Kvalita benzínu a nafty se prudce zhoršila, nevyhovuje celá desetina

Plyne to z posledního bulletinu společnosti Petrolmedia, podle nějž se jakost benzínu a nafty letos v únoru výrazně zhoršila. Závěr vychází z počtu testů České obchodní inspekce (ČOI) s neúspěšným výsledkem. V únoru totiž zjistila ČOI rekordní podíl 9,8 procenta závadných vzorků, téměř každá desáté „pumpa” tak v testu neobstála. Tak vysokou chybovost vzorků přitom inspekce nezaznamenala už více jak 24 měsíců. Počet odebíraných vzorků je ale nyní takřka dvojnásobný oproti závěru loňského roku, a tak jde možná jen o zpřesnění dřívějších výstupů a potvrzení u nás dostatečně známé pravdy - šidí se šidí.

V únoru u čerpacích stanic ČOI odebrala celkem 153 vzorků a závady zjistila u 15 vzorků. Nejvíce závad laboratoř zjistila tradičně u nafty (12,3 procenta závadných vzorků), ale vysoká chybovost se tentokrát objevila i u benzínů, když vyskočila ze žádného závadného vzorku v lednu na podíl 10,2 procenta zjištěný v únoru. U dvaceti odebraných vzorků LPG inspekce žádné porušení palivové normy nezjistila.

Všechny závadné vzorky nafty nevyhověly normě v ukazateli bodu vzplanutí. U jednoho vzorku byl však zjištěn také příliš vysoký obsah MEŘO (metylsteru řepkového oleje) - 10,9 procenta, nevyhovující hustota a zároveň vzorek neprošel destilační zkouškou.

Z benzínů nevyhověly laboratorním testům tři vzorky obsahem biolihu (u jednoho vzorku byl zjištěn obsah etanolu 23,4 procenta, norma přitom povoluje jen 5 procent) a dva vzorky měly nižší oktanové číslo, nevyhovující obsah aromátů a zároveň nevyhověly destilační zkoušce. Všechny zjištěné závady se týkaly benzínu Natural 95.

Podobné výzkumy jsou však bohužel pro koncového zákazníka poněkud k ničemu, jelikož zákon neumožňuje zveřejnit název těch čerpacích stanic, u nichž se na nekvalitní palivo přišlo. Obecně se má zato, že kvalita pohonných látek prodávaných v České republice, a zvláště pak nafty, je žalostná, a to mnohdy i u renomovaných sítí čerpacích stanic.

Zároveň je podle Petrol benzín nyní nejdražší za minulý rok a půl. Ceny pohonných hmot během uplynulého týdne pokračovaly už čtvrtým týdnem v růstu. Benzín zdražil o 24 haléřů a koncem týdne jeho cena dosahovala hodnoty 31,32 koruny za litr. Cena nafty se naproti tomu zvýšila pouze o 15 haléřů na 29,48 koruny za litr. V následujících dnech bude cena pohonných hmot stagnovat.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků