširší veřejnosti si nová Lancia Stratos odbude ve francouzském Marseille, tomu však budou předcházet poslední jízdní zkoušky na italské závodní trati Circuito di Balocco. Ačkoli vozu říkáme Lancia, je možné, že toto jméno vůbec neponese. Není totiž oficiální produktem kdysi slavné automobilky, ale duchovním dítětem soukromého sběratele vzácných automobilů Michalea Stoscheka, jemuž v jeho úsilí pomáhali syn Maximilian, majitelé firmy Brose, pátého největšího německého dodavatele autodílů. Bez zajímavosti není, že Stoschek dosáhl jistých úspěchů také jako pilot závodních vozů, před čtyřmi lety například zvítězil v jedné z rallye historických vozidel za volantem svého Porsche 911 S z roku 1972.

Ačkoli jeho novinka bude ryze moderním autem napěchovaným pokrokovými prvky včetně osvětlení LED, její tvary i povaha odpovídají inspiraci klasickou, stejnojmennou předlohou ze sedmdesátých let. To dokazuje již pohled na přístrojový štít s přísně kulatými ciferníky s červenými rafičkami. Za pozornost stojí stupnice otáčkoměru s červeným polem až na hranici 9 000 ot./min. a tachometr cejchovaný do 360 km/h.

Zatím stále zůstává nejasné, zda nová Lancia Stratos vznikla jako prototyp pro Stoschekovo potěšení, nebo jako předloha pro omezenou sérii vozů. Vzhledem k plánovanému oficiálnímu představení tisku a Stoschekovu ochodnímu talentu lze ale očekávat spíše to druhé. Nebo vy byste snad představovali tisku vůz, který jste si nechali udělat v jediném exempláři pro sebe sama? Věrohodnými se tak jeví být zprávy hovoří o plánované edici několika desítek vozů, které budou na prodej.

Konstrukce Stratosu spočívá na lehkém skeletu z uhlíkových kompozitů a očekává se váhový poměr 2,25 kg na koňskou sílu, resp. 364 koní na tunu, ale především rozložení hmotnosti mezi nápravy v ideálním poměru 50:50. Již jisté je, že motor a další klíčové technické prvky budou pocházet z Ferrari F430 - pokud by výkon motoru zůstal pro využití ve Stratosu nezměněn (490 koní), vážil by vůz pouhých 1 100 kg. A to by jistě znamenalo úchvatnou dynamiku.

Pod stylizaci novinky se podepsal designér Jason Castriota, jenž se před nedávnem stal šéfdesignérem automobilky Saab, a Luca Borgogno. Stavba probíhala během dvou uplynulých let ve studiu Pininfarina.

Poslední nejasnosti okolo návratu modelu Stratos se vyjasní v listopadu. Tehdy se totiž novinka představí odborné veřejnosti, a sice na okruhu Paul Ricard. Ještě dříve se možná podrobnější specifikace objeví na oficiálním webu projektu, který zatím obsahuje až příiš mnoho „začerněných” míst. A mimochodem, slovo Lancia na něm nenajdete...

Závěrem připomeňme, že Lancia Stratos je slavný závodní automobil hlavně sedmdesátých let minulého století. Pro silniční provoz byl vyroben jen v homologační sérii čítající 492 kusů a na kolbištích světových rallye si získal ohromný respekt. Mezi léty 1974 a 1976 získal svým pilotům tři trituly mistra světa v rallye v řadě - bylo tomu tak po všechny tři rok, kdy v rámci tehdejšiho „WRC” oficiálně reprezentoval koncern Fiat...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lancia Stratos 2011
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2010
Stav: 57 235 km
Cena: 75 000 Kč
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 65 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků