Kapitoly článku:
Sedmnáctistovka
V květnu 1992 přišel nový čtyřválec 1690 cm3, konečně alespoň s jednobodovým vstřikováním od GM. Poskytoval 59 kW (80 k)/5400 min-1 a 133 N.m/3200 min-1. Karburátorová verze pro domácí trh měla jen 56 kW a 125 N.m. Výfukové plyny čistil třícestný katalyzátor, elektrická soustava dostala silnější alternátor. Niva se nepatrně prodloužila, ale pouze o 2 cm, kabina se chlubila přístrojovou deskou ze Samary a novým volantem.
V roce 1992 se objevily zásadní modifikace: motor 1,7 l, nová zadní světla a víko a interiér ze Samary. Název Lada 4x4 se používá od sezóny 2006
Stopadesátilitrový zavazadelník toho nikdy příliš nepojal, při sklopení zadní lavice nabídne dodnes alespoň 980 l. V souvislosti technickými novinkami byla upravena záď vozu, třetí dveře se díky instalaci svislých koncových světel protáhly až dolů, takže se do kufru alespoň zlepšila přístupnost. Hmotnost stoupla na 1210 kg, Niva ale od té doby za sebou mohla táhnout až tunové přípojné vozidlo.
Maximální rychlost vzrostla jen nepatrně na 135 km/h, akcelerace ovšem klesla výrazně, z nuly na stovku vůz sprintoval už za 19 vteřin. Hodnoty spotřeby díky instalaci nového motoru spadly dokonce pod hranici devíti litrů, ve městě se pak pohybovaly kolem 11 l. Benzinová nádrž se ovšem o 3 l zmenšila.
Pětidveřová verze 2131 se vyrábí od poloviny 90. let, v Rusku nebyl problém ale natáhnout ani tu třídveřovou...
Do západní Evropy zamířily tyto vozy ve čtyřiadevadesátém, od května 1995 se vyrábí prodloužená pětidveřová Niva 2131 s rozvorem 2,7 m a délkou 4,24 m. Ta ale země bývalého Sovětského svazu prakticky neopouští. V devadesátých letech se naopak vyvážely „krátké“ Nivy s atmosférickými diesely Peugeot 1,77 l/60 kW.
Univerzál
Nivy stavěly tunel pod kanálem La Manche, vznikají sanitky, vozy pro armádu, také pick-upy, nyní se jejich výrobě věnuje VIS. Bronto zase produkuje kromě plážových Landole a pancéřovaných Fors zajímavé verze Marš s obrovskými koly, ty na Sibiři přijdou opravdu vhod. Dostaly se i na severní pól, Niva ovšem slouží také v Antarktidě. Českou a slovenskou zvláštností byl Speciál s prodlouženým zadním převisem a plastovou nástavbou, CS Autolada nabízela rovněž Praktik se zaplechovanými zadními bočními okny. Nesmíme zapomínat na filmovou roli v dnes již kultovním sci-fi seriálu Návštěvníci režiséra Jindřicha Poláka (1983).
Za čtyřicet let se zrodilo množství speciálů a užitkových verzí, prototyp Antel (vpravo dole) měl palivové články
Prototyp Antel (2001) přímo z konstrukčních kanceláří Lady byl vybaven palivovými články. Nejvýraznější změnu první dekády představovala instalace vícebodového vstřikování Bosch (2004), výkon se ale zvedl jen na necelých 60 kW. Motory musely být upravovány podle aktuálních emisních norem (tehdy Euro 4), export do států Evropské unie, byť v omezené míře, pokračoval dále. Používá ji kdekdo, myslivci, hasiči, policisté, zemědělci...
Displej, ABS a Urban
V červenci 2009 dostala Niva silnější tlumiče dozadu, odolnější spojku, účinnější posilovač brzd, větší přední blikače, zevnitř nastavitelná zpětná zrcátka, sedačky s výraznějším bočním vedením, nový systém sklápění zadní lavice páčkou na opěradle, dále palubní desku s voltmetrem, ukazatelem venkovní teploty, digitálními hodinami a displejem informujícím o denní i celkové ujeté vzdálenosti. Od října 2011 má konečně i ABS, počínaje sezónou 2013 se zlepšila do té doby absolutně nedostatečná antikorozní ochrana.
Vzhled Nivy se naposledy měnil v roce 2009, náhradní kolo zůstává postaru v motorovém prostoru
Na autosalonu v Moskvě 2014 měla premiéru o 20 mm snížená verze Urban s integrovanými plastovými nárazníky v laku, novou černou maskou se třemi podélnými žebry a lepší výbavou. Ta zahrnuje elektrická okna i zrcátka, klimatizaci, vyhřívání předních sedadel a nové rádio. Sedmnáctistovka s vícebodovým vstřikováním Bosch má nyní 61 kW, pro západní Evropu musí plnit normu Euro 6. Rusové si Urban překvapivě oblíbili, takže jim AvtoVAZ nově nabízí toto provedení také v delší pětidveřové karoserii.
Snížená Niva Urban se vyrábí od léta 2014
O nástupci se zatím pouze spekuluje. Bude prý retro, existuje spousta návrhů od nezávislých designérů, které svými tvary ctí klasiku. Jisté je jedno, pokud přijde, nejdříve v roce 2018, předchůdce neskončí. Ten má stále původní kliky ze žigulíků a rezervu pod dopředu výklopnou kapotou. Některé věci se prostě léty nemění...
Reka a Niva-2
Na bázi Nivy vznikly v období 1976-1987 obojživelné prototypy 2122 Reka. Byly prakticky již připraveny do výroby, ale sovětské ministerstvo obrany na ni nenašlo peníze. Původně plánovaný následník VAZ 2123 alias Niva-2 vyvíjený v letech 1996-2001 dostal v září 2002 logo Chevroletu a s ním i jméno Niva, které tak v případě „první generace“ muselo být v Rusku i jinde nahrazeno prostým pojmenováním Lada 4x4. Stejně dlouho, celou poslední dekádu, už se nepoužívá původní značka ani doma, byla dána přednost mezinárodnímu názvu.
Hranatí obojživelníci 2122 Reka se do výroby nedostali, SUV Niva 2123 ano, ale s logem Chervoletu
4,06 m dlouhé pětidveřové „americké“ SUV se vyrábí také v Togliatti, ale ve společném podniku GM a AvtoVAZu. I jej pohání ona sedmnáctistovka, čtyřválec Ecotec 1,8 l od Opelu se dostal jen do minima kusů. Převodné ústrojí včetně pohonu 4x4 dodává japonský Aisin a v roce 2009 prošla druhá Niva stylistickými změnami v režii dnes již neexistujícího studia Bertone. Velmi zajímavý koncept nové řady známe už od srpna 2014, ale nikdo neví, zda a kdy bude ke koupi. Počet vyrobených klasických Niv se mimochodem blíží k hranici dvou milionů...
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross