Lamborghini: Ferruccio, jeho automobilové začátky a 350 GTV

Teprve za dva roky oslaví značka Lamborghini 50 let od zahájení sériové výroby osobních aut, ale již za rok uplyne půlstoletí od chvíle, kdy první vůz vlastní konstrukce představil veřejnosti.
Seznam kapitol
  1. Začátky, Ferruccio Lamborghini za volantem, Lamborghini a Ferrari
  2. První Lamborghiniho premiéra, Epilog

Ferruccio Lamborghini se narodil v roce 1916 do rodiny farmáře v italském Renazzu, ale sám se vlastně nikdy přesvědčeným „drnohryzem“ nestal. Zajímala ho ale technika všeho druhu, a to včetně té zemědělské, a ještě před začátkem druhé světové války vystudoval Technický institut v Boloni.

V roce 1940 narukoval k italským leteckým silám na základně na Rhodosu coby mechanik a do během války to dotáhl až na předáka jedné z jednotek technické podpory. V jejím závěru padl do britského zajetí a domů se dostal až o rok později. Záhy se oženil, ale jeho žena zemřela při porodu jejich syna Antonia již v roce 1947.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferruccio Lamborghini, italský průmyslník, v době svého největšího rozmachu

Na sklonku čtyřicátých let se pustil do podnikání, otevřel si autoservis v Pieve di Cento a roku 1948 založil společnost Lamborghini Trattori. Jak jistě tušíte, její náplní se stala výroba traktlrů a zemědělské techniky. A byl to začátek úspěšné kariéry muže, který později proslul jako prozíravý průmyslník a konstruktér, ale také vinař.

Ferruccio Lamborghini za volantem

Hned na začátku svého podnikání se rozhodl postavit si auto pro závody. Pořídil si ojetou „myšku“ Fiat Topolino a důkladně ji přepracoval v podobu dvoumístného sportovního roadsteru s motorem se zvýšeným objemem na 750 ccm. Vystartoval s ním do tisícimilového závodu Mille Miglia v roce 1948, ale jeho pouť skončila bezmála ve třech čtvrtinách nechtěnou návštěvou jedné restaurace ve Fianu…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tato nešťastná událost Ferruccia ze závodních ambicí vyléčila, z lásky k rychlým autům však (naštěstí) nikoli. Jeho firmám se dařilo, a tak si mohl dovolit kupovat skutečně drahá auta. Na počátku padesátých let jezdil řadu vozů Lancia či Alfa Romeo a postupně se přes Maserati 3500 GT, Mercedes-Benz 300SL nebo Jaguar E-Type dostal v roce 1958 ke svému vysněnému Ferrari.

Lamborghini a Ferrari

V Maranellu si tehdy objednal dvoumístné kupé Ferrari 250 GT s uzavřenou karoserií od Pininfariny a nebyl s ním spokojen, což je ale poměrně dobře známá historie, jejíž obrysy se ale během řady let a interpretací staly spíše bájí než skutečností. Pravdou zůstává, že Lamborghini během následujících let zakoupil postupně několik vozů značky Ferrari (vesměs modifikací řady 250).

Rychlost těchto strojů se Ferrucciovi líbila, měl ale výhrady k odhlučnění prostoru pro posádku a chabému zpracování interiéru, takže o strojích Ferrari hovořil jako o spíše upravených závodních speciálech než skutečných silničních vozech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferrari 250 GT kupé Pininfarina: vlevo vůz ze zkráceným rozvorem náprav z roku 1959, vpravo o tři roky mladší odlehčené Lusso

Další výhrady směřovaly ke špatným poprodejním službám a ke krátké výdrži spojek, kvůli jejichž opravám byla Ferrucciova Ferrari v mateřském závodě častými hosty. Výměna spojky na voze Ferrari 250 GT byla navíc náročnou operací trvající několik dlouhých hodin, což jen zvyšovalo Lamborghiniho netrpělivost. Když se Ferruccio se svými stížnostmi obrátil přímo na „commendatora“ Enza, byl pověstně pyšným modeňanem odmítnut.

Ferruccio si proto jeden ze svých vozů Ferrari 250 vzal řádně „do parády“ a většinu technických nedostatků odstranil ku své plné spokojenosti, nicméně záhy se rozhodl začít stavět auta vlastní konstrukce i výroby. Ale oproti legendě to nejspíš nebyl žádný truc proti Enzu Ferrarimu, ale jednoduchým kalkulem. Přišlo mu to snadnější, rychlejší a levnější a navíc v tom viděl další podnikatelský záměr.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prototyp Lamborghini 350 GTV na dobových snímcích, vpravo navíc ve společnosti svého tvůrce (resp. zadavatele)

Rozhodl se tedy postavit skutečné GT, jež by nabízelo stejné jízdní výkony jako Ferrari, ovšem při zachování náležitého jízdního komfortu a spolehlivosti, přičemž hodlal své zisky násobit instalací vybraných komponent ze svých traktorů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Začátky, Ferruccio Lamborghini za volantem, Lamborghini a Ferrari
  2. První Lamborghiniho premiéra, Epilog
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 247 163 km
Cena: 34 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků