Kvalitu pohonných hmot testuje u čerpadel pojízdná laboratoř

Pokud při tankování paliva na stojanu objevíte samolepku s nápisem Pečeť kvality, měli byste mít jistotu, že si za své peníze odvezete v nádrži pohonné hmoty na odpovídající úrovni. Ne všechny pumpy se ale do programu Pečeť kvality přihlásily. Některé za požadovanou kvalitou pokulhávají, o čemž svědčí nedávné zjištění České obchodní inspekce (ČOI), kdy podíl nekvalitních paliv na českých čerpacích stanicích vzrostl z březnových 3,7 procent na hodnotu 4,4 % v dubnu.

Ať už je množství nevyhovujících vzorků způsobené špatným skladováním, neodbornou přepravou či skutečným „pančováním“, motoristovi vždycky hrozí nebezpečí poškození motoru jeho vozidla. Přinejmenším se nedostatky projeví zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Kvůli tomu se situace na jednotlivých čerpadlech sleduje a jednou z možností kontroly je testování pomocí mobilní laboratoře. Provozuje ji společnost SGS Czech Republic, která je součástí mezinárodní SGS Group.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Pojízdná laboratoř je schopná přímo u pumpy v krátkém čase analyzovat kvalitu příslušného paliva. Pokud jsou hodnoty na odpovídající úrovni, získá stanice Pečeť kvality. V případě, že si někdo na konkrétní pumpu stěžuje, je výhodou mobilní laboratoře rychlost rozboru. Zákazníkovi tak můžeme ve velice krátkém čase sdělit, jestli výsledky analýzy odpovídají normě,“ řekl AutoRevue.cz při zábavně-naučné akci Chemie a paliva v areálu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze 6 odborník na pohonné hmoty Václav Loula.

Pokud je některá stanice držitelem Pečeti kvality, ale kvalita benzinu nebo nafty se u ní zhorší, společnost SGS jí osvědčení zase odebere. ČOI má dokonce podle svých interních zákonů právo pumpu, která prodává nekvalitní pohonné látky, uzavřít. K rozborům používá firma dodávkový vůz Opel Movano, který je vybavený několika laboratorními analyzátory pro testování paliv.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Jezdíme po celé republice, denní průměr je dvě stě padesát kilometrů a při tom zvládneme zastávku u čtyř čerpacích stanic. Na analýzu stačí odebrat jen půl litru vzorku a do hodiny známe výsledek. Na to všechno stačí jeden člověk, který řídí auto a zároveň pracuje jako laborant,“ popsala AutoRevue.cz testovací mechanismus zástupce vedoucí laboratoře SGS Eva Galdová.

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků