Lancia Flaminia Presidenziale (1960): auto pro britskou královnu

Speciál Flaminia 335, známý také jako Presidenziale nebo Quirinale, vznikl ve čtyřech prototypech. Jeden z nich v roce 1960 svezl římskými ulicemi britskou královnu Alžbětu II. Všechny čtyři přitom byly zhotoveny speciálně pro tuto příležitost.

Model Lancia Flaminia byl vlajkovou lodí značky Lancia a nahradil řadu Aurelia. Vyráběl se v letech 1957 až 1970, kdy vzniklo celkem 12 633 vozů této řady. Dodával se v karosářských verzích sedan, kupé a kabriolet a zejména dvoudveřové verze karosovaly nejlepší italské karosárny své doby včetně studií Pininfarina, Zagato a Touring. Paradoxně nejvíce vzniklo vozů s karoserií kupé, jež byla se sedany cenově srovnatelná.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studie Battisty Pininfariny na starších podvozcích Lancia Aurelia, vlevo a uprostřed Florida I a vpravo Florida II z let 1955, resp. 1956

Jméno si nový model vypůjčil od slavné římské ulice Via Flaminia, což v té době bylo u Lancie běžné. Již od počátku třicátých let její vozy nesly jména pozoruhodných míst v Itálii či jejím hlavním městě. Konstrukce vozu Flaminia vycházela z Aurelie, ale byla podrobena důkladné přestavbě. Karoserie byla pochopitelně samonosná, přičemž Vincenzo Lancia patřil v zavádění této koncepce do sériové výroby k vůbec prvním.

Retro | Zajímavosti | Lancia

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

I když to při prvním pohledu na konvenčně tvarované karoserie nemusí být patrné, Lancia Flaminia vynikala mimořádně progresivní konstrukcí. Přední kola spočívala nezávisle na párech lichoběžníkových ramen s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem. Motor byl uložen vpředu podélně a poháněl kola zadní nápravy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Flaminia jako sedan v základním provedení Berlina 

Zadní tuhá náprava typu De Dion byla převzata z Aurelie, přičemž převodovka byla pro vhodnější rozložení hmotnosti mezi nápravy uložena vzadu v jednom celku s rozvodovkou (transaxle). Standardně šlo o čtyřstupňové skříně s manuálním řazením, za příplatek byly k mání poloautomaty Saxomat. Brzdy byly zprvu alternativně kotoučové, nebo bubnové, záhy se však kotouče staly standardem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tři kupé Lancia Flaminia v podání karosáren Pininfarina, Touring a Zagato 

Sériová Lancia Flaminia navazovala na dvojici prototypů Florida z dílen studia Pininfarina, jež vycházely z techniky starší řady Aurelia. První z nich pod jménem Florida I slavil premiéru na autosalonu v Turíně v roce 1955 a šlo o sedan se zadním párem dveří otevíraným proti směru jízdy. Druhý koncept Lancia Aurelia Florida II byl představen o rok později v Ženevě, přičemž v tomto případě šlo o dvoudveřové kupé s panoramatickým čelním sklem. Tuto studii pak užíval Battista Pininfarina jako vůz pro každodenní ježdění.

Retro | Zajímavosti | Lancia

Víkendové čtení: Lancia Flavia 1,8 Iniezione

Na autosalonu v Turíně se ještě v roce 1956 představilo předprodukční provedení základního sedanu, jež se od sériového provedení, prvně vystaveného v Ženevě o rok později, lišilo především bezsloupkovým řešením karoserie se zadním párem dveřím otevíraným proti směru jízdy.

Motor pro Flaminii vznikl modifikací agregátu z Aurelie, vůbec prvního motoru V6 na světě (!), ovšem při zvětšeném vrtání a omezeném zdvihu. Z objemu 2,5 l dosahoval výkonu 102 až 119 koní (76 až 89 kW), při použití trojice karburátorů až 140 koní (104 kW). V roce 1962 přišlo provedení převrtané na 2,8 l, jež s trojitým karburátorem dávalo minimálně 128 koní (95 kW) a s třemi samostatnými karburátory pak 152 koní (113 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Flaminia jako dvoudveřový kabriolet (Touring)

Karosářské provedení sedan (tzv. Berlina) přímo vycházelo z prototypu Pininfarina Florida I a šlo o jediné karosářské provedení, jež stavěla výhradně automobilka Lancia. Verze kupé připomínaly druhou studii Pininfarina Florida II, ale karosovala je i konkurenční studia. Společnost Carrozzeria Touring se podepsala pod škálu dvoudveřových verzí Flaminie, jež vynikaly vesměs hliníkovými karoseriemi a dvěma páry hlavních světlometů.

Flaminia pro královnu

Další dimenze se model Lancia Flaminia dočkal v roce 1960. Tehdy bylo oznámeno, že na oficiální státní návštěvu do Itálie přijede britská královna Alžběta II. Tehdejší italský prezident Giovanni Gronchi se chtěl před představitelkou jedné z vítězných mocností teprve nedávno ukončené druhé světové války opravdu ukázat, a tak jeho úřad přímo kontaktoval karosárnu Pininfarina.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jeden z vozů Lancia Flaminia 335 vezl královnu Alžbětu II. v roce 1960 ulicemi Říma 

Objednal u ní čtyři speciální přehlídkové vozy na základě modelu Lancia Flaminia (nic lepšího tehdy italský průmysl v daném segmentu nenabízel), jež měly zároveň v tichosti následně omladit vozový park prezidentské kanceláře. Vozy vznikly v rekordním čase pouhých šesti měsíců a v oblasti komfortních elektronických soustav se na jejich vývoji podílel koncern General Motors.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Landaulety Lancia Flaminia 335, známé taky coby vozy Presinenziale či Quirinale, byly vyrobeny pouze čtyři, přičemž každý z nich nesl vlastní jméno

Šlo o identické sedmimístné landaulety s tmavě modrým lakováním, čalouněním jemnou kůží Connolly, rádiem Voxon a špičkovými radiálními pneumatikami Pirelli. Tyto čtyři vozy se dočkaly označení 335, neboť stanuly na prodloužené podlahové plošině s rozvorem náprav 335 cm. Auta nesla jména Belsito, Belvedere, Belfiore a Belmonte. Tyto vozy jsou známy také pod označením Presidenziale nebo Quirinale podle názvu paláce italského prezidenta.

Italští prezidenti vozy z této série užívali i při pozdějších oficiálních příležitostech. Jeden z těchto vozů se nyní nachází ve sbírkách Turínského muzea automobilů, kam jej věnoval prezident Carlo Azeglio Ciampi v roce 1999, další měl být údajně věnován v roce 1960 přímo britské královně Alžbětě II., což ale žádný oficiální záznam nepotvrzuje.
 

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 84 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků