26
Fotogalerie

Lada 118 Kalina: ruská láce (test)

Kapitoly článku:


Jízda a spotřeba

Provoz jsme zahájili ve městě, kde se Kalině vzhledem ke komfortnímu podvozku líbí. Lze předpokládat, že při provozu ve městě se Kalina poměrně rychle zaplatí. Proč? Její podvozek je daleko lépe přepraven na nástrahy výtluků, retardérů a dalších zrůdností na našich „silnicích”. Jiné auto by v Rusku nepřežilo, v Česku se bude cítit jako doma.

Mimo město má i osmiventilová Kalina sklony hrát si na sportovce. Naučíte-li se jezdit zatáčky mírným smykem, pak si můžete s Kalinou dovolit totéž, co s jiným současnými konkurenty, kteří jsou vyzbrojeni armádou elektronických asistentů, ale tolik legrace si s nimi neužijete.

Na dálnici si užijete hlavně hluku. O hlučnosti převodového ústrojí ve vyšších rychlostech již byla řeč, k němu se přidává i hluk vyšších otáček motoru a aerodynamický svist. Jezdit s Kalinou rychlostmi 160 - 170 km/h, kterých běžně dosahuje, není žádné peklo na zemi, přesto je hladina vnitřního hluku nadprůměrná a fandům akusticky komfortního svezení vůz doporučit nemůžeme. Nicméně tyto rychlosti nebudou pro Kalinu zrovna typické a v „okreskovém režimu” nelze v tomto směru vozu mnoho vyčíst.

Nyní si asi ptáte na to, kolik si motor Kaliny za své služby vzal. Bylo to pro nás překvapující, ale i přes naše nešetrné zacházení se naše kombinovaná spotřeba ustálila na 7,6 l/100 km. Svůj díl na tom má palubní počítač. Ten je dodáván v základní výbavě a naučil nás s kalinou jezdit v mírně vyšších otáčkách, kdy má nižší spotřebu.

Jelikož je motor shodný s osmiventilem pod kapotou modelu 2110, máme pro vás dobrou zprávu. Velmi dobře si rozumí s alternativním pohonem na LPG a proto lze jeho provoz ještě zlevnit. Hromadná homologace však zatím podle dovozce v České republice neexistuje.

lada_kalina/P1370120.JPG lada_kalina/P1370153.JPG lada_kalina/P1370306.JPG

Zajímavá alternativa na trhu

Lada 2118 Kalina je po deseti letech půstu prvním novým modelem ruského výrobce. Přiváží evropskou techniku doplněnou o ruskou bytelnost. Oproti předchozímu modelu 2110 se již neopakují různě široké spáry a nedokonalé dílenské zpracování.

Výhoda Kaliny asi nikdy nebude ležet ve vynikajících jízdních vlastnostech a moderní technice. Její výhoda je na opačné straně. Kalina je jednoduché, nenáročné a bytelné auto, které přežije provoz na rozbitých venkovských cestách a má mnohdy lepší průchodnost než ryze stylové vozy SUV. To z ní činí zajímavou alternativu pro majitele starších vozů Lada i dalších automobilových seniorů, kteří brzy doslouží.

V základní výbavě Kaliny neschází airbag řidiče i spolujezdce, bezpečnostní pasy s předpínáním, elektrický posilovač řízení s proměnným účinkem, výškové nastavení volantu, palubní počítač, el.stahování oken př.dveří, centrální zamykání s dálk.ovládáním, tlačítko el.uzamčení všech dveří za jízdy, dělené zadní sedadlo 2 : 3, tónovaná skla, pylový filtr, osvětlení zavazadl.prostoru, osvětlení odkl.poličky v přístr.desce, příprava pro autoradio nebo přední zástěrky. Cena za tuto výbavu činí 222 900,- Kč vč. DPH, dalších 7 000,- Kč je příplatek za metalízu. A to je cena vzhledem ke zmiňovaným kvalitám vozu počertu dobrá. Jen zkuste koupit podobně vybavené a prostorné auto u jiné automobilky. Daní za vaši koupi bude starší technika, ale to už většinou cílová skupiny zákazníků Kaliny řešit nebude.

Jen bych se osobně přimlouval, aby se k nám začala dovážet také neméně zdařilá karosářská varianta hatchback, která se zatím prodává jen v Rusku.

Technické údaje

(Hodnoty udávané výrobcem)

Motor

    * Typ: Zážehový řadový čtyřválec
    * Objem: 1 596 ccm
    * Největší výkon: 60 kW (81 k) při 5 200 ot./min
    * Největší točivý moment: 122 Nm při 2 500 ot./min
    * Palivo: Benzin bezolovnatý okt. nárok 95 a vyšší

Provozní vlastnosti

    * Max. rychlost: 165 km/h
    * Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,0 s
    * Spotřeba paliva (l/100 km):
          o Město: 9,6 l
          o Mimo město: 5,7 l
          o Kombinovaná: 7,1 l

Hmotnosti

    * Pohotovostní hmotnost: 1 080 kg

Vnější rozměry

    * Délka: 4 040 mm
    * Šířka: 1 700 mm
    * Výška: 1 500 mm
    * Rozvor náprav: 2 470 mm

Vnitřní rozměry

    * Základní objem zavazadlového prostoru: 400 l
    * Maximální objem zavazadlového prostoru: 757 l

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

Doporučujeme

Články odjinud