Lada stále žije. Co nabízí na českém trhu?

Vozy Lada rozhodně nezamířily do důchodu. Automobilka i a u nás v tichosti nabízí celých sedm modelů. Je čas si je připomenout.

Rusko nikdy po stránce vývoje nepatřilo mezi velmoci automobilové produkce. Je to paradoxní vzhledem k rozloze této země, méně pak již s ohledem na její politické dějiny. Nepříliš významná místní automobilová produkce byla navíc těžce zasažena současnou ekonomickou krizí.

Na AutoRevue.cz sledujeme vývoj nejmodernějších aut současnosti, ale často zapomínáme na levné vozy do značné míry exotických značek. Jejich prodeje v celkových úhrnech nepředstavují nijak významnou sumu, ale pro komplexnost celkového pohledu se nyní zaměříme na ruskou Ladu.

Ta nyní nabízí tři modelové řady a celkem sedm základních typů. Začneme od konce. Na Nivu se nově vztahuje dvouletá záruka bez omezení najetých kilometrů a tříletá záruka na prorezivění karosérie. Na Kalinu je pak záruka tři roky bez omezení nájezdu a šestiletá záruka na korozi. Dalším lákadlem se stává zavedení služby Lada Assistance, jež platí na vozy po dobu platnosti záruky. Ale lákadlem největším je jistě nízká pořizovací cena nebo zcela zanedbatelné riziko krádeže či poškození odstaveného vozidla závistivcem...

Lada Kalina

Kalina je třetí řadou Lady, která vstoupila na český trh. Je navíc ze současných modelů nejmodernější. Karosérie je dokonce vyrobena z částečně zinkovaných plechů, soudě však podle záruky na prorezivění, výrobce si v tomto ohledu zatím příliš nedůvěřuje.

Kalina se nabízí s karosériemi sedan, hatchback a kombi a s šestnáctiventilovým motorem 1,4 l. Ten dává výkon 65,5 kW při 5 000 ot./min. a točivý moment až 127 Nm při 4 500 ot./min., kombinovaná spotřeba činí 6,4 l/100 km, nejvyšší rychlost 165 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je stanoveno na 13 s.

Kombík může být osazen také osmiventilovou „šestnáctistovkou“ s výkonem 59,5 kW při 5 200 ot./min., ale ABS k ní nedostanete ani za příplatek. U ostatních typů činí tento příplatek 7 000 Kč, za metalízu se doplácí stejná suma, standardní výbava je však překvapivě rozsáhlá. Kromě dvojice čelních airbagů zde najdeme též elektrický posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, stavitelný volant, palubní počítač či centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

A na závěr ještě ceny. Hatchback a sedan dostanete za shodných 212 900 Kč, kombík s motorem 1,4 l stojí 222 900 Kč a s větší, ale žíznivější jednotkou 1,6l pak 182 900 Kč.  

Kalina HB 1.jpgKalina HB 2.jpgKalina HB 3.jpgLada Kalina hatchback
Kalina kombi 1.jpgKalina kombi 2.jpgKalina kombi 3.jpgLada kalina Kombi
Kalina sdn 1.jpgKalina sdn 2.jpgKalina sdn 3.jpgLada Kalina sedan

Lada Priora

O půl stupínku výš figuruje model Priora, nabízený jako čtyřdvéřový sedan a hatchback. Oba modely pohání šestnáctiventilová verze motoru s motorem 1,6 l (typ 2172), jež dosahuje výkonu 72 kW při 5 600 ot./min. a točivého momentu 145 Nm při 4 000 ot./min. S ním obě verze dosahují rychlosti 183 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 s při průměrné spotřebě 6,3 l/100 km.

Příplatky za metalízu a ABS jsou stejné jako u Kaliny, výbava je ještě rozsáhlejší. Priora k výše uvedenému přidává ještě čtrnáctipalcová litá kola, elektrické ovládání zadních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, mlhovky, otáčkoměr nebo vyhřívání předních sedadel. Sedan se prodává za 219 900 Kč, hatchback je o 10 000 Kč dražší. Nákup vozu z pospaných řad je možná trochu ruskou ruletou, nicméně relativně prostorná karosérie a bohatá výbava představuje zajímavou alternativu k jiným kompaktním sedánkům jako Dacia Logan nebo Renault Thalia.

Priora hb 1.jpgPriora hb 2.jpgPriora hb 3.jpg
Lada Priora hatchback
Priora sdn 1.jpgPriora sdn 2.jpgPriora sdn 3.jpgLada Priora sedan

Lada Niva a Niva Speciál

Legendární čtyřmístný, lehký a nenáročný terénní automobil, který má zvláště ve východní Evropě stále dostatek fandů, se pořád vyrábí. Pod kapotou ukrývá letitý motor typu 21214 s hydraulickým vymezováním ventilové vůle a rozvody hnanými řetězem a s objemem 1,7 l, ale již s nepřímým vstřikováním Bosch. Dosahuje výkonu 59,5 kW při 5 000 ot./min. a točivého momentu 127,5 Nm při 4 000 ot./min. Při pohotovostní hmotnosti 1 285 kg dosahuje nejvyšší rychlosti 137 km/h a průměrné kombinované spotřeby 9,5 l/100 km.

Tento pracant se prodává za 255 900 Kč, připravena je též verze Praktik s dvoumístnou kabinou, nákladovým prostorem 1 130 litrů a možností odpočtu DPH, čímž po započtení přestavby klesne cena na nepatrných 252 017 Kč (bez DPH).

Niva 1.jpgNiva 2.jpgNiva 3.jpg
Lada Niva

Typ Niva Speciál se vyznačuje prodlouženou karosérií, díky které činí základní objem zavazadlového prostoru 1 190 litrů. Cena byla stanovena na 329 900 Kč, ale i zde je možno obdržet užitkovou verzi Praktik s objemem nákladového prostoru 1 860 litrů, která po odpočtu DPH stojí 285 630 Kč.

 

Je pro vás Lada se svou současnou nabídkou stále seriozním konkurentem ostatních automobilek, nebo ji považujete již jen za úsměvnou vzpomínku na automobilovou historii?

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Renault Clio 1.2
Rok výroby: 2007
Stav: 60 429 km
Cena: 55 000 Kč
Renault Thalia 1.2
Rok výroby: 2012
Stav: 57 489 km
Cena: 79 999 Kč
Renault Thalia 1.4
Rok výroby: 2004
Stav: 112 145 km
Cena: 50 000 Kč