Lancia Stratos se vrací: další snímky a detaily

Od víkendu není pochyb o tom, že svět pozná znovuzrozený Stratos. Pojďme si nyní projít všechny známé informace a fotografie.

Návrat Lancie Stratos je jedním z nejzajímavějších příběhů posledních týdnů. Důrazně o sobě dal vědět hned první sadou špionážních snímků z okruhu v Balocco, jejich autenticitě jsme ale příliš nevěřili. Další materiál se objevil záhy, ani to nás nepřesvědčilo. Po víkendovém uvedení oficiálních informací jsme si po vší té nevíře připadali trochu hloupě, ale ani nevíte, jak rádi jsme se mýlili. Návrat takové legendy jako je Lancia Stratos je pro každého automobilového „srdcaře” událostí jistě nesmírně pozitivní. Nyní se dostaly ven další informace a fotografie, a tak si pojďme doplnit první letmé představení

Oficiální premiéru před zraky nejširší veřejnosti si nová Lancia Stratos odbude ve francouzském Marseille, tomu však budou předcházet poslední jízdní zkoušky na italské závodní trati Circuito di Balocco. Ačkoli vozu říkáme Lancia, je možné, že toto jméno vůbec neponese. Není totiž oficiální produktem kdysi slavné automobilky, ale duchovním dítětem soukromého sběratele vzácných automobilů Michalea Stoscheka, jemuž v jeho úsilí pomáhali syn Maximilian, majitelé firmy Brose, pátého největšího německého dodavatele autodílů. Bez zajímavosti není, že Stoschek dosáhl jistých úspěchů také jako pilot závodních vozů, před čtyřmi lety například zvítězil v jedné z rallye historických vozidel za volantem svého Porsche 911 S z roku 1972.

Ačkoli jeho novinka bude ryze moderním autem napěchovaným pokrokovými prvky včetně osvětlení LED, její tvary i povaha odpovídají inspiraci klasickou, stejnojmennou předlohou ze sedmdesátých let. To dokazuje již pohled na přístrojový štít s přísně kulatými ciferníky s červenými rafičkami. Za pozornost stojí stupnice otáčkoměru s červeným polem až na hranici 9 000 ot./min. a tachometr cejchovaný do 360 km/h.

Zatím stále zůstává nejasné, zda nová Lancia Stratos vznikla jako prototyp pro Stoschekovo potěšení, nebo jako předloha pro omezenou sérii vozů. Vzhledem k plánovanému oficiálnímu představení tisku a Stoschekovu ochodnímu talentu lze ale očekávat spíše to druhé. Nebo vy byste snad představovali tisku vůz, který jste si nechali udělat v jediném exempláři pro sebe sama? Věrohodnými se tak jeví být zprávy hovoří o plánované edici několika desítek vozů, které budou na prodej.

Konstrukce Stratosu spočívá na lehkém skeletu z uhlíkových kompozitů a očekává se váhový poměr 2,25 kg na koňskou sílu, resp. 364 koní na tunu, ale především rozložení hmotnosti mezi nápravy v ideálním poměru 50:50. Již jisté je, že motor a další klíčové technické prvky budou pocházet z Ferrari F430 - pokud by výkon motoru zůstal pro využití ve Stratosu nezměněn (490 koní), vážil by vůz pouhých 1 100 kg. A to by jistě znamenalo úchvatnou dynamiku.

Pod stylizaci novinky se podepsal designér Jason Castriota, jenž se před nedávnem stal šéfdesignérem automobilky Saab, a Luca Borgogno. Stavba probíhala během dvou uplynulých let ve studiu Pininfarina.

Poslední nejasnosti okolo návratu modelu Stratos se vyjasní v listopadu. Tehdy se totiž novinka představí odborné veřejnosti, a sice na okruhu Paul Ricard. Ještě dříve se možná podrobnější specifikace objeví na oficiálním webu projektu, který zatím obsahuje až příiš mnoho „začerněných” míst. A mimochodem, slovo Lancia na něm nenajdete...

Závěrem připomeňme, že Lancia Stratos je slavný závodní automobil hlavně sedmdesátých let minulého století. Pro silniční provoz byl vyroben jen v homologační sérii čítající 492 kusů a na kolbištích světových rallye si získal ohromný respekt. Mezi léty 1974 a 1976 získal svým pilotům tři trituly mistra světa v rallye v řadě - bylo tomu tak po všechny tři rok, kdy v rámci tehdejšiho „WRC” oficiálně reprezentoval koncern Fiat...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lancia Stratos 2011
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 120 000 Kč
Fiat Scudo 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 133 123 km
Cena: 165 000 Kč
Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 43 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek