Lamborghini Jalpa (1981): benjamínek s ušlechtilými kořeny

Polovina osmdesátých let u Lamborghini, to zdaleka nebyla jen ofenzíva supersportu Countach. V Sant'Agata Bolognese vyráběli ještě dva další významné modely…

Dvanáctiválec Lamborghini LP 400 Countach způsobil v segmentu nejvýkonnějších sériových automobilů světa podobných rozruch, jaký vzbudila o několik let dříve legendární Miura. Oba vozy se staly protagonisty koncepce motoru napříč před zadní poháněnou nápravou a pod přípravu karoserie obou z nich se poepsal legendární stylista Marcello Gandini pracující tehdy pro karosárnu Bertone. Ale Lamborghini, to tehdy nebylo jen Countach...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Lamborghini Jalpa měly do roku 1984 matově černé nárazníky, kryt motoru a navazující náběhy pro sání, hranaté zadní svítilny zdědily z předchozí řady Silhouette

Zatímco většina producentů exkluzivních a sportovních automobilů v polovině osmdesátých let vyráběla zpravidla jeden, dva modely, u Lamborghiniho jich měli v nabídce hned několik. Před třiceti lety to byly bizarní luxusní off-roady řady LM, přičemž základem celé nabídky značky byl osmiválec Lamborghini Jalpa. Šlo o dvoumístný sportovní vůz odvozený z čtyřmístného kupé P 250 Urraco (přímým předchůdcem je ale novější typ Silhouette), prvního kompaktního vozu značky, jenž cílil hlavně na konkurenční stroje Porsche 911 nebo Ferrari Dino.

Zajímavosti | Retro | Technika | Video | Sportovní auta | Kupé | Lamborghini

Lamborghini: Ferruccio, jeho automobilové začátky a 350 GTV

Dílo Bertoneho karosárny slavilo oficiální premiéru na ženevském autosalonu v roce 1981 a vynikalo celokovovou samonosnou karoserií s nezávislým zavěšením všech kol, pérováním vinutými pružinami a zkrutnými stabilizátory na obou nápravách. Kotoučové brzdy měly na rozdíl od řízení posilovač, šestnáctipalcové lité ráfky obouvaly pneumatiky s rozměrem 205/55 vpředu a 225/50 vzadu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jalpa ve společnosti dvou vozů typu Urraco, z nichž Jalpa vycházela. Také její motor byl evolucí původní pohonné jednotky.
 

Na rozdíl od Urraca mělo Lamborghini Jalpa jen dvě sedadla a snímatelnou střechu typu targa. Pamětníci na něj vzpomínají jako na výborný sportovní vůz, který se velmi dobře ovládal, jezdilo se s ním příjemně i při nízkých rychlostech či v hustém provozu a vyžadoval méně častou údržbu než dvanáctiválcový sourozenec. Na trhu jej však zastínil právě Countach, takže v letech 1981 až 1988 vzniklo jen 419 kusů řady Jalpa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace z roku 1984 přinesla lakované nárazníky a zadní kapotu se sáním, ale též nové zadní svítilny s dominantními kruhovými prvky

Pohonná jednotka v podobě atmosféricky plněného vidlicového osmiválce vestavěného před zadní poháněnou nápravou byla další adaptací agregátu ze zmíněné řady P 250 Urraco z roku 1970. Rozevření 90 stupňů a vrtání 86,0 mm bylo zachováno, ovšem zdvih se prodloužil na 75,0 mm, čímž narostl objem z 2,5 na 3,5 l. Modifikací však na tomto agregátu v průběhu let byla provedena celá řada, přičemž většina z nich směřovala nejen ke zvýšení výkonových parametrů a zlepšení průběhu točivého momentu a spolehlivosti, ale také k omezení spotřeby paliva a emisí CO2, což si již tehdy žádalo lobby na některých exportních trzích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér Jalpy byl řešený účelně, ale nepostrádal řadu komfortních prvků ani kompletní výstroj přístrojového štítu

Tento celohliníkový motor měl blok, převodovku i diferenciál v jednom bloku a vlisované ocelové vložky válců. Rozvody DOHC s párem ventilů na každý válec byly poháněny řetězy a motor dosahoval výkonu 255 koní (189 kW) při 7 000 ot./min. Kompresní poměr činil 9,2:1 (tankovat bylo třeba benzín s oktanovým číslem 96) a o přípravu směsi se starala čtveřice dvojitých spádových karburátorů Weber 42 DCNF. Točivý moment s maximem 313 Nm při 4 000 ot./min. byl na zadní kola přenášen skrze pětistupňovou, plně synchronizovanou převodovku, spojka byla suchá, jednokotoučová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lamborghini Jalpa vynikala v porovnání s dražšími dvanáctiválci Countach snadnější ovladatelností a nižšími provozními náklady

Model Lamborghini Jalpa stál na podvozku s rozvorem náprav 2 451 mm a byl dlouhý 4 330 mm, široký 1 880 mm a vysoký jen 1 140 mm. Nejvyšší rychlost vozu činila 248 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybovalo okolo 7 s, průměrná spotřeba byla udávána těsně pod hranicí 17 l/100 km. Za zmínku stojí, že poslední vozy předchozí řady Urraco P 300 byly o něco rychlejší. 

Za nástupce modelu Lamborghini Jalpa je dnes považována řada Lamborghini Gallardo.
 

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků