Kvalitu pohonných hmot testuje u čerpadel pojízdná laboratoř

Pokud při tankování paliva na stojanu objevíte samolepku s nápisem Pečeť kvality, měli byste mít jistotu, že si za své peníze odvezete v nádrži pohonné hmoty na odpovídající úrovni. Ne všechny pumpy se ale do programu Pečeť kvality přihlásily. Některé za požadovanou kvalitou pokulhávají, o čemž svědčí nedávné zjištění České obchodní inspekce (ČOI), kdy podíl nekvalitních paliv na českých čerpacích stanicích vzrostl z březnových 3,7 procent na hodnotu 4,4 % v dubnu.

Ať už je množství nevyhovujících vzorků způsobené špatným skladováním, neodbornou přepravou či skutečným „pančováním“, motoristovi vždycky hrozí nebezpečí poškození motoru jeho vozidla. Přinejmenším se nedostatky projeví zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Kvůli tomu se situace na jednotlivých čerpadlech sleduje a jednou z možností kontroly je testování pomocí mobilní laboratoře. Provozuje ji společnost SGS Czech Republic, která je součástí mezinárodní SGS Group.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Pojízdná laboratoř je schopná přímo u pumpy v krátkém čase analyzovat kvalitu příslušného paliva. Pokud jsou hodnoty na odpovídající úrovni, získá stanice Pečeť kvality. V případě, že si někdo na konkrétní pumpu stěžuje, je výhodou mobilní laboratoře rychlost rozboru. Zákazníkovi tak můžeme ve velice krátkém čase sdělit, jestli výsledky analýzy odpovídají normě,“ řekl AutoRevue.cz při zábavně-naučné akci Chemie a paliva v areálu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze 6 odborník na pohonné hmoty Václav Loula.

Pokud je některá stanice držitelem Pečeti kvality, ale kvalita benzinu nebo nafty se u ní zhorší, společnost SGS jí osvědčení zase odebere. ČOI má dokonce podle svých interních zákonů právo pumpu, která prodává nekvalitní pohonné látky, uzavřít. K rozborům používá firma dodávkový vůz Opel Movano, který je vybavený několika laboratorními analyzátory pro testování paliv.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Jezdíme po celé republice, denní průměr je dvě stě padesát kilometrů a při tom zvládneme zastávku u čtyř čerpacích stanic. Na analýzu stačí odebrat jen půl litru vzorku a do hodiny známe výsledek. Na to všechno stačí jeden člověk, který řídí auto a zároveň pracuje jako laborant,“ popsala AutoRevue.cz testovací mechanismus zástupce vedoucí laboratoře SGS Eva Galdová.

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 50 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků